Дім Легенд чи Колиска Духа: таємниці будинку барона Гессельбейна у Києві

Вулиця В. Городецького та будинок №15. Фото: Ольга Косова
Вулиця В. Городецького та будинок №15. Фото: Ольга Косова

10 червня світова спільнота відзначає всесвітній день Модерну (World Art Nouveau Day). У цей день заведено згадувати визначні шедеври цього стилю в архітектурі, музиці та у живописі.

Одним із кращих взірців раннього модерну в архітектурі нашого міста є будинок №15 на вулиці Архітектора Владислава Городецького.

На початку XX століття, він зведений на замовлення пруського барона Вільгельма Гессельбейна за проєктом відомого дуету видатних зодчих Едуарда Фердинанда Брадтмана та Георгія Шлейфера — творців Київського Парижу.

Будинок Гессельбейна у 1933 році. Фото: Вікіпедія

Ця будівля вважається однією із найбільш яскравих та оригінальних у Києві. Окрім офіційної назви прибутковий будинок барона Гессельбейна ще має поетичну назву «Колиска Духа», бо він приховує чимало таємниць та загадок.

На фасаді будівлі зашифрований давньогрецький міф про народження Зевса. Вгорі будівлі можна побачити голову бога Кроноса (Сатурна), який уособлює плинність часу.

Фото: Вікіпедія
Маскарон із зображенням Реї. Фото з відкритих джерел

За античним міфом він пожирав власних дітей, щоб ті не позбавили його безмежної влади. Тож, після народження молодшого сина Зевса, титаніда Рея сховала від батька новонародженого сина. Її постать прикрашає вхід до самої будівлі. Також по боках будівлі можна побачити маскарони двох корибантів — демонів, які супроводжували Рею, допомагаючи їй переховувати немовля.

Маскарон з Кроносом. Фото: Вікіпедія

Окрім міфологічних персонажів, над вікнами будівлі можна також побачити традиційний античний орнамент — меандр, а також рослинні візерунки у вигляді гірлянд з дубового та лаврового листя.

Споруда має 5 поверхів та симетричну композицію з «енергійно розробленим фасадом». Головний вхід акцентований підковоподібною декоративною аркою, а центральна частина вхідної групи увінчана параболічним фронтоном.

Ще однією загадкою для багатьох киян є помилки у цифрах на фасаді: 1886-1948. Будинок не міг бути побудований у 1886 році, бо на той момент територія будинку входила до садиби Мьорінга і ще не була виставлена під забудову, а його офіційне будівництво ймовірно 1901-1903 роками.

Дати на фасаді споруди приховують свою загадку. Фото: Віталій Стельмах

Існує декілька припущень, які роблять дослідники київської старовини — це і неправильне розміщення цифр під час реконструкції будинку або ж реставратори помилково вказали цю дату, сплутавши роки забудови вулиці з датою заснування меблевої фірми власника будинку, яка вказана на одному з будинків. Є ще й інша версія, де початок будівництва будівлі датований 1898 року, який при відбудові будинку після другої світової помилково перетворився на 1886 рік.

Як воно є насправді, важко сказати, тому Будинок №15 продовжує залишатися одним із найбільш загадкових у старій частині міста.

У вересні 1941 року споруда, як більшість забудови вулиці була значно пошкоджена внаслідок пожежі на Хрещатику. На думку багатьох києвознавців, це є справжнім дивом, що будинок вдалося зберегти та відбудувати.

Проте, не обійшлося без значних втрат у декорі, зокрема було замуроване параболічне вікно у центральному щипцеві, було згодом втрачене декоративне ліплення на фасаді. Також не були відновленні оригінальні форми віконних рам, які мали важливе значення для архітектурної композиції.

Будинок барона Гессельбейна. Фото: Ольга Косова

За свідченням дослідника втраченої забудови Києва Кирила Третяка, ще на початку 90-х років минулого століття залишалися завершення шпилів, прикрашених ліпним декоруванням, а також кований парапет між ними. На жаль, не додає краси споруді нинішній стан фасаду, а також пластикові вікна та кондиціонери.

Однак, навіть попри це, будівля залишається однією з найкрасивіших та найяскравіших пам’яток у стилі модерн у Києві.

Нагадаємо, до 160-річчя Владислава Городецького: найцікавіші факти про будинок з химерами.

До теми: Десять найкрасивіших маєтків у Києві

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»