Пристрасті за Чайковським: у Києві сперечаються щодо перейменування консерваторії

Питання дерусифікації Академії поки залишається відкритим. Колаж: Наталія Слінкіна
Питання дерусифікації Академії поки залишається відкритим. Колаж: Наталія Слінкіна

Вчена рада Національної музичної академії вирішила зберегти у назві ім’я видатного композитора.

На засіданні Вченої Ради учасники виступили за збереження старої назви, звернувшись до Президента України та до Міністерства культури та інформаційної політики з проханням «підтримати всі заходи для повернення Україні композитора з українським корінням, для захисту його спадщини від використання її агресором як інструменту руйнації української сутності».

Головними аргументами на користь збереження імені Чайковського у назві закладу стали українське коріння композитора та світове значення його творчої спадщини.

«Чайковський, як і Шекспір, як і Жанна д’Арк, як і Христос, не належить одному конкретному народу, він належить усьому світу», — вважає член наглядової ради академії, народний артист Юрій Рибчинський.

Свою думку висловили під час обговорення Герой України, завідувач кафедри хорового диригування Євген Савчук, професор і завідувач кафедри дерев‘яних духових інструментів Роман Вовк, професорка, завідувачка кафедри оперної підготовки та музичної режисури Євдокія Колесник, професор Дмитро Гаврилець, які наголосили на високій честі для Академії нести ім’я українського композитора Петра Ілліча Чайковського, який вважається одним із засновників Київської консерваторії.

Під час засідання Вченої ради. Фото: НМАУ

У соціальних мережах чимало діячів культури висловили категоричну незгоду з рішенням Вченої ради Академії.

Ще на початку російської агресії проти України деякі діячі української культури зазначали про необхідність перейменування Національної музичної академії:

«Перейменування вишу на честь видатного українського композитора (Бориса Лятошинського — найдоречніше, на мою думку) є одним із можливих і швидких кроків, за допомогою якого колектив публічно доєднується до боротьби з агресором всередині країни та у світовому культурному просторі, посилає чіткий сигнал суспільству та стає на шлях реальної українізації…», — зазначила наприкінці березня у своєму дописі у Facebook професорка кафедри історії світової музики Олена Корчова.

Позицію колеги повністю поділяє професор Академії, музикознавець Юрій Чекан, який свого часу присвятив дисертацію творчості цього композитора:

«Місцем проживання культурна приналежність композитора не визначається. Чайковський ніколи не вважав себе українцем. Він був типовим російським композитором, як Мусоргський чи Бородін. Його стиль суттєво відрізняється від стилю Мусоргського, але заснований на тих же принципах — демократизму і народності — як і в інших композиторів романтичної епохи», — зауважує професор.

Незгодні з офіційною позицією закладу професори та викладачі закладу звернулися з відкритим листом до ректора НМАУ Максима Тимошенка.

Ректор Максим Тимошенко заявив про готовність діалогу. Фото: НМАУ

Свою думку щодо дискусії висловили чимало студентів вишу. На їхню думку, ще одним із вагомих аргументів проти імені Петра Чайковського у назві альма-матер, є той факт, що аналогічну назву носить також Московська консерваторія…

Ряд жвавих дискусій викликало і так зване «українське коріння композитора». Попри те, що композитор за життя часто відвідував Україну, він сам ніколи не називав себе українцем.

Для підтвердження цієї тези наводили цитати зі щоденників та листувань Чайковського:

«Мені здається, що я дійсно обдарований властивістю правдиво, щиро та просто висловлювати музикою ті почуття, настрої та образи, на які наводить текст. У цьому сенсі я реаліст та корінний росіянин»…

Тож, прихильники дерусифікації назви столичної консерваторії зареєстрували петицію на сайті КМДА про перейменування Національної музичної академії України імені російського композитора П.І.Чайковського:

«У наш час музика П.Чайковського стала візитівкою путінської росії й у світовій свідомості асоціюється лише з росією. Саме тому ми вважаємо ім’я російського композитора Петра Чайковського в назві провідного вищого музичного навчального закладу столиці зневагою пам’яті кожного загиблого українського воїна, що кладе нині своє життя за свободу України», — зазначається у петиції.

Враховуючи гучний суспільний резонанс, ректор НМАУ закликав колег та студентів долучитися до відкритої дискусії щодо перейменування Академії, яка відбудеться 21 червня о 12:00 у Фоє Малої зали.

Також свою офіційну позицію з цього приводу оприлюднили на сайті Державного агентства України з питань мистецтв та мистецької освіти та Міністерства культури та інформаційної політики України.

НМАУ (раніше Київська консерваторія) була створена у 1913 році на базі Музичного училища Київського відділення Імператорського музичного товариства.

Першими очільниками закладу стали відомий композитор, киянин Рейнгольд Глієр та багаторічний очільник Київського музичного училища, піаніст та композитор Володимир Пухальський.

Свою нинішню назву на честь Петра Чайковського Київська консерваторія набула у 1940 році з нагоди 100 річниці від дня народження композитора.

Нагадаємо, як склалася доля легендарного Музичного провулка, що зник з мапи Києва після Другої світової війни.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»