Київському метрополітену виповнився 61 рік: архівні фото

6 листопада 1960 року відкрилася станція «Хрещатик». Фото з архіву «Вечірнього Києва»
6 листопада 1960 року відкрилася станція «Хрещатик». Фото з архіву «Вечірнього Києва»

Перші 5 станцій «Вокзальна», «Університет», «Хрещатик», «Університет» та «Дніпро» відкрилися для пасажирів 6 листопада 1960 року.

Це була непересічна подія не лише для Києва, але й для всієї країни. І її, звичайно, висвітлили на сторінках газети «Вечірній Київ».

Відкриття метро — на першій шпальті. Фото: Вечірній Київ

На передовиці номеру за 6 листопада (неділя) 1960 року вийшов матеріал «Метро відкрито!». Він починався так:

«Цього дня чекали давно. Ще тільки з’явилися в місті перші огорожі з літерою «М», а кияни, дивлячись на них, вже мріяли про той час, коли спалахнуть під землею яскраві вогні і помчать підземними коридорами перші експреси…

За звитяжною працею славних метробудівців стежив весь Київ. Разом із будівельниками хвилювалися кияни в напружені години перед збойками і всім серцем раділи звісткам про перемоги метробудівців…»

Урочисте відкриття метрополітену. Фото: Вечірній Київ

У СРСР Київ став третім містом після Москви та Санкт-Петербургу (на той момент Ленінград), де відкрили метро. А перше метро в світі — лондонське — збудували ще 1863 році.

Перші станції метрополітену. Фото: Вечірній Київ
Перші станції метрополітену. Фото: Вечірній Київ
Перші станції метрополітену. Фото: Вечірній Київ
Перші станції метрополітену. Фото: Вечірній Київ
Перші станції метрополітену. Фото: Вечірній Київ

Перші станції: Вокзальна, Університет, Хрещатик, Арсенальна і Дніпро будувались фактично вручну, зараз вони входять до перелік пам’яток архітектури. Прокладати метро було важко і через місцевий рельєф. Після того, як був побудований новий Міст Метро, червону гілку вивели з-під землі, зокрема, щоб полегшити та здешевити надзвичайно дороге на той момент будівництво.

Першими поїздами були вагони типу «Д», вони використовувались до 1969 року. Фото: Вечірній Київ

Першими поїздами були вагони типу «Д», вони використовувались до 1969 року. Саме на них здійснили поїздку під час відкриття перші машиністи метрополітену — москвич Олексій Сімагін і киянин Іван Виноградов.

У метрополітені з моменту його відкриття існує традиція: коли чергову станцію добудовують, від неї вручають ключ. Ці ключі передають столичному метрополітенові і зараз вони всі знаходяться в музеї. Читайте більше історичних подробиць в репортажі «Вечірнього Києва» з музею метрополітену.

Наразі київський метрополітен складається з трьох діючих ліній загальною довжиною майже 70 км з 52 станціями на них.

  • Святошинсько-Броварська лінія, довжина 22,7 км, 18 станцій.
  • Оболонсько-Теремківська лінія, довжина 21,0 км, 18 станцій
  • Сирецько-Печерська лінія, довжина 23,8 км, 16 станцій.

Будівництво метро до нових станцій триває. Київський метрополітен замовив через конкурсні торги роботу з коригування проєкту будівництва першої дільниці Подільсько-Вигурівської лінії метрополітену від станції «Глибочицька» до станції «Райдужна».Перша дільниця метро на Троєщину довжиною майже в 11 км включатиме 6 станцій та 2 пересадочних вузли: «Глибочицька», з пересадкою на станцію «Лук’янівська», «Подільська», з пересадкою на станцію «Тараса Шевченка», «Суднобудівна», «Затока Десенка», «Труханів острів», «Райдужна».

Учора день народження відзначали київський тролейбус, два мости та вісім станцій метро.

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»