Комунальні ЗМІ, ОСН і громада: звіт Департаменту суспільних комунікацій КМДА за 2020 рік

Звіт Департаменту суспільних комунікацій. Фото: архів Вечірнього Києва
Звіт Департаменту суспільних комунікацій. Фото: архів Вечірнього Києва

12 березня Департамент суспільних комунікацій КМДА відзвітував про свою роботу за 2020 рік.

Директор Департаменту Роман Лелюк розповів про інформаційні кампанії, взаємодію з громадським активом Києва, роботу Центру публічної інформації та комунікації, а також про діяльність міських медіа — телеканалу «Київ», радіостанції «Київ FM», сайту «Вечірній Київ» та газети «Хрещатик» у 2020 році.

Учасниками також стали: Євген Лопушинський, головний редактор сайту «Вечірній Київ» та газети «Хрещатик», Наталія Лященко, директор КП «Радіостанція «Голос Києва», Анна Куницька, директор КП «Центр публічної комунікації та інформації».

Результати роботи Департаменту суспільних комунікацій КМДА в 2020 році

«Київ — це європейська столиця, саме тому важливою є комунікаціях інститутами громадянського суспільства, з громадою і інституціями, що з ними взаємодіють. Через карантинний 2020 рік в нас вийшла економія по утриманню Органів самоорганізації населення (ОСН), оскільки ми закладали туди динаміку з попередніх років по створенню нових ОСН, компенсацію їхніх витрат і комунальних послуг, зарплат», — сказав Роман Лелюк.

Одним із пріоритетних напрямків взаємодії влади та громади для Департаменту також є взаємодія із ОСН, а також проведення міського конкурсу проєктів та програм місцевого самоврядування.

«У 2020 році за фінансової підтримки з місцевого бюджету успішно реалізовано 29 проєктів з 32, а подалось більше 50. Тобто кожен другий активний ОСН подав свій проєкт», — сказав Роман Лелюк

Департамент у 2020 здійснював фінансову підтримку 115 столичних ОСНів, це і забезпечення матеріально-технічної бази, а також фінансову підтримку: заробітна плата керівникам, секретарям та бухгалтерам, оплата комунальних послуг і зв’язку, придбання канцелярських товарів. Фактично у кожного ОСН є невеличке приміщення, де вони заходи чи зустрічі.

«Загалом в реєстрі сьогодні є 183 ОСНи, але фінансову підтримку з них отримують тільки 115, інші за фінансовою підтримкою до нас не звертались», — підкреслив Роман Лелюк.

Окрім цього Департамент здійснює інформаційну підтримку створення та діяльності ОСН. У 2020 році було проведено інформаційну кампанію «Успішний ОСН — щаслива громада», а також видання методичних посібників, в яких в чітко описуються повноваження і можливості ОСНів.

Цього року Департамент вперше провів Форум організації громадянського суспільства. Усього було організовано 5 панельних дискусій, вперше їх було проведено в режимі онлайн, а участь взяли близько 4 тисяч учасників. На дискусіях були присутні 34 спікери в студії, яким модна було поставити питання і отримати відповідь.

У 2020 році силами Департаменту також відзначили кращих ТОП-100 проєктів, які громада реалізувала спільно із владою. 50 інформаційних конструкцій, які були розміщенні найбільш відвідуваних громадських просторів кожного з 10 районів. На кожній конструкції розповідалось про кращі кейси партнерства влади і громади.

«ТОП-100 це виклик і відповідь скептикам, які сумніваються в наявності громадянського суспільства та запиту з боку на реалізацію проєктів. Це однозначна відповідь, що громадянське суспільство у Києві діє і воно конструктивне. Я сподіваюсь ініціатива стане щорічною, традиційною і престижною», — зазначив Роман Лелюк.

Також Департамент продовжив здійснювати методичну підтримку із залучення киян до інструментів партиципації, сюди відносяться виготовлення поліграфічної продукції та розробка методичних та роз’яснювальних матеріалів.

«У нас на сьогодні інструментів партиципації є понад 20, але, на жаль, не всі про них знають. Тому ми вважали за потрібне в першу чергу надати роз’яснення, як ними користуватись для того, щоб вирішити те чи інше питання», — підкресли Роман Лелюк.

Також активно здійснювалось ознайомлення молоді з інструментами громадської участі. Зокрема Департамент розробив методичні роз’яснювальні матеріали «Інструменти громадської участі: можливості молоді для столиці» та комунікаційну настільну гру щодо використання інструментів громадської участі.

«Молодь найактивніша частина суспільства, яка може і здатна міняти цей світ. Тому ми розробили методичні рекомендації проаналізувавши всі інструменти участі. Проаналізували законодавчу базу і з’ясували віковий ценз, тобто з якого року можна користуватись тим чи іншим інструментом участі. Також для школярів старших класів розробили цікаву комунікаційну гру, в якій можна ознайомлюватись з інструментами участі і реально відчувати, як це працює».», — сказав Роман Лелюк.

На конкурс проєктів «Громадська перспектива: прозора влада та активна громада», який курує Департамент суспільних комунікацій, у 2020 році було подано 102 конкурсні пропозиції на суму 23 мільйони гривень. На конкурсі немає обмежень з подання проєктів, це може зробити будь-яка громадська організація будь-якого спрямування. Як відмітив голова Департаменту, щороку дедалі більше громадських організацій подають заявки на цей конкурс.

«На жаль, виділено у нас на це було 3 млн грн, тому ті проєкти, які були вищі за рейтингом, успішно реалізовані» — зазначив Роман Лелюк.

Також Департаментом була розроблена і створена спільно з КП «Центр публічної комунікації та інформації» (ЦПКІ) електронна платформа інститутів громадянського суспільства міста Києва.

За допомогою неї неурядові громадські організації матимуть необмежений доступ для проведення своїх заходів, достатньо буде лише зареєструватись. Також інститутам громадянського суспільства надають консультаційні послуги юриста та бухгалтера.

«Тут я ще б хотів додати кілька слів про відкриття публічних просторів-хабів. Перший Хаб був збудований у 2019 році, у 2020 він відкрився, але фактично не функціонував через карантинні обмеження, а вже цього року ми його відкрили в рамках постанови Кабміну про карантинні обмеження», — повідомив Роман Лелюк

З часом відкривати такі хаби планується в кожному районі, оскільки вони нерідко більші за обласні центри України, а тому заслуговують на особливу увагу. За словами Романа Лелюка, громадянське суспільство в кожних районах теж різне, як і місцева проблематика.

«Сьогодні такий простір є в Шевченківському районі — VCENTRI HUB. Згодом я сподіваюсь, що до Дня Києва ми подаруємо місту ще одну таку локацію», — зазначив Роман Лелюк.

Vcentri-hub
Vcentri-hub

Наступний хаб планується відкрити в Оболонському районі, за сприятливих умов в цьому році може з’явитись і третій хаб, зараз Департамент веде переговори із районами столиці. При кожному хабі планується відкривати приміщення для громадських рад районів, де вони зможуть на постійній основі працювати.

Окрім цього, також Департамент суспільних комунікацій традиційно займається проведення офіційних заходів з нагоди державних, міських свят та знаменних дат. Щорічно забезпечується підготовка та проведення 16 офіційних заходів за участю перших осіб держави та міста.

В 2020 року Департамент суспільних комунікацій разом з КП «ЦПКІ» реалізував 26 інформаційних кампаній на актуальні теми, зокрема і пандемію коронавірусу.

«Хочу окремо зупинитись на темі COVID-19, бо найчастіше непорозуміння виникають у людей через брак інформації. Дуже часто виникає паніка, люди самі починають додумувати в негативному ключі. Саме тому минулого року своєю основною метою ми взяли інформування про пандемію, щоб роз’яснити, як себе вберегти і як діяти, якщо ви вже захворіли. Це була безпрецедентна інформкампанія» — сказав Роман Лелюк.

В рамках цього було реалізовано три інформаційно-комунікаційних кампанії, випущено спецвипуск газети «Вечірній Київ», присвячений пандемії, створено чат-бот на фейсбук-сторінці ЦПКІ. Також було розміщено 100 бордів, 100 сітілайтів, 100 скроллів, 40 тисяч наліпок, а також створено відеоролик «Історії людей, що хворіють на COVID-19».

За кошти столичного бюджету в Департаментом у 2020 році було видано 17 книг загальним накладом 4 900 примірників.

«Ми видали 17 книг в 2020 році загальним накладом 900 примірників. У нас було задіяно 52 автори, 20 художників та фотографів», — сказав Лелюк.

За його словами, книги всі передані до 139 публічних бібліотек Києва. Одна з виданих книг «Зіркові казки» надрукована шрифтом Брайля.

Також у Департаменті планують створити карту громадських просторів, які громадськість може використовувати для своїх заходів.На ній, як розповів Роман Лелюк, усі зможуть побачити можливості та локації для використання і проведення заходів.

У 2020 році Департамент суспільних комунікацій за допомогою телеканалу «Київ» вибудовує новий імідж каналу новин, який прямує до гіперлокалізації, адже саме таким ЗМІ зараз довіряють найбільше в розвинутих країнах.

«Людей набагато більше цікавить, що відбувається у їхньому дворі, районі і місті, ніж на іншому континенті. Тому ми робимо акцент на Newsroom: ми досягли 9 годин щоденного марафону про життя міста та громади, 8 чергових груп постійно знаходяться у різних точках Києва. Ми також розпочали виробництво власного продукту», — поділився здобутками він.

Окрім цього телеканал «Київ» створює своє документальне кіно: «Герої міста», «Київ 1990-2020», «Новий Київ». Там зараз можна побачити лінійку прямоефірних розмовних програм, а також культові серіали від Netflix.

За сприяння Департаменту телеканал Київ та радіо «Київ98FM» переїхали до нового приміщення на вул. Глибочицькій, 17М.

«У старому приміщення було постійне затікання, грибок, просто неприйнятні умови для роботи журналістів і обладнання студії. Сьогодні ми вже маємо нову і сучасну студії, була проведена модернізація обладнання, а студійний комплекс забезпечує можливість трансформації в декілька знімальних майданчиків», — розповів голова Департаменту.

Радіо «Київ98FM» наразі знаходиться в конвергенції із телеканалом, творчі команди фактично об’єднані у синергії. Сьогодні кожен 20 киянин є слухачем радіостанції і аудиторія лише збільшуватиметься, адже силами Департаменту отримано дозвіл від Українського державного центру радіочастот на збільшення потужності передавача мовлення. Тому вже в цьому році кияни зможуть слухати радіо «Київ» з набагато кращою якістю.

«Вечірній Київ» відзначає 115 років

Роман Лелюк зазначив, що цього року газеті «Вечірній Київ» виповнюється 115 років — це одне з найстаріших, якщо не найстаріше видання нашої держави.

«Як ви знаєте, згідно з законом про роздержавлення ЗМІ ми вимушені були припинити друк газет. Ми їх не випускаємо, але змогли зберегти, вони залишаються у власності громади Києва. Якщо в будь-який час законодавець змінить свою думку — ми готові відновити друк цих газет», — сказав він.

Сьогодні «Вечірній Київ» продовжує виходити в діджитал форматі з модернізованим сайтом. Як розповів головний редактор «Вечірнього Києва» та газети «Хрещатик» Євген Лопушинський, оновлена «Вечірка» змінила концепцію роботи і стала ближчою до киян.

«Ми розповідаємо киянам про киян. Наша концепція — це всі новини про столицю, про людей які тут працюють, які творили історію і які будують сьогодення. Сподіваюсь ми прийдемо до того моменту, коли „Вечірка“ буде не лише в онлайн формату, алей в друкованому», — сказав він додавши, що друкований «Вечірній Київ» наразі час від час виходить спецвипусками.

Євген Лопушинський

Загальні видатки по міській цільовій програмі розвитку інформаційно-комунікативної сфери міста Києва за 2020 рік:

  • Департамент суспільних комунікацій КМДА — 3,7 млн грн.
  • КП «Центр публічної комунікації та інформації» — 24,6 млн грн
  • КП КМР «Телекомпанія «Київ» — 130,3 млн грн
  • КП «Радіостанція «Голос Києва» — 17,7 млн грн
  • Загальний бюджет за 2020 рік — 176,5 млн грн., його було виконано на 98,7%

Михайло ЗАГОРОДНІЙ, «Вечірній Київ»