Бій під Крутами: три символічні локації у Києві
29 січня в Україні відзначається 103-річниця бою на залізничній станції Крути. Пригадаємо, як у столиці увічнили пам’ять полеглих героїв-юнаків, наймолодшому із яких виповнилося всього 16 років.
1) Пам’ятне місце на Аскольдовій могилі
Бій під Крутами відбувся 29 січня 1918 року на залізничній станції Крути, що на Чернігівщині, між військами більшовицької Росії та добровольцями-студентами. Бій тривав до вечора, близько тридцяти юнаків потрапили у полон і були розстріляні.
Після визволення від червоних, 19 березня 1918 року, за розпорядженням українського уряду відбувся урочистий похорон полеглих у бою на Аскольдовій могилі.
На початку 2012 року дерев’яний хрест, який стояв тут, замінили пам’ятником у вигляді козацького хреста. У центрі пам’ятника висічений тризуб, а внизу — слова зі Євангелія «Найбільша любов — життя покласти за друзів».
2) Кам’яний хрест на Львівскій площі
Пам’ятник Героям Крут стоїть і на Львівській площі, навпроти Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана. Його відкрили у 2018-му до 100-річчя події.
Пам’ятник зроблений у вигляді кам’яного хреста з викарбуваними датами бою. Його виготовили у рамках проєкту «Пам’ять нації», тоді по всій Україні встановили кількасот хрестів на місці поховань героїв.
Місце розташування пам’ятника Героям Крут обрано невипадково: вважається, крутяни виходили на бій з навчальний корпусу закладу, що був розташований в районі Львівської площі.
3) Мурал біля Палацу «Україна»
У січні 2019 року на вул. Велика Васильківська, 111/113 створили мурал, присвячений фільму «Крути 1918». Прем’єра стрічки відбулась у лютому в кінотеатрі «Київ», який на той час ще працював.
Автор муралу, художник Андрій Пальваль розповів «Вечірньому Києву», що оскільки були відсутні конкретні фотографії історичних осіб, що брали участь у бою, він взяв за основу зовнішність акторів історичної реконструкції.
Для роботи використовували 32-метрову платформу, щоб намалювати верхню частину зображення. Андрій Пальваль додав, що мурал зроблено так, що його добре видно з різних сторін — «Вечірній Київ» пересвідчився в цьому.
Ольга КОСОВА, «Вечірній Київ»