Образи Богородиці на ящиках з-під озброєнь: в Києві відкрили виставку до Дня матері
Ідея проєкту — перетворення смерті, втіленням якої є ящик від набоїв, на життя, що в українській духовній традиції уособлює ікона.
Цикл ікон про материнську самопожертву, про відданість і безсмертя, присвячений пресвятій Богородиці, відкрили у Києво-Печерській лаврі.
«Лавра є Успенською, тож символізує любов синів і дочок до своїх матерів та виконання Божої Заповіді щодо шанування батьків», — розповіли упорядники експозиції.
Виставка Богородичних ікон на ящиках з-під озброєнь авторства Соні Атлантової та Олександра Клименка є мистецькими медитаціями на тему російсько-української війни.
Ікони на ящиках з-під набоїв авторства Соні Атлантової та Олександра Клименка є у Папи Римського, Вселенського Патріарха Варфоломія, короля Великої Британії Чарльза III, а також у низки президентів, прем’єр-міністрів, голів парламентів та провідних політиків багатьох країн світу.
Ящики, де художники зобразили ликі Діви Марії, привезені з зони бойових дій. вони є промовистими свідками усіх трагічних подій, що нині переживає Україна.
Експозицію допомогло відкрити МКІП.
«Богородична ікона як образ-архетип, центральний для християнської та постхристиянської культур Європи, Америки та деяких частин Африки та Азії. Ікона на ящику з-під озброєнь виступає не лише релігійним атрибутом, але передусім культурологічним феноменом, мистецьким артоб’єктом. Виходячи за межі релігійного простору, вона стає зрозумілою будь-кому як в Україні, так і за її межами: в Європі та Америці. Виставка експонувалась у 20 країнах, 93 містах та 164 локаціях», — написали про експозицію у МКІП.
А Києво-Печерська лавра — є одним з чотирьох уділів Богородиці на землі. Тож її вшанування в роботах художників особливо символічне.
Образ Богородиці Марії-Матері, що народжує, доглядає й оберігає Святе Дитя та є покровителькою українських матерів, перетворюється на антитезу загарбницької війни, символ надії та перемоги, адже життя завжди перемагає смерть.
Мати з дитиною на руках стала символом невинних страждань і нескінченного горя, поневірянь та закликом про захист, крик про допомогу, і водночас знак у розрізненні зла і добра.
Ікони водночас несуть і скорботу втрат, адже не всі захисники повернуться з поля бою. А їх матері назавжди залишаться на самоті з власним горем, бідою й трагедією.
Довідково:
Соня Атлантова — художниця та письменниця. Працює у галузі монументального і станкового малярства, книжкової графіки, інсталяції, учасниця низки виставок в Україні та за кордоном.
Прозові твори входили в короткі та довгі списки кількох літературних премій в Україні та за кордоном, зокрема — «Книга року ВВС». За роботу над проєктом «Ікони на ящиках з-під озброєнь» нагороджена орденом «За заслуги» третього ступеня.
Олександр Клименко — художник, мистецтвознавець, письменник (під псевдонімом Олаф Клеменсен). Член національної спілки художників України. Працює в галузі станкового та монументального живопису. Автор ідеї та один із кураторів проєкту «Ікони на ящиках з-під озброєнь», за роботу над яким також має орден «За заслуги» третього ступеня.
Виставка діятиме з 10 травня до 10 червня.
Час відвідування: 10:00 — 19:00
Локація: Велика лаврська дзвіниця, перший ярус.
«Писанка.Відродження» — експозиція врятованих писанок відкрилась у Києво-Печерській лаврі.
Усі фото — МКІП,
Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»