Будівництво ТРЦ на Либідській: що буде з легендарною «Літаючою тарілкою»

Либідська площа та «Літаюча тарілка». Фото: Борис Корпусенко
Либідська площа та «Літаюча тарілка». Фото: Борис Корпусенко

Знаменита пам’ятка київського модернізму була збудована у 1971 році за проєктом архітектора Флоріана Юр’єва та є будівлею Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації.

Сьогодні, 30 квітня, Державна інспекція архітектури та містобудування України (ДІАМ) видала дозвіл на реконструкцію двох нежитлових будівель на Либідській площі, які розташовані поруч з відомою пам’яткою епохи радянського модернізму.

Мова йде про будівлю Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації (УкрІНТЕІ), відома у також за народною назвою — «Літаюча тарілка», яка у 2020 році була визнана об’єктом культурної спадщини міста Києва.

Про це повідомилина сторінці Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.

Будівля Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації на Либідській. Фото: Вікіпедія

У відомстві підкреслили, що попри виданий ДІАМ дозвіл на реконструкцію сусідніх споруд, сама «Літаюча тарілка» на Либідській збереже свою автентичність та функцію поряд з проєктом ТРЦ.

«Відповідно до проєкту, декілька будівель за пам’яткою (які історично приєднані до неї, примикають та розташовані поруч і не є об’єктами культурної спадщини) об’єднуються в одну будівлю, що створюють внутрішній ансамбль через забудову внутрішнього простору…» — пояснюють в ДІАМ.

За їхніми словами, наразі в самій пам’ятці проводяться ремонтно-реставраційні роботи, на підставі раніше виданого дозволу. Передбачається, що «Літаюча тарілка» буде повністю збережена без зміни головного фасаду, композиційної об’ємності трьох різновеликих форм, лінзоподібного об’єму з планувальною схемою та функціональним призначення кінолекційної зали, які є основним предметом охорони.

Також у ДІАМ зазначили, що для отримання дозволу на проведення реконструкції двох сусідніх з пам’яткою будівель, замовник (ТОВ «Проспект») звертався в ДІАМ ще у 2022 році. Тоді ж отримав відмову через суттєві зауваження щодо відсутності погодження проєкту з органом охорони культурної спадщини та необхідних технічних висновків та інші недоліки.

«Зрештою, всі недоліки було усунуто, замовник отримав необхідні погодження, привів у відповідність документи та звернувся повторно за отримання дозволу, який було видано інспекторами ДІАМ», — зазначили представники Державної інспекції.

Памʼятка архітектури «Літаюча тарілка» на Либідській у Києві збереже свою автентичність. Фото: ДІАМ

Нагадаємо, що відома споруда «Літаюча тарілка» архітектора Флоріана Юр’єва розташована біля станції метро «Либідська». Це один з найвідоміших проєктів видатного митця, який впродовж життя гармонійно поєднував принцип синтезу звуку і кольору, втілюючи його у власних творах.

Відомо, що сам проєкт був створений у 1960-х роках. За первинним задумом, Флоріан Юр’єв планував створити в будівлі світломузичний театр, проте керівництво вирішило розмістити там Інститут науково-технічної інформації, заснований 1958 року.

Окрасою будівлі є конференц-зал — приміщення з унікальною акустикою, яке дозволяє є почути весь діапазон частот людського голосу та музичних інструментів. За задумом автора в залі мали відбуватися концерти, але там розмістився кінолекторій бібліотеки.

Архітектор Флоріан Юр’єв. Фото: Національний художній музей України

На думку дослідників та києвознавці, в будівля є унікальною за своїм архітектурним рішенням. Свого часу цей проєкт отримав премію Держбуду СРСР «За новаторство в архітектурі». Також зображення цієї пам’ятки часто з’являються у виданнях та дослідженнях, присвячених архітектурі XX століття.

Незадовго до своєї смерті у 2021 році, архітектор Флоріан Юр’єв заповів авторське право державі. Також автор висунув вимоги, що будівля має стати пам’яткою національного значення, і щоб після реконструкції біля «Тарілки» не з’явилось жодних прибудов.

Нагадаємо, у 2019 році у Національному художньому музеї пройшла виставка «Флоріан Юр’єв. MODUS COLORIS SINTEZ», яка презентувала різноплановий доробок митця.

До теми: у столиці обговорили шляхи завершення протиаварійних робіт у Гостиному дворі.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»