Мистецтво, яке об’єднує: в Національній опері відбувся концерт до Дня Соборності

У музичному проєкті взяли участь провідні артисти з оперних театрів з усієї України.
Нещодавно на сцені головного музичного театру країни відбувся урочистий Гала-концерт, присвячений Дню Соборності. До концертної програми увійшли твори української та світової оперної класики, а також твори сучасних композиторів.
Перший відділ концерту був повністю присвячений українським композиторам, серед яких лише деякі з них були добре відомі широкій глядацькій аудиторії. Однак цього разу обійшлося без популярних «Запорожця за Дунаєм» чи «Наталки Полтавки».

Музичний вечір розпочався досить несподівано: замість традиційної та очікуваної увертюри з опери Миколи Лисенка «Тарас Бульба», що є одним з шедеврів національної оперної спадщини, на сцені театру зазвучав Пролог з опери Мирослава Скорика «Мойсей», за знаменитою однойменною поемою Івана Франка.
Цей глибокий і драматичний твір присвячений філософським роздумам про майбутнє українського народу прозвучав у виконанні досвідченого баса Тараса Штонди та хору Національної опери.
На початку 2000-х років, Мирослав Скорик створив цю виставу з нагоди візиту Папи Іоана Павла II до України, однак її досить важко назвати серед переліку кращих творів знаного композитора, попри актуальний зміст та глибинність тексту Івана Франка.
Концертну програму продовжив Вадим Бабенко з Dnipro Opera, який виконав арію Кривоноса з опери «Богдан Хмельницький» Костянтина Данькевича. Однак, молодому басу поки не вистачає наповненості та густоти звучання.

Мецо-сопрано з Київської муніципальної опери Марія Антоневська виконала арію з маловідомого твору Кирила Стеценка «Іфігенія в Тавриді». До речі, це — перший український твір в жанрі камерної моноопери, створений автором у 1920-х за незакінченою драмою Лесі Українки.
На думку музикознавців, він з’явився у період бурхливого розвитку українського музичного театру, ставши знаковим для подальшого розвитку цього музичного жанру. Однак попри досить цікавий музичний матеріал, «Іфігенія в Тавриді» поки залишається поза увагою театральної сцени.
Після зворушливої лірики, у концерті прозвучав драматичний Монолог Богдана Хмельницького з однойменної опери у виконанні провідного соліста Одеської опери, баритона Віталія Білого. Досвідчений співак продемонстрував чудове володіння голосом та неабиякий артистизм. Тож, не дивно, що глядачі вітали артиста оваціями.

Ніжне сопрано з Харкова Юлія Антонова подарувала слухачам кокетливий вальс Венери з опери Миколи Лисенка «Енеїда».
А солісти Львівської національної опери імені Соломії Крушельницької — Любов Качала та Петро Радейко виконали драматичний дует з опери Юлія Мейтус «Украдене щастя». Вже тривалий час ця українська опера вважається візитівкою українського репертуару колективу.
Дует Остапа та Андрія з опери Миколи Лисенка «Тарас Бульба» виконали провідні солісти Національної опери України Дмитро Кузьмін та Олександр Мельничук.

З першого відділу концерту хочеться особливо виділити Тетяну Лисенко з Dnipro Opera, яка зачарувала глядачів блискучим виконанням солоспіву Анатолія Кос-Анатольського «Ой піду я межи гори».
Досить цікавим був хоровий номер «Ось вона, молодість року» Алли Загайкевич у виконанні хору Київської муніципальної опери та солістки Ганни Твердової.

Дар’я Литовченко представила сцену божевілля з опери «Страшна помста «Євгена Станковича. Попри чудове ліричне сопрано самої виконавиці, цей фрагмент опери не виглядає яскравим концертним номером.
Перший відділ концерт завершився розгорнутою сценою з балету Михайла Скорульського «Лісова пісня» у виконанні Каріни Тельвар, Євгена Логвиненка та артисток балетної трупи Національної опери. На жаль, це був єдиний балетний номер з усього концерту.
Другий відділ концерту був повністю присвячений відомим творам італійських та французьких композиторів.
Він розпочався зі знаменитого хору юдейських рабів «Va pensiero» з опери Джузеппе Верді «Набукко», що став свого часу справжнім символом об’єднання Італії.
Також глядачі мали змогу побачити цю сцену повністю, як в оперній виставі, де хор і соліст Сергій Магера були повністю одягнені в театральні костюми.

Одним з найяскравіших номерів концерту став фрагмент з комічної опери «Viva la Mamma» Гаетано Доніцетті у виконанні Андрія Гонюкова. Його героїня — надмірно турботлива матуся Агата приходить на роботу до театру, де працює її донька, вимагаючи віддати їй головну роль у виставі.
Варто зазначити, що «Viva la Mamma» є однією з найяскравіших опер у поточному репертуарі Київської опери, яка завжди має величезний успіх серед глядачів.

Чарівний дует квітів з опери «Лакме» Лео Деліба подарували солістки Тетяна Лисенко та Тетяна Галкіна. Голоси артисток чудово зливалися разом, складаючи єдиний та гармонійний ансамбль.
Провідний бас Національної опери виконав знамениті Куплети Мефістофеля з опери Шарля Гуно «Фауст». Попри досконале виконання та артистизм, здивував вибір твору, враховуючи, що концерт присвячений до Дня Соборності, де поява темних сил виглядала дуже неоднозначно.
Справжнім відкриттям вечора став блискучий виступ Софії Сороки та Андрія Ломаковича, які виконали дует Джільди та Ріголетто з опери «Ріголетто» Джузеппе Верді. Артисти продемонстрували високу виконавську майстерність та артистизм.
Солістка Київської опери Дарія Назимчук зворушливо виконала Розповідь Мімі з опери Джакомо Пуччіні «Богема» у перекладі українською мовою, а от Юлія Антонова з Харкова майстерно втілила роль іншої героїні цього твору — кокетливої Мюзетти.
Яскраві враження від свого виступу залишив і провідний драматичний тенор Олег Злакоман, виконавши знамениту та надскладну арію Принца Калафа з опери Джакомо Пуччіні «Турандот».

На завершення концерту, всі виконавці та хор знову об’єдналися на сцені для виконання Духовного Гімну — «Молитви за Україну» Миколи Лисенка на слова Олександра Кониського.
Також на Гала-концерт в Національній опері завітав т.в.о. Міністра культури та інформаційної політики Ростислав Карандєєв.
«Концерт до Дня Соборності — це чудовий приклад того, як культура обʼєднує нашу велику країну, адже у ньому представлені виконавці з оперних театрів різних регіонів України: Києва, Одеси, Львова, Харкова, Дніпра, які об’єдналися задля популяризації національної та європейської музичної спадщини», — зазначив у своєму виступі міністр.
До теми: Нагадаємо афішу Національної опери України на січень 2024 року.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»