Снігова королева, Дон Кіхот та гала-концерти: що побачити в Національній опері у січні

Національна опера України (фрагмент фасаду театру). Фото: Борис Корпусенко
Національна опера України (фрагмент фасаду театру). Фото: Борис Корпусенко

У перший місяць року, колектив театру підготував глядачам не лише чимало цікавих та насичених музичних подій, але й інсталяцію різдвяного «Вертепу», що вже стає щорічною театральною традицією.

Новий 2024 рік у Національній опері розпочинається серією яскравих балетних вистав «Снігова королева», оновленого ще у грудні 2022 року спеціально для новорічно-різдвяних свят.

Знайома з дитинства історія про всесильну та могутню Снігову Королеву, що зачарувала юного Кая та його віддану, хоробру подругу Герду, яка попри усі перешкоди силою свого кохання рятує його зі смертельної небезпеки, захоплює не одне покоління глядачів.

Сцена з балету «Снігова королева». Фото: Національна опера України

Свою музичну та хореографічну концепцію неперевершеного твору Ганса Крістіана Андерсена створили у 2016 році очільниця балетної трупи Аніко Рехвіашвілі та диригент Олексій Баклан. Проте в умовах війни, творчий колектив театру переробив музичну частину вистави, де звучали твори російських композиторів, зокрема Петра Чайковського, Антона Рубінштейна та Анатолія Лядова, замінивши їх іншими творами світової класики. Тож, деякі зміни відбулися й у хореографії вистави.

Цьогорічні покази за участю провідних балетних зірок київської сцени відбудуться щодня з 3 — 7 січня. Початок вистав «Снігова королева» о 17.00 (будні дні) та о 12.00 і о 17.00 у суботу та у неділю.

Наталія Ніколаїшин та Анжедіна Швачка у виставі «Наталка Полтавка». Фото: Національна опера України

11 січня (четвер) о 17:00 — опера «Наталка Полтавка» Миколи Лисенка у редакції Мирослава Скорика. Перлина українського оперного мистецтва беззаперечно належить до визначних творів української музичної культури.

В основі сюжету історія простої дівчини Наталки, яка тужить за своїм коханим Петром, що поїхав на заробітки на чужину та невідомо коли повернеться. Через волю матері вона змушена погодитися на заручини з місцевим багатієм паном Возним.

У ролях: Наталія Ніколаїшин (Наталка Полтавка), Дмитро Кузьмін (Петро), Анжеліна Швачка (орпина Терпелиха), Руслан Танський (Возний Тереваковський), Володимир Тишков (Виборний Макогоненко), Геннадій Ващенко (Микола).

Диригент — Богдан Пліш.

Фото ілюстративне: Владислав Мусієнко

12 січня (п’ятниця) о 17:00 та 13 січня (субота) о 15.00 — Новорічно-Різдвяні концерти

Традиційний щорічний гала-концерт за участю провідних артистів опери та балету театру.

Програма:

І відділ

1. Вольфганг Амадей Моцарт. Увертюра до опери «Весілля Фігаро»

Виконує оркестр Національної опери України імені Тараса Шевченка

2. Вольфганг Амадей Моцарт.Арія Дон Жуана з однойменної опери у виконанні Олександра Киреєва.

3. Херман Левенсхольд.Па де де з балету «Сильфіда»

Солісти: Юлія Кулик та Клеман Гійом (12.01) та Катерина Алаєва та Олексій Швидкий (13.01)

4. Гаетано Доніцетті. Арія Марії з опери «Донька полку»

Виконує Ольга Нагорна

5. Джоаккіно Россіні.Каватина Фігаро з опери «Севільський цирульник»
Соліст: Ігор Євдокименко

6. Джоаккіно Россіні.Арія Дона Базіліо з опери «Севільський цирульник»
Виконує Тарас Штонда

7. Джузеппе Верді. Мелодія Леонори з опери «Сила долі» у виконанні Вікторії Ченської.

8. Гаетано Доніцетті. Романс Неморіно з опери «Любовний напій»

Виконує Дмитро Іванченко

ІІ відділ

1. П’єтро Масканьї. Молитва Сантуцци з опери «Сільська честь»
Солісти: Тетяна Ганіна та хор театру.

2. Джакомо Пуччіні. Арія Каварадоссі з опери «Флорія Тоска»

Виконує Олександр Нікіфоров

3. Каміль Сен-Санс. Хореографічна мініатюра“Лебідь» з сюїти «Карнавал тварин»

Виконавиці: Христина Шишпор (12.01), Катерина Козаченко (13.01)

4. Каміль Сен-Санс. Арія Даліли з опери «Самсон і Даліла»

Солістка: Алла Позняк

5. Жорж Бізе. Куплети Тореадора з опери «Кармен»
Виконує Олександр Мельничук

6. Шарль Гуно. Вальс Джульєтти з опери «Ромео і Джульєтта» у виконанні Анастасії Поважної.

7. Франц Легар.Дует Ганни та Данила з оперети «Весела вдова»
Виконують Наталія Николаїшин та Ігор Євдокименко

8. Жан Корті, Жак Брель,. Хореографічна мініатюра «Буржуа»

Соліст: Клеман Гійом

9. Йоганн Штраус (син). Куплети Аделі з оперети «Летюча миша» у виконанні Ольги Фомічової

10. Франц Легар. Септет з оперети «Весела вдова»

Виконують Дмитро Агеєв, Юрій Аврамчук, Михайло Кірішев, Сергій Пащук, Олександр Бойко, Юрій Горинь, Олександр Киреєв.

11. Франц Легар. Арія Джудітти з однойменної оперети

Солістка: Ксенія Бахрітдінова

12. Йоганн Штраус (син). Фінал ІІ дії оперети «Летюча миша»

Виконують Наталя Николаїшин, Ольга Фомічова, Вікторія Ченська, Анастасія Поважна, Юрій Горинь, Олександр Нікіфоров та хор театру.
Диригенти концерту — Алла Кульбаба, Герман Макаренко.

Сцена з опери «Кіт у чоботях». Фото: Олександра Злуніцина

14 січня (неділя) о 15:00 — музична казка на дві дії з прологом «Кіт у чоботях» Юрія Шевченка.

Над втіленням цього твору колектив театру працював впродовж декількох років, супроводжуюсь драматичними подіями: спочатку раптово пішов у засвіти автор музики, відомий театральний композитор Юрій Шевченко, потім постановку на деякий час призупинила війна…

Тож прем’єрні покази цієї чарівної сучасної вистави відбулися восени 2023 року.

Постановний склад: художній керівник проєкту — Анатолій Солов’яненко, режисер-постановник — Оксана Тараненко, диригент-постановник — Алла Кульбаба, художник-постановник — Марія Левитська, хормейстер-постановник — Олександр Тарасенко, балетмейстер-постановник — Віктор Іщук.

У ролях: Петяна Пімінова (Кіт), Дмитро Іванченко (Хазяїн кота, пізніше Муркіс), Ксенія Бахрітдінова-Крачук (Принцеса), Олександр Бойко (Король), Володимир Тишков (Людожер), Сергій Скочеляс та Михайло Кірішев (перший та другий вартові).

Сцена з вистави «Мадам Баттерфляй». Фото: Національна опера України

18 січня (четвер) о 15:00 — опера Джакомо Пуччіні «Мадам Баттерфляй».

Трагічна історія японської дівчини з Нагасакі вже понад сторіччя зворушує шанувальників опери з усього світу.

Однією з найбільш відомих виконавиць Мадам Баттефляй була видатна українська співачка Соломія Крушельницька, яка принесла твору світове визнання. Саме завдяки її голосу й артистичному таланту Джакомо Пуччіні вдалося врятувати свою оперу, що провалилася після прем’єри.

Після тріумфу української співачки у головній ролі зворушений Джакомо Пуччіні, котрий повернув собі творчу честь, надіслав Крушельницькій фотокартку із присвятою «неперевершеній та найчарівнішій Баттерфляй (Джакомо Пуччіні, Торре дель Лаго, 1904)».

З великим успіхом вистава неодноразово ставилася на сцені Національної опери України. Нинішня вистава має досить довге сценічне життя. Постановницею вистави є видатна режисерка Ірина Молостова — одна з корифеїв українського музичного театру другої половини XX сторіччя.

У ролях: Вікторія Ченська (Чіо-Чіо-сан, мадам Баттерфлай), Олег Злакоман (Б.Ф. Пінкертон, старший лейтенант морського флоту США), Наталя Кисла (Сузукі, служниця), Петро Приймак (Шарплес, консул США у Нагасакі) та інші.

Диригент — Віктор Олійник

Ольга Фомічова, Богдан Тарас та артисти хору у виставі «Травіата». Фото: Олександра Злуніцина

19 січня (п’ятниця) о 17:00 — опера Джузеппе «Травіата» в постановці Анатолія Солов’яненка. Прем’єра відбулася 29 жовтня 2022 року.

Сучасні сукні, мініспідниці, модні ф’южн інтер’єри, селфі на сцені, нічні клуби, дим від кальянів, SMS-ки замість листів на папері. Головний меседж, який транслює ця постановка залу, — мистецтво поза часом.

У ролях: Ольга Фомічова (Віолетта Валері), Дмитро Кузьмін (Альфред), Олександр Мельничук (Жорж Жермон), Анжеліна Швачка (Флора де Бервуа), Олександ Бойко (Барон Дюфоль), Ольга Матушенко (Анніна) та інші.

Диригент — Віктор Олійник.

Сцена з вистави «Дон Кіхот». Фото: Національна опера України

20 січня (субота) о 17:00 — балет Людвіга Мінкуса «Дон Кіхот».

Секрет успіху цієї вистави — у мелодичній темпераментній музиці та у яскравих надзвичайно колоритних персонажах, які створюють справжнє свято класичного балетного танцю.

Виконавці: Анастасія Шевченко (Кітрі), Олександр Омельченко (Базіль), Дмитро александров (Дон Кіхот), Микита Кайгородов (Санчо Панса), Руслан Авраменко (Лоренцо) та інші.

Диригент — Олексій Баклан

Концерт до Дня Соборності України

21 січня (неділя) о 15:00 — Концерт до Дня Соборності України

Цей спільний мистецько-музичний проєкт, що об’єднав обдарованих артистів з різних оперних театрів України. У ньому візьмуть участь провідні артисти з Львівського, Одеського, Харківського та Дніпровського театрів, а також з національної опери України та Київської муніципальної опери.

Перший відділ концерту буде присвячений творам української оперної та балетної класики, а у другій частині вечора столичні меломани зможуть почути фрагменти кращих музичних зразків світової спадщини, а також маловідомі твори.

Режисер концерту — Анатолій Солов’яненко.

25 січня (четвер) о 17:00 — чарівний комічний балет на музику Вольфганга Амадея Моцарта «Весілля Фігаро» у постановці Віктора Яременка, який впродовж багатьох років є беззаперечним фаворитом у київських глядачів.

У ролях: Ілона Кравченко (Сюзанна), Даниїл Пащук (Фігаро), Олександр Габелко (Граф Альмавіва), Катерина Козаченко (Графиня), Олексій Швидкий (Керубіно) та інші. Диригент-Герман Макаренко.

Прима-балерина Катерина Алаєва в головній ролі у виставі «Сільфіда».Фото: Національна опера України

26 січня (п’ятниця) о 17:00 — балет Хермана Левенсхольда «Сильфіда»

Сильфіда» вважається не просто одним з кращих романтичних балетів. Йому випало започаткувати той великий перелік творів, які склали цілу епоху в хореографічно­му мистецтві. Свого часу цей твір назвали «ескізом, яким скористалися для ча­рівної композиції «Жізелі».

Місцем сценічної дії вистави стає сувора і дещо загадкова Шотландія, така близька серцю одного з найвидатніших представників західноєвропейської ро­мантичної школи Вальтера Скотта. Цей край, оспіваний у древніх легендах і переказах, людська уява населила фантастичними істотами: ельфами та сильфідами, які наче є часткою шотландської при­роди.

Цього разу у виконавському складі заявлені: Катерина Алаєва (Сільфіда), Гійом Клеман (Джеймс), Катерина Чупіна (Еффі), Олександр Габелко (Гюрн) та інші.

Диригент —Герман Макаренко.

Оксана Крамареєва та Геннадій Ващенко у виставі «Набукко». Фото: Національна опера України

27 січня (субота) о 15:00 — рання опера Джузеппе Верді «Набукко».

Свого часу твір приніс молодому генію світову славу, а знаменитий хор юдейських рабів «Va pensiero» став свого часу справжнім символом об’єднання Італії.

Головні партії виконають: Геннадій Ващенко (Набукко), Оксана Крамарєва (Абігаїль), Анжеліна Швачка (Фенена), Тарас Штонда (Дзаккаріа), Олександр Нікіфоров (Ісмаель) та інші. Диригент — Микола Дядюра.

Ольга Нагорна та Олександр Бойко у виставі «Сліжниця-пані». Фото: Національна опера України

28 січня (неділя) о 15:00 — вечір одноактних вистав: комічна опера Джованні Баттіста Перголезі «Служниця-пані» та балет «Болеро» на музику Моріса Равеля.

Спочатку невеличка камерна опера «Служниця-пані» була призначена для виконання як інтермедія між актами опери-seria «Гордий бранець», але, швидко завоювала весь тодішній музичний світ, ставши одним з найяскравіших зразків опери-буффа.

У виставі усього три персонажі: самотній Доктор Уберто та його чарівна й хитра служниця Серпіна, яка після чималих випробувань, врешті-решт підкорює серце свого непідступного господаря. Німим свідком цих пригод стає слуга Веспоне.

У ролях: Ольга Нагорна (Серпіна) та Олександр Бойко (Уберто). Диригент — Віктор Олійник.

Вистава «Болеро» Моріса Равеля у виконанні: Маргарити Альнах (Дівчина в білому), Євгена Логвиненка (Юнак), Райси Бетанкоурт (Дама у чорному).

***

У випадку повітряної тривоги глядачів буде запрошено до тимчасового укриття у приміщенні гардероба, розташованого поверхом нижче під фоє партеру.

Детальну інформацію щодо складу виконавців (можливі зміни) та продажу квитків можна дізнатися на офіційному сайті театру.

Квитки на вистави (459 місць) надходять у продаж поступово (зазвичай за 2 тижні до вистави) і придбати їх можна виключно онлайн.

До теми: Національна опера запрошує у подорож за лаштунки та розповідає секрети театрального життя.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»