Музика кольору: столична галерея демонструє самобутній мистецький проєкт
В експозиції представлена серія гобеленів Ганни Забудської, створених на основі творів живопису видатного українського сучасного художника Івана Турецького.
У галереї Portal 11 продовжується артпроєкт «Музика кольору», що поєднує сучасний живопис Івана Турецького та традиційну ткацьку техніку Ганни Забудської, яка створила серію гобеленів на основі творів митця.
На думку кураторів експозиції, метою експозиції — показати гобелен, як вияв високого мистецтва, розкривши також нові можливості кубофутуристичного живопису.
«Ідея цього проєкту з’явилась у власника нашої галереї Ігоря Глоби ще у 2020 році, після відвідування масштабної виставки гобеленів в Афінах. Задум вимагає поєднання техніки двох художників у нову форму візуальної мови. Кожен твір створювався тривалий час — від трьох місяців до декількох років», — розповідають куратори проєкту з галереї Portal 11.
За їхніми словами, їм пощастило залучити до проєкту двох надзвичайно талановитих і фахових художників, які досягли високого рівня у своїй творчості: Івана Турецького та Ганну Забудську.
«Експериментальна співпраця двох митців дозволила створити цю дивовижну колекцію гобеленів. що є першим прикладом синтезу кубофутуристичного живопису та ткацької інтерпретації», — зауважують в галереї.
Відомий сучасний художник Іван Турецький є одним найяскравіших представників українського кубофутуризму. У своїх творах митець використовує широку контрастну гаму кольорів і форм для відображення емоційної динаміки руху музичної композиції в часі.
«За допомогою гри світла і тіні, які нагадують освітлення сцени, Іванові Васильовичу Турецькому вдається досягати драматичного тривимірного зображення лабіринтів та наявних у ньому форм. Тому завершена композиція картин Івана Турецького є відображенням уявного динамічного дійства, що має свій сюжет, відбувається під супровід музики зі своїм певним ритмом та розгортається у часі», — розповіли мистецтвознавці.
Автор використовує техніку лінійного живопису для створення ефекту тривимірності зображення, тому в картинах часто прослідковується багатошаровість композиції шляхом накладання білої фарби, як прозорої вуалі на об’єкти.
За допомогою цього методу площинна композиція ніколи не є плоскою — прописані елементи на ній наближаються та віддаляються від глядача.
«Я завжди бачу вихід у кольорі й акцентую на ньому. На кольорі будуються рішення всіх моїх картин, бо він — поза часом. Співвідношення ритмів, форм, фактур, і звісно, поєднання кольорів, сприймаються мною як музика, тому з нею пов’язана більшість моїх робіт», — розповів про свою авторську техніку знаний митець.
На думку Ганни Забудської, гобелен — це цілісний ансамбль, унікальний і буквально неповторний художній твір, який не може бути лише копією твору живопису.
«Інтерпретація живопису в ткацьких техніках збагачує малюнок, роблячи його неповторним витвором мистецтва. Робота з фактурами, з нитками різних видів волокон надає ефектності та особливого шарму. У різний час гобелен може виглядати по-різному, бо освітлення і фактура створюють свою гру кольору і світла на поверхні гобелена», — зазначає Ганна Забудська.
Мисткиня розповіла про те, що працювала над створенням 5 гобеленів впродовж 3, 5 років. Вона підкреслила, що мистецтво гобелена є ідеальним полем для прояву скрупульозності, як важливої риси характеру, яка часто стає для неї рушійною силою прогресу в усіх технічних сферах.
«Я зазвичай працюю зблизька, і не бачу повну картинку. І саме момент інтуїтивного пошуку рішень в моєму ткацтві є вкрай тонкий та кропіткий. В цьому полягає моє щоденне завдання. Тож коли я відхожу на відстань — бачу гобелен повністю. це завжди несподіванка для мене. Це просто одна секунда, коли ти розумієш вийшло чи ні. Причому поміняти не можна нічого — є один шанс і досвід…» — розповідає Ганна Забудська.
Також мисткиня вважає, що створити гобелен за картинами живопису має і свою специфіку, адже на відміну від картини, розмір гобелена може бути значно більшим, тож важливо якісно проробити кожну деталь, щоб перенести його у ткацтво.
«Але на відміну від живопису, гобелен є надзвичайно довговічним, а його барви з часом не втрачають своєї яскравості.
Гобелен є дуже цупким, і якщо він не згорить, то його ніщо не зламає», — вважає майстриня.
Довідка.
Художник Іван Турецький народився у 1956 році в місті Красноярськ в сім’ї репресованих радянським режимом українців.
Закінчив Львівське училище прикладного мистецтва імені Івана Труша. У 1982 році закінчив Львівський державний інститут прикладного та декоративного мистецтва.
Член Національної спілки художників України, співзасновник Українського геральдичного товариства, співавтор малого Державного Герба України та сучасного герба Львова.
Митець — учасник численних виставок в Україні та закордоном, а також міжнародних художніх пленерів. Твори автора перебувають в збірках українських музеїв та приватних колекціях Європи, Азії та Америки.
Його картини виставлялися у галереях Сінгапура, Лондона та Києва, в італійському музеї Palazzo Branda Castiglioni a Castiglioni Olona (провінція Варезе, регіон озера Комо) та швейцарському «M.A.X. museum», а також були представлена на Luxembourg Art Fair 2019.
Роботи Івана Турецького неодноразово реалізовувались в одному із найвідоміших аукціонних домів світу — Sotheby’s.
У 2020 році картина «Фрагменти II. З циклу «Італійський щоденник» була успішно продана на аукціоні Sotheby’s у Нью-Йорку у категорії світового кубізму.
Художник живе та працює у Львові.
Майстриня Ганна Забудська народилася 1993 році в Києві.
Ткацтво почала вивчати у приватній художній майстерні у 2011 році в Херсоні, де виготовляла гобелени по дизайну Ольги Бринцевої.
У 2013 році закінчила Херсонське училище культури. У 2019 році отримала диплом магістра Київської державної академії декоративно-прикладного мистецтва та дизайну. У 2014 р. Ганна почала працювати як незалежна художниця, додатково брала участь у проєктах консервації та реставрації гобеленів, брала участь в українських та міжнародних (Німеччина, ОАЕ, Австралія, Британії та ін.) виставках, у 2015 р. вступила до Національної спілки художників України.
З 2016 р. працювала головним інженером по розробці нового гобеленового цеху «ОЛК Мануфактура» (Київ), у 2018 р. — стала технічним директором гобеленових майстерень ZVYAZANI (Київ та Косів, Україна).
Пізніше Ганна взяла участь у колективному проєкті зі створення серії гобеленів «Осоння», який експонувався в Національному центрі народної культури «Музей Івана Гончара» в березні 2019 р.
З 2020 року працює над виставковим проєктом, під патронатом київської галереї Portal 11.
Виставка «Музика кольору»
Коли: до 17 грудня, середа — неділя 11.00 — 19.00
Де: вулиця Трьохсвятительська, 11
Вхід вільний.
Нагадаємо, що у січні 2022 року у столиці демонстрували унікальні гобелени полтавської художниці Ольги Пилюгіної: фото.
До теми: У Київській картинній галереї представили «Шевченкіану» Івана Марчука.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»