У столиці демонструють унікальні гобелени полтавської художниці: фото

Ольга Пілюгіна представила 46 творів різних років. Фото автора
Ольга Пілюгіна представила 46 творів різних років. Фото автора

В МВЦ Музею історії міста Києва триває персональна виставка гобеленів «Reflections»/«Роздуми» Ольги Пілюгіної. Художниця представила твори різних років, в яких переосмислила українські традиційні мотиви.

Ольга Пілюгіна народилась в родині художників і зростала у мистецькому середовищі. Захопилася гобеленами з дитинства, свою першу роботу виготовила в 11 років.

«Батьки викладали в художньому училищі, де основна спеціалізація — вишивка і килимарство. Спочатку гралася ниточками, в 11 років оволоділа технікою і вже працювала професійно, на рівні з майстрами, — пригадує Ольга Пілюгіна. — Вплинуло оточення, середовище, бачила, як це створювалося. Батько. знаний художник, робив малюнки для гобеленів, мама займається вишивкою, старша сестра також працювала в цій техніці, навчила мене ткати. Вовна, з якої виготовляються гобелени, — тепла, приємна, багата на фактури. У цьому виді мистецтва треба дуже довго працювати над результатом, місяці, і навіть роки. Я досить терпляча, тому мені підійшла ця справа. Гобелени вже давно вийшли за межі ужиткових, це мистецтво, але в іншій, не такій звичній для нас техніці, як живопис».

Художниця поділилася, що найважливіше створити малюнок, і виконати його на високому професійному рівні. Творчий процес триває на всіх етапах — ескіз, робочий малюнок в натуральний розмір, потрібно продумати все. Зокрема, як технічно виконати гобелен, як лягатиме кожна нитка, підібрати кольори. А в безпосередньому процесі ткання кожну нитку слід покласти на своє місце, додати ще більше відтінків, щоб створювалися красиві переливи, нюанси відношення.

Твори виконані у давній техніці двостороннього гладкого ручного ткання натуральними вовняними нитками. Вовна потрібна 100 відсотків натуральна, найчастіше художниця використовує овечу. Бере різну за фактурою — гладеньку і грубу, щоб підкреслити натуральність, в деяких роботах використовує нефарбовані натуральні відтінки — сірий, чорний, коричневий, вохристий, відтінки білого, шукаючи цікаві складні кольорові гармонії.

Квадратний метр гобелену важить півтора кілограмів. Найбільший гобелен — 2,5 на 3 метри, над ним Ольга працювала три роки. Найдовше створювала робочий малюнок у повний розмір.

В експозиції представлені 46 авторських творів. У тому числі гобелени, що були визнані кращими на Всеукраїнських виставках-конкурсах. В основі цих композицій вічний символ роду — «Дерево життя», що проростає з глибини віків у сьогодення. Це зв’язок поколінь, минулого, сучасного й майбутнього, любов до традицій і рідної культури.

«В гобеленах відтворюю свої думки, переживання, роздуми, — розповідає Ольга Пілюгіна. — Інколи працюю на задану тему, продумую серії творів. А часом бувають іскри і спалахи, розумію, що маю робити саме цей твір. Є традиційні композиції, де в основі лежить дерево життя, однак я його трактую по-своєму, наповнюю власними елементами. Орнаментальні роботи — не просто зображення квітів, листя і птахів, а тематичний твір, що несе певну ідею. З дитинства вивчала традиційні орнаменти, пропускаючи їх крізь себе, створила авторський стиль. Мої роботи не схожі на ті гобелени, що в музеях. Вони наповнені, як і наш час».

У гобелені «Натхненні сяйвом» авторка у вигляді птахів зображає споріднені душі людей, які рухаються і дивляться в одну сторону. Але кожна з них особлива та унікальна.

В основі гобелену «Радість» - сучасна композиція традиційного дерева життя. Птахи — як споріднені душі, линуть один до одного в передчуті радісних обіймів. Є коріння, яке проростає в глибину віків як зв’язок із нашими предками, гілки, квіти, є зерна в квітах і в землі, як початок нових ідей, думок. Якщо потрапляють на якісний грунт, дають свої плоди. Помітний символічний натяк на родинне гніздо. І гілки прорастають в майбутнє як надія, що буде продовження. Зберужуться вічні людські цінності, традиції.

Окрім образів птахів, які уособлюють людську душу, художниця часто звертається і до образів коней, що символізує волю.

«Роблю це, бо не можу не робити. В майстерні я абсолютна щаслива людина. Вся в роботі, не відчуваю часу, — зізнається Ольга Пілюгіна. — Паралельно працюю над кількома робота. Наразі навчаю також студентів в Національному університеті „Полтавська політехніка“. На кафедрі образотворчого мистецтва, де колись сама навчалася на кераміста, у дипломних роботах поєднувала кераміку і гобелен. Сьогодні молодь не надто бажає цьому навчатися. Час дуже стрімкий, хочеться зробити багато, швидко і одразу показати результат. А тут швидко не вийде, бо спочатку треба оволодіти майстерністю, технікою, вдосконалюватися роками, щоб вільно почуватися в техніці та матеріалі».

Ольга Пілюгіна — заслужена майстриня народної творчості України, членкиня Національної спілки художників України та Національної спілки майстрів народного мистецтва України, доцентка кафедри образотворчого мистецтва Національного університету «Полтавська політехніка ім. Юрія Кондратюка», володарка гранту Президента України, стипендіат Президента України 2012-2015 років. Авторка серії монументальних гобеленів «Килимова Україна», шість з яких були визнані кращими творами року в Україні на Всеукраїнських виставках-конкурсах «Кращий твір року» (2014… 2020) під егідою Міністерства культури України.
Учасник понад 400 міжнародних, всеукраїнських, регіональних та родинних виставок, в тому числі 17 персональних, серед яких виставки в Національному банку України, Верховній Раді України, Національній академії мистецтв України, провідних музеях і галереях, дипломатичних представництвах і культурних центрах в Україні та за кордоном.

«Reflections»/«Роздуми» Ольги Пілюгіної

Коли: до 10 січня
Де: МВЦ «Музей історії міста Києва», вул. Б. Хмельницького, 7
Вартість квитка: 100 грн, дитячий — 50 грн.

У Музеї народно-декоративного мистецтва мешканців столиці познайомили з корейським народним живописом.

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»