Галерея скульптурних портретів: Академія мистецтв демонструє твори видатного художника
Виставка розкриває ставлення Анатолія Куща до жанру портрета, як до непересічного явища, демонструючи різноманітні пластичні рішення та власні творчі пошуки автора в жанрі скульптури, що охоплює понад півстоліття його творчої діяльності.
Нещодавно в Національній академії мистецтв України розпочалася персональна виставка скульптур «Портрети», академіка НАМ України, народного художника України Анатолія Куща.
Відомий скульптор зізнається, що ще з дитинства його захопив саме цей вид мистецтва. У ті роки він з родиною жив на вулиці Банковій, навпроти будинку Спілки письменників України.
«Щодня я проходив повз знаменитий Будинок з химерами, побудований за проєктом архітектора Владислава Городецького. Фігури тварин та птахів на фасадах та даху цієї будівлі справляли на мене сильне враження. Думаю, що це оздоблення Будинку Городецького відіграло значну роль у тому, що я вибрав професію скульптора», — зазначив в одному з інтерв’ю відомий митець.
На сьогодні відомі роботи Анатолія Куща прикрашають чимало українських та закордонних міст, проте він передусім відомий як автор монумента Незалежності, який став візитівкою головної площі Києва.
Митець працює в різних жанрах скульптури: портреті, історичних і символічних композиціях, анімалістиці, декоративній та монументальній пластиці, рельєфах.
«Скульптурний портрет був важливим жанром у мистецтві різних епох від Єгипту до сьогодення… У наш час проникливих, уважних, нюансованих портретів є одиниці, бо їхнє створення вимагає таланту, уміння, оригінального бачення. Анатолій Кущ уміє побачити й він один із тих, хто створює портрет у різних його модифікаціях — від деталізованого до узагальненого, від камерного до монументального», — розповідають куратори експозиції.
У своєму артпроєкті знаний митець презентує власне бачення і розуміння портретної скульптури.
Експозицію можна умовно поділити за наступними жанрами:
— Портрети-скульптури етюдного і камерного характеру;
— Портрети-образи діячів української культури: поети, письменники, художники, мистецтвознавці, зокрема: Тарас Шевченко, Павло Тичина, Степан Олійник, Володимир Міненко, Олександр Федорук, Василь Шкляр та інші;
— Портрети історичні, монументальні — переважно державних діячів України: Богдана Хмельницького, Івана Мазепи, Петра Могили, Івана Богуна, Максима Кривоноса, Пилипа Орлика, які свого часу створювалися для монументів.
На думку дослідників його творчості, образні рішення зображень історичних осіб митець подеколи романтизує, наснажуючи бароковим настроєм, суголосним українському національному характеру й часу їхнього життя. Втім за формою він вирішує портрети переважно академічно виважено та переконливо.
Також в межах експозиції, автор вирішив представити свої маловідомі цикли рельєфів: «Створення світу» та «Одвічне», що не є портретами, але візуально й образно доповнюють настрій експозиції, поглиблюючи її філософію.
«Царина рельєфу — особлива сфера скульптури й мало хто сьогодні працює в цьому жанрі. Тим цікавіше знайомитися з такими рідкісними роботами, що стали тлом портретному доробку», — зазначають мистецтвознавці.
За їхніми словами, жанр портрета в образотворчому мистецтві — явище непересічне. До нього завжди були особливі вимоги, і це не лише виражена подібність до певної моделі. Окрім схожості й натурної точності, важливо продемонструвати характер і виразний образ портретованого.
«Анатолій Кущ має виняткове вміння втілювати й пристрасть і екзальтований душевний порух героя стримати в пластичній формі так, щоби він не „вибухнув“, але й не застиг. Той рух енергій і життя форми відчувається та зчитується у його роботах повсякчас. Це стосується всіх портретів майстра — його герої мають не лише характер, а й настрій та сповнені енергій», — підкреслюють куратори експозиції.
Довідка. Анатолій Кущ народився 30 листопада 1945 року у Києві.
У 1972 р. закінчив Київський державний художній інститут, у 1977 — аспірантуру Академії мистецтв СРСР під керівництвом професора Василя Бородая.
У жанрі портрета Анатолій Кущ заявив про себе як про майстерного й проникливого художника ще на початку творчого шляху, а 1980-го був нагороджений Срібною медаллю Академії мистецтв СРСР та поїздкою до Італії.
З 1978 по 1993 рр. працював на керівних посадах Спілки художників України. У творчому доробку — цикл пам’ятників «Шляхи Тараса», встановлених на Черкащині, пам’ятники «Берестецька битва» на Рівненщині, жертвам голодомору в Україні 1933 р. (Чикаго, США), Богдану Хмельницькому (Рокфорд, США), монумент Незалежності України (Київ).
За вагомий особистий внесок у примноження національних духовних надбань, високий професіоналізм знаний скульптор одержав почесне звання «Народний художник України» (1996).
У 1998-го митець відзначений медаллю Лондонського товариства скульпторів-портретистів.
Увіковічив Кобзаря, починаючи від Тарасика на руках у матері — «Мене там мати повила» — до Шевченка-академіка. Крім того, автор пам’ятників Тарасу Шевченку в Слуцьку (Білорусь), Варшаві (Польща).
Серед інших робіт: скульптурні ансамблі «Ярославна», «Боян», «Князь Ігор» та «Жертвам концентраційних таборів» на честь 1000-річчя Новгород-Сіверського, пам’ятні знаки: П. Сагайдачному, І. Сікорському, Я. Івашкевичу, пам’ятник гетьману Пилипу Орлику (Київ).
Виставка Анатолія Куща «Портрети»
Коли: до 15 листопада, пн. — пт., 11:00–17:00.
Де: Велика зала НАМ України, вулиця Бульварно-Кудрявська, 20
Вхід вільний.
Нагадаємо, у червні цього року в Київській картинній галереї проходила ювілейна виставка видатного скульптора Миколи Білика.
До теми: як створювався монумент Незалежності.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»