Із частин зруйнованої «Мрії» планують збудувати новий літак. Фоторепортаж

Зруйнована росіянами українська «Мрія». Фото: Борис Корпусенко
Зруйнована росіянами українська «Мрія». Фото: Борис Корпусенко

Для будування нового літака з «Мрії» демонтують вцілілі частини. Зокрема, три двигуни, хвостову частину та деякі елементи шасі.

Коли вона злітала, усі затамовували подих, підіймати голови догори та з гордістю дивились на найвеличнішу залізну пташку — українську «Мрію».

Востаннє вона з’явилась на публіці рік тому на День Незалежності України, коли під оплески закривала авіапарад над Києвом.

Однак на третій день загострення війни, 27 лютого, президент України Володимир Зеленський з жалем констатував: російські окупанти знищили Ан-225. Вціліла лише хвостова частина — це приблизно 30% від літака.

Найболісніше, що руйнування можна було уникнути, якби не недбалість загарбників. У цьому журналістку «Вечірнього Києва» запевняє начальник аеродромно-диспетчерського центру Володимир Смусь.

Володимир Смусь. Фото: Борис Корпусенко

«Росіяни хотіли сховати свою військову техніку від ураження, тому розташували її біля літака „Мрія“. Однак їхня техніка загорілась, і вогонь перекинувся на наш літак», — говорить він.

Руйнування Ан-225 колосальні: повністю знищена кабіна екіпажу, вигорів центроплан, пошкоджені основні стійкі шасі.

Володимир згадує: не було й дня, коли б у чатаз персонал «Антонова» не цікавився, що з «Мрією» та як вона.

«Ми вже знали про низку знищених літаків, тому всіх нас хвилювало, як наша „Мрія“. І коли з’явились у соцмережах перші фото з нею у вогні — слова не підбирав ніхто. Було настільки боляче, що котились сльози», — говорить він.

Нині працівники визначають технічний стан деталей та демонтують вцілілі частини. Відтак, на другий Ан-225 піде: три двигуни, хвостова частина та деякі шасі.

«Що можна буде використати в побудові другої „Мрії“, то і використаємо. Літак ще не будується, але вже тривають перемовини з постачальниками, які зможуть надати унікальне обладнання та з іноземними партнерами», — додає він.

За попередніми підрахунками, для цього необхідно 500 мільйонів євро. Проте про конкретну суму поки говорити зарано.

За словами Володимира, новий Ан-225 битиме ще більше рекордів, аніж попередник. А от зруйновані частини можуть стати артефактом цієї нещадної війни.

Окрім «Мрії» на аеродромі «Антонов» під час окупації знищили ще до десятка літаків. Зокрема постраждав й «молодший брат» легендарної пташки — Ан-124 «Руслан». Його стан й досі оцінюють.

«Зараз вирішується чи стануть руйнування для „Руслана“ вироком, чи все ж таки можна буде відбудувати та експлуатувати його надалі», — резюмує Володимир.

Нагадаємо, що на підприємстві створили фонд для відновлення легендарного літака. Долучатися можуть люди з усього світу, що любили українську «Мрію».

Довідково. Ан-225 «Мрія» — найбільший транспортний літак у світі, збудований київським КБ ім. Антонова наприкінці 1980-х. Літак-гігант використовують здебільшого для перевезення негабаритних моновантажів, наприклад, генераторів або для вітрових електростанцій.

Окрім свого головного призначення Ан-225 знаний по всьому світу як абсолютний рекордсмен. Він встановив 240 світових рекордів, а це абсолютно унікальний випадок в авіації. Серед них — рекорд швидкості польоту за 2000-кілометровим замкненим маршрутом з вантажем 155 т — 815,09 км/г та рекорд висоти польоту з цим вантажем — 12 430 м.

Два роки тому «Антонов» модернізував «Мрію», зробивши її більш сучасною. Зокрема, на літаку також встановили нову систему керування силовою установкою українського виробництва. Тестування пройшло успішно, і здавалось попереду багато нових злетів.

Днями журналістка «Вечірнього Києва» розповідала, як киянка упродовж двох років «полювала» на літак «Мрія», щоб зробити вражаючі кадри.

Жінка працює у лабораторії біотехнологій відділу тропічних та субтропічних рослин ботсаду НАН імені Гришка, а ще має хобі — фотографію. У її колекції — десятки неймовірних світлин української «Мрії».

Даша ГРИШИНА, фото Бориса КОРПУСЕНКА, «Вечірній Київ»