У Києві можуть з’явитися бомбосховища на зупинках: думки фахівців та ініціаторів

«При мені тролейбус, у який влучили рашисти, згорів за лічені хвилини… Ми зобов’язані захистити людей», — депутат Київради.
Незабаром депутати Київради розглянуть проєкт рішення «Про вжиття заходів щодо створення безпечних захисних конструкцій в межах зупинок наземного громадського транспорту в місті Києві в умовах дії особливих правових режимів».
Днями його вже ухвалила транспортна комісія Київради.

ЩО ПРОПОНУЮТЬ АВТОРИ ПРОЄКТУ
Ініціатори цього проєкту рішення депутати Київради Ганна Свириденко, Ігор Галайчук та Олексій Окопний пропонують облаштувати у столиці так звані безпечні зупинки громадського транспорту. Тобто, поряд із зупинками встановити бетонні укриття.
Такі бомбосховища будуть розраховані приблизно на 50 осіб, там облаштують місця для сидіння і навіть підведуть інтернет.
Звісно на всіх зупинках бетонні укриття встановити неможливо. Цього не витримає бюджет та на це потрібно забагато часу. Адже у місті є такі зупинки, де, навіть у годину пік, рідко буває більше одного пасажира.
Тому автори проєкта для початку пропонують розробити перелік місць з найбільшим скупченням пасажиропотоку. Цим мають зайнятися Департамент транспортної інфраструктури КМДА разом із «Київпастрансом».
«Як вказує світовий досвід (зокрема Ізраїлю) по облаштуванню „безпечних зупинок“ із метою цивільного захисту населення, в таких бомбосховищах лежить принцип їх швидкої доступності з моменту оголошення повітряної тривоги. Та — можливість не тільки витримати руйнівну силу дозволеної міжнародним гуманітарним правом зброї, а й убезпечити населення від смертельної загрози», — йдеться у пояснювальній записці до проєкту рішення.

ЯКІ АРГУМЕНТИ ПРОТИВНИКІВ ЦЬОГО ПРОЄКТУ
Відразу після засідання транспортної комісії спільнота у Фейсбук «Пасажири Києва — сторінка ініціативи» піддала критиці проєкт рішення про створення безпечних зупинок.
«Ми зі свого боку заявляємо — захисні споруди на зупинках громадського транспорту нестійкі до прямого ураження, занадто дорогі і не вирішують проблему простою комунального громадського транспорту Києва під час тривог», — вважають автори посту.
Натомість представники спільноти підтримують проєкт рішення про відновлення роботи громадського транспорту під час повітряної тривоги.

УКРИТТЯ ЗАХИЩАЮТЬ ВІД ОСКОЛКІВ ТА УЛАМКІВ
Прокоментувати проєкт рішення про облаштування укриттів на зупинках ми попросили одного з ініціаторів його подання депутата Київради Ігоря Галайчука.
«Зрозуміло, якщо буде прямий ракетний удар, то жодна будівля, жодна споруда, залежно від типу ракет, напевно, не врятує. Але всі мають знати, що осколки від ракетного обстрілу розлітаються на 200-300 метрів і тоді такі укриття стануть рятівними. Люди, яких небезпека застала на вулиці, зможуть врятуватися. Адже вуличні укриття ефективно захищають від вибухової хвилі й уламків ракет», — розповідає Ігор Галайчук.

Депутат вважає, що наземний громадський транспорт має зупинятися під час тривоги біля найближчого укриття, якими можуть стати зупинки. Або, якщо це — недалеко, то підвозити людей до метро.
«При мені у березні рашисти влучили у тролейбус. Добре, що він стояв без людей, а в якості блокпосту. Але цей тролейбус згорів за лічені хвилини. Тому ми зобов’язані надати людям можливість захистити своє життя», — підкреслив депутат.
Необхідність встановлення укриттів біля зупинок грмадського транспорту підтримує і відома урбаністка-активістка, зараз — пресофіцер на Харківщині Маргарита Рівчаченко.
«Укриття біля зупинок мають бути, але треба визначити, у яких місцях їх доцільно встановлювати. Наприклад, біля зупинок, які розташовані поблизу метро, це — непотрібно, адже там люди можуть спуститися до підземки», — вважає Маргарита Рівчаченко.
На думку заслуженого архітектора України Андрія Миргородського, укриття на зупинках — у теперішніх умовах це краще, ніж нічого.
Проте на перспективу варто подумати про бомбосховища під проїжджою частиною, які вміщатимуть більше людей. А також — слугуватимуть місцями для паркування авто у мирний час.
Нагадаємо на час війни призупинені капітальні видатки і мер Кличко повідомляв раніше, що побудувати бомбосховища моментально — наразі неможливо.
ДОСВІД ІНШИХ МІСТ
В Україні заяви про необхідність зупинок громадського транспорту — саме типу укриттів, прозвучали після загибелі людей у Харкові та Миколаєві. Саме там громадяни чекали міський транспорт на зупинці, коли почався обстріл.
Перші укриття для пасажирів громадського транспорту вже почали встановлювати на зупинках у Харкові. В укритті — 12 сидячих місць та екран з камерами відеоспостереження.
Це — залізобетонні конструкції, розташовані поряд із павільйонами зупинок. При загрозі артилерійського обстрілу там можна сховатися та перечекати повітряну тривогу.

Незабаром перше «призупинкове» бомбосховище встановлять і в Кропивницькому за кошти одного з підприємств.
А от архітектори з Дніпра, який теж піддається ракетним атакам, навіть запропонували власні міцні вироби з арматури та бетону.
Виріб армується сталевими прутами 10 мм або 25 мм + металевий каркас + 200 мм бетону. Це — хороший захист від уламків снарядів та ракет, якими росіяни обстрілюють українські міста.
Спочатку автори запропонували свій винахід для захисту українських військовослужбовців на блокпостах.
Тепер вони намагаються поширити свою ідею й у містах, щоб захистити мирних жителів міст від обстрілів.
Інна БІРЮКОВА, «Вечірній Київ»