146 кольорів кота: киянка створює схеми для вишивання картин

Ірина Редчиць і одна із її улюблених робіт
Ірина Редчиць і одна із її улюблених робіт

Ірина Редчиць перетворила хобі на професію через війну.

Для всіх українців 24 лютого став днем відліку нового життя. Звичайно, війна у країні триває з 2014-го року, проте, нічні бомбування по всій території країни — від Маріуполя до Івано-Франківська зробили її всенародною.

Багато хто пішов на фронт, захищати країну, жінки із малими дітьми та старими батьками виїхали у безпечніші місця, всі решта намагалися допомогти і першим і другим. Через якийсь час, коли шок минув, українці звернули увагу на те, що йде від серця. І для багатьох хобі стали способом заробітку. Зокрема Ірина Редчиць вишиває картини та разом із подругою створила мистецьку майстерню з розробки схем.

— Розкажіть про ваш день 24-го лютого?

— Ще в січні 2022 року я тимчасово переїхала з Києва через сімейні обставини. О 5 ранку 24 лютого прокинулась від звуку вибуху, але не звернула на нього уваги — мешкаючи поряд з підприємствами, що упродовж 90 років ведуть гірничу видобувну діяльність, вибух, то як «добрий день». Потім телефонний дзвінок друга: «Почалось. Збирайся.» Але куди збиратись? Я вдома, куди збиратись? Ми — прикордонний район, який межує з білоруссю, отже чули й бачили всі «привіти братнього народу» на власні вуха та очі. Сиділи в коридорі й чули вибухи, будинок ходив ходором, але де та куди прилітало не знали…

Мак і Донецький аеропорт. Робота вишита за схемою «Хитра синиця»
Робота вишита на полотні із часково нанесеним малюнком

— Як долали стрес?

— Знайшла свою медитацію в улюбленому хобі, і не мала жодного сумніву що я не одна й не сама: працювала в коридорі. Це така собі мантра — вишиваєш, рахуєш, змінюєш голку, змінюєш колір і починаєш бачити як вимальовується голкою сюжет. А потім… коли доходили руки до телефону то в соціальних мережах бачила фото дівчат, які так само рятувалися від паніки та страху у бомбосховищах, окупації, підвалах і це об’єднувало й надихало — нас не здолати! Ми — нація що кодує свою Перемогу в хрестиках, бісері й нитках.

— Коли ви почали вишивати?

— У 6 років. Прийшла до тітки в гості, вона якраз закінчувала серветку. В родині вишивала бабуся й прабабуся, але тітка — єдина, яка насмілилась дати дитині голку. Перша робота була — невеличка свічка. Гарна вийшла. З того часу не уявляю життя без вишивки.

Тюльпани. Картина вишита бісером

— Що найбільше любите вишивати?

— Цьогоріч маю власний ювілей — 30 років, коли вишивка увійшла в моє життя. Спілкуючись з великим колом людей розуміла, що для більшості «вишивка» — це сорочки або рушники. Деякі згадують бабусині подушки або серветки. Коли починаю розповідати або показувати, якою ще може бути сучасна вишивка, то бачу приємний подив в очах співрозмовників і це додає натхнення. Картини, ікони, прикладна вишивка — сьогодні не завжди з першого погляду можна зрозуміти, що то не малюнок або фото. Той випадок коли власноруч маєш змогу створити вдома музей.

Процес вишивання Богородиці

— Коли почалась повномасштабна війна ви почали створювати щось особливе?

— Вже давно я заглядалась на схему образа Богородиці, і саме під час війни просила у неї захисту та допомоги — вишивала її образ — берегині та заступниці.

А одного разу спало на думку, що у нас майже відсутні сюжети з українськими постатями — вишивають переважно тільки Тараса Шевченка. Згадала картини з величними й напрочуд гарними жінками й чоловіками котрих пише головний художник студії Українського батального мистецтва Артур Орльонов. Знайшла одну з його робіт у схемі для вишивки й втілила її в життя, але цього мені виявилось замало — знайшла Артура в соціальній мережі. Поспілкувавшись, виникла ідея створити проєкт схем для вишивок «Україна славетна» за творами художника.

Картина вишита бісером за мотивами Артура Орльонова
Схема вишивки розроблена на основі картини Артура Орльонова
Схема вишивки розроблена на основі картини Артура Орльонова

Зараз схеми мають три картини Артура, а ще чотири у розробці. Тематика робіт Орльонова різноманітна: зображення подій з історії Київської Русі та Козаччини, релігійні теми, але саме визначні українські постаті такі як княгиня Ірина Володарівна, княгиня Ольга, князь Аскольд, Богдан Хмельницький, князь Кий та інші — просто не можуть залишити байдужими будь-кого! Тож, дорогі поціновувачі вишивки, залучайтесь до нашого гурту!

— Як розробляєте схеми для картин?

— Спочатку вишивала картини за готовими схемами — є дуже багато гарних і якісних, але, скажу відверто, ще більше таких, на які шкода часу і ниток. Тож у якийсь момент зрозуміла, що сама готова створювати схеми. При чому беру у роботу тільки ті малюнки, які б сама хотіла вишити. Працюю з колегою Наталією Вовк. У нас творча майстерня «Нюанс». Наталя розроблює схеми підбирає кольори для картин із бісеру, а я для ниток.

Котик-захисник
Процес вишивки бісером малюнку Котик-захисник

Зокрема адаптували ілюстрації художниці Маріанни Пащук: «Киця з кавою» на 131 відтінок, а «Киця в півоніях» — 146! До речі, схему її знаменитого котика-захисника розповсюджували безплатно і вже є звіти вишивальниць про цю роботу.

Якщо згадати княгинь Орльонова, то у пастельній Ользі — 67 кольорів, а от у Ірини Володарівни — 184. І планую її вишити — тезки все ж…

До слова, те, що ми створюємо і самі ж вишиваємо по своїх схемах — це допомагає одразу ж корегувати роботи. Бо на комп’ютері, буває, виглядає не так, як у житті. На це часто нарікають вишивальниці, що купують готові схеми, тож завжди вдосконалюємось — змінюємо палітру, додаємо нові відтінки.

«Зимова ніч» вишита за власною схемою. Згодом дівчата замінили кольори ниток для неба на темніші

— Передаєте ваші роботи для участі у благодійних аукціонах?

— Скажу чесно — ні. У аукціонах участі не беру, бо, як би не дивно звучало, але практично неможливо через них продати вишивку за адекватну ціну. Якось мені запропонували тисячу гривень за картину, вартість матеріалів у якій була 2,5 тисячі. Тому свої роботи дарую — волонтерам та військовим, як захочуть продати — справа їхня.

— Над чим працюєте зараз?

— Вишиваю картину «Створення світу» — це велике полотно метр на півтора. При чому спочатку взяла готову схему, почала вишивати, а потім побачила ікону і виявилося, що вона більш яскрава, ніж та, над якою я працюю. Тож зробила «авторизацію».

А ще створила схему для картини Георга Корніцеліуса (Georg Karl Franz Cornicelius) «Спокушання Христа». Вона мені надзвичайно подобається, і не менш цікава її історія. Її намалював німецький художник у 1888 році. На початку 1900-х років вона була в колекціях Берлінської національної галереї, а після Другої світової війни — зникла. Галерея сильно постраждала від бомбардувань. Доля полотна невідома — чи воно згоріло, чи потрапило до якихсь приватних збірок, бо чимало картин вивозили, як репарації… Залишилися лише чорно-білі фотографії.

— Cхеми підписані Вelova — це псевдонім?

-Так! Моє прізвище з першого разу можуть вимовити хіба що актори з великим досвідом. Та й люблю я білий колір, він мені ромашки нагадує — світлі, білі та щирі.

— У вашому оточенні багато вишивальниць?

 — Так. Це очевидно. Особливо зараз, коли це допомагає людям відірватися від важких думок. Коли дивишся на те, як на полотні з’являється малюнок — це надихає і приносить радість. Українці не тільки найсильніший та вольовий народ! Ми — красиві, незламні і працьовиті! Тож вишиваймо разом, вишиваймо українське!

Раніше «Вечірній Київ» розповідав про Олену Мединську, яка популяризує ім’я лікаря-етнографа початку ХІХ століття. За його малюнками вона створила колекцію ляльок.

Наталка МАРКІВ, «Вечірній Київ»