Київ починає створення інтелектуальної транспортної системи: як це працює

Штаб управління рухом у ЦОДР. Фото автора
Штаб управління рухом у ЦОДР. Фото автора

За підрахунками транспортних експертів, наявна вулично-дорожня мережа Києва, за умови якісного управління трафіком, має додатковий резерв для підвищення пропускної здатності на 30 відсотків.

Заступник голови КМДА Костянтин Усов оголосив про початок консультацій Києва зі світовими компаніями для впровадження інтелектуальної транспортної системи.

-Ми живемо у мегаполісі, і ця система має боротися за наш з вами час, за кожну хвилину й годину, яку ми проводимо у вуличних заторах, — сказав Костянтин Усов. — Як швидко ми дістаємося з роботи до дому, скільки в нас лишається часу на родину, дітей, на своє здоров’я, відпочинок, — залежить від оптимізації дорожнього руху. Місто має боротися за вільний час для киян — поза корками.

Ми сьогодні офіційно оголошуємо великий всекиївський рух за оптимізацію часу — за кожну вільну годину й хвилину киянина. Ми хочемо розуміти, скільки люди витрачають часу, щоб дістатися на роботу й до дому. Ми хочемо оптимізувати ці речі.

Костянтин Усов

Київ починає роботу із системного створення ITS (інтелектуальної транспортної системи) — це «фабрика боротьби» за наш вільний час. Це дуже складна система, яка накопичує великих обсягів даних з детекторів, світлофорів, з усіх камер відеонагляду. Ця інформація аналізуватиметься програмним комплексом.

-Наголошую: мова не про будівництво транспортних розв’язок. А лише про інтелектуальні математичні варіанти рішень в кожній конкретній ситуації, які видає штучний інтелект ITS, що в режимі онлайн збирає та обробляє гігантські масиви інформації, — пояснив Костянтин Усов. — Програмний комплекс видаватиме рішення на розгляд фахівця. У нього буде 30-40 секунд для вибору варіанту. І ITS зможе змінювати циклограми світлофорів десятки разів на годину в залежності від трафіку. В кінці матимемо просту річ: коли ITS буде створена, зможемо передбачати затори на кожному перехресті та на кожній вулиці, ще до того, як вони фактично виникнуть. І шляхом зміни циклів світлофорів і інших систем регулювання руху, зможемо переспрямовувати потік транспорту на менш завантажені вулиці, не дозволяючи утворюватися коркам.

Існуюча у Києві система керування дорожнім рухом

-ЦОДР — це фантастичне підприємство, яке підготовлене для впровадження того, щоб працювати з новим програмним комплексом, — сказав Усов. — Він буде побудований в результаті співпраці з міжнародними глобальними виробниками з поміж яких будемо обирати постачальника.

Це проєкт не на десятиріччя, а в межах 2-3 років, і результати ми всі будемо бачити не десь в кінці, а «по дорозі». Конкретні точки контролю — де ми зможемо говорити, що на перших 10 перехрестях та вулицях, районах ми вже відпрацювали систему й вона принесла нам швидкість у пересуванні.

-ITS зможемо закупити в однієї з 5-6 світових компаній. Ця історія передбачає міжнародні переговори, з міжнародними фінансовими інституціями. Ми їх готові починати, — наголосив заступник голови КМДА.

Нині у Києві працює центр управління дорожнім рухом. Тут кожний світлофор, камера вже під’єднані до системи. Фахівці можуть конкретно управляти світлофорною мережею. Вони бачать онлайн -трансляцію з кожної з точок міста.

-Ми маємо розуміти, що розвантаження міста від заторів це не тільки робота ITS, а якісний та ефективний громадський транспорт, швидку й пунктуальну роботу маємо забезпечити перш за все. Наше завдання — забезпечити швидке пересування великих мас людей, а не окремих приватних автомобілів, — наголосив Костянтин Усов.

Нагадаємо: у столиці реалізовується стратегія пріоритетності для всіх учасників дорожнього руху, де головними є пішоходи, потім — велосипедисти, громадський транспорт, і наостанок — автомобілісти.

Всі фото автора.

Катерина НОВОСВІТНЯ, «Вечірній Київ»