Сучасне гончарство: як на Подолі кераміст власноруч творить дивовижні вироби

Всього за два заняття: перше заняття — ліпка (3 години), а друге — глазурування (2 години) можна створити професійний гарний виріб. Фото: KUST
Всього за два заняття: перше заняття — ліпка (3 години), а друге — глазурування (2 години) можна створити професійний гарний виріб. Фото: KUST

Керамічні вироби, які робить власноруч Віктор Кущенко вражають з першого погляду. Вже п’ятий рік поспіль майже щодня він проводить майстер-класи по гончарству та знайомить мешканців Києва із найдавнішим мистецтвом, але з присмаком сучасності. Журналісти «Вечірки» навідалися у гості до студії кераміста та вже готові показати роботи майстра, що викликають захоплення.

ЗАХОПЛЕННЯ

«Керамікою горю із самого дитинства, до неї я долучався через свою любов до археології. Саме ця наука дає можливість через кераміку дізнатися інформацію про минуле. І так само нині: на невеличкому шматочку глини можемо залишити відбиток пальця, випалити у пічці та залишити фрагмент себе на подальші століття. На кшталт залишку сліду в історії: робиш щось більш довговічне, ніж ти сам. І я вважаю, це певною магією», —каже кераміст.

Світильник у формі сови. Фото: KUST
Скульптура на висиханні. Фото: KUST
Майстер-клас у студії KUST. Фото: KUST
Світильник у формі ведмедя. Фото: KUST
Одна з робіт кераміста. Фото: KUST
Світильник у формі рибки. Фото: KUST

Жартома Віктор розказує, що в дитинстві було настільки погано з іграшками, що доводилось ліпити їх власноруч з пластиліну.

«Пам’ятаю, як у чотири роки разом із дідусем пішли накопати глини, аби замазати піч. Тоді для мене був свого роду інсайд, що нею можна зліпити будь-що», — додає Віктор.

ПРО ПЕРШЕ ЗАМОВЛЕННЯ

«Взагалі перші гроші за свою творчість отримав на другому курсі в університеті, де вивчав архітектуру. Тоді компанії, яка займалася продажем комп’ютерів запропонувала зробити рекламу у вигляді графіті. Це був 2007 рік, платили 30 доларів за квадрат (їх було 20-ть). За два дні спокійно розмалював стіни замовнику, який оцінив роботу та й надалі звертався за допомогою», -ділиться засновник «KUST».

Нині клієнти самі реалізують свої авторські задуми та ідеї. Команда «KUST» розробила серію майстер-класів, де кожен власноруч перетворює глину на витвір мистецтва.

Готовий керамічний виріб учнів студії KUST. Фото: KUST
Навчання у студії KUST. Фото: KUST
Навчання у студії KUST. Фото: KUST
Навчання у студії KUST. Фото: KUST
Навчання у студії KUST. Фото: KUST
Навчання у студії KUST. Фото: KUST
Останній етап учнів у студії KUST. Фото: KUST
Одна з робіт учнів студії KUST. Фото: KUST
Одна з робіт учнів студії KUST. Фото: KUST

Але час від часу Віктор робить на замовлення, як, наприклад цей світильник. Подібний виріб коштує 200 доларів.

Світильник у формі рибки.Фото: KUST
Світильник у формі рибки.Фото: KUST
Світильник у формі рибки.Фото: KUST
Світильник у формі рибки.Фото: KUST

ПРО ЗАРОДЖЕННЯ ВЛАСНОГО КЕРАМІЧНОГО БРЕНДУ

«У 2016 році ми з подругою орендували перше невеличке приміщення (близько 30 кв.метрів) задля того, аби займатися керамікою. Як для двох, то нам якраз вистачало місця: 2 стелажі, пічка та великий стіл. Час від часу проводили майстер-класи: подруга — з ліпки посуду, а я — по скульптурі у більш складних формах.

Саме з цих кроків розпочалася історія нашого керамічного бренду «KUST». Тоді ще не було фокусу на навчанні. Я просто хотів робити керамічні вироби: будь то світильники, будь то арт-об’єкт, але які будуть виходити за рамки можливого.

KUST, Андрей Кущенко, Андрій Кущенко, кераміка, гончарство
Готовий керамічний виріб учнів студії KUST. Фото: KUST
Готовий керамічний виріб учнів студії KUST. Фото: KUST
Готовий керамічний виріб у вигляді лебедя від учнів студії KUST. Фото: KUST
Керамічний виріб учнів студії KUST. Фото: KUST
Готовий керамічний виріб учнів студії KUST. Фото: KUST
Готовий керамічний виріб учнів студії KUST. Фото: KUST
Готовий керамічний виріб учнів студії KUST. Фото: KUST
Готовий керамічний виріб у вигляді бегемотика від учнів студії KUST. Фото: KUST
Готова керамічна ваза від учнів студії KUST. Фото: KUST
Готовий керамічний виріб учнів студії KUST. Фото: KUST
Готовий керамічний виріб у вигляді Сфінкса від учнів студії KUST. Фото: KUST

«ФОКУС НАШОЇ СТУДІЇ НА НАВЧАННІ»

«Про те, що хочу допомагати людям відкривати «керамічний світ» постійними майстер-класами зрозумів після участі у виставці «ЦеГлинаАрт».

Тоді я зробив світильник у вигляді морського кита. Сьогодні подібних робіт досить багато на поличках. А тоді він був єдиний, і його одразу ж придбали на виставці.

KUST, Андрей Кущенко, Андрій Кущенко, кераміка, гончарство
Світильники у вигляді морських китів. Фото: KUST

На тому заході зрозумів, що моя робота полюбилася багатьом, тож з часом трохи модернізував того самого кита та зробив спеціальну форму для майбутнього керамічного виробу. По цій формі ми розпочали майстер-класи, які проводимо й нині.

Майстер-клас у студії KUST. Фото: KUST
Майстер-клас у студії KUST. Фото: KUST

Паралельно з майстер-класами я загорівся ідеєю зробити колекцію світильників під назвою «Liquid» (з англ. — рідина). Концепція потягалася в тому, що вода в природному стані бере форму поверхні, у якій вона знаходиться: будь то склянка води, або море. Тільки в тому випадку, якщо забрати силу земного тяжіння, можна побачити її індивідуальний стан рідини. Тож, вся колекція світильників — це уявлення рідини без додаткових поверхонь та її поведінка у невагомості.

Але водночас «Liquid» — проєкт про свободу. Про те, як люди трансформуються, підкорюючись системі. Про те, як втрачають свою особистість та врешті звільняються від цих обмежень», — резюмує кераміст.

Колекція світильників під назвою «Liquid». Фото: KUST
Колекція світильників під назвою «Liquid». Фото: KUST
Колекція світильників під назвою «Liquid». Фото: KUST
Колекція світильників під назвою «Liquid». Фото: KUST
Колекція світильників під назвою «Liquid». Фото: KUST
Колекція світильників під назвою «Liquid». Фото: KUST
Колекція світильників під назвою «Liquid». Фото: KUST

ПРО СТВОРЕННЯ КЕРАМІЧНИХ ВИРОБІВ

«Для колекції світильників використовуються консольні випади, які не зовсім підходять у кераміці: через еластичність глини вони погано тримаються. Тож задля того, аби консолі тримались та було комфортно працювати над виробом, я власноруч створив станок, на якому нині підвішені кити.

Щодо технології, то клієнти самостійно за допомогою форми готують тушку кита.

Глиняна маса підвішується на станку, де кожен учень вільно працює вже над власним світильником. Упродовж двох тижнів кити висихають та випікаються, а учні згодом повертаються та глазурують світильники, які потім забирають собі.

Майстер-клас у студії KUST. Фото: KUST
Майстер-клас у студії KUST. Фото: KUST
Майстер-клас у студії KUST. Фото: KUST
Майстер-клас у студії KUST. Фото: KUST

Всього за два заняття: перше заняття — ліпка (3 години), а друге — глазурування (2 години) можна створити професійний гарний виріб», — каже Віктор.

Нині в студії є декілька напрямків майстер-класів, таких як:

  • створення керамічної голови: ведмедя, носорога, коня, гепарда, єдинорога;
Керамічна голова тварини. Фото: KUST
Керамічна голова тварини. Фото: KUST
Керамічна голова носорога. Фото: KUST
Керамічна голова єдинорога. Фото: KUST
Керамічна голова ведмедя. Фото: KUST
Керамічна голова собаки. Фото: KUST
Керамічна голова носорога. Фото: KUST
Керамічна голова жирафи. Фото: KUST
Керамічна голова тварини. Фото: KUST
Керамічна голова тварини. Фото: KUST
  • створення керамічного бонгу та світильників;
Керамічний бонг. Фото: KUST
Світильники у вигляді собаки. Фото: KUST
Світильники у вигляді ліси. Фото: KUST
Світильники у вигляді бегемотика. Фото: KUST
  • створення керамічної вази у формі серця та різноманітного посуду.
Ваза у вигляді серця. Фото: KUST
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST
Ваза від учнів студії KUST. Фото: KUST
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST
Ваза від учнів студії KUST. Фото: KUST
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST
KUST, Андрей Кущенко, Андрій Кущенко, кераміка, гончарство
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST
Ваза від учнів студії KUST. Фото: KUST
Посуд від учнів студії KUST. Фото: KUST

ВИГОТОВЛЕННЯ КЕРАМІЧНИХ ВИРОБІВ — ТРИВАЛИЙ ПРОЦЕС

«Як я вже казав, на те, аби висушити виріб потрібно 1.5-2 тижня.

Далі — 2 випали. У керамічній справі випалювання — найважливіша складова технології виготовлення керамічних виробів. Температура нашої печі — 950 °С. Після першої «гарячої обробки» вироби рожевіють і їх глазурують. Фарби закуповую закордоном, здебільшого — це Чехія, або Німеччина.

І останнім етапом йде другий випал при температурі 1 150 °C — 1230°C», —уточнює кераміст.

Піч у студії KUST. Фото: Даша Гришина
Робоче місце у студії KUST. Фото: Даша Гришина
Студія KUST. Вироби на висиханні.Фото: Даша Гришина
Студія KUST. Фото: Даша Гришина
Поличка з інвентарем у студії KUST. Фото: Даша Гришина
Робоче місце у студії KUST. Фото: Даша Гришина

ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ

«Оскільки вже 5 рік поспіль „KUST“ знайомить людей із мистецтвом кераміки, то влітку ми масштабуємось та запускаємо продаж трьох франшиз у столиці. А вже восени запрошуємо мешканців Києва відвідати виставку з нашими роботами та роботами учнів, аби кожен мав можливість насолодитися такою справою як сучасне гончарство. Слідкуйте за новинами та приходьте до нас!», —завершує Віктор Кущенко.

Читайте також: Киянин створює наручні швейцарські годинники

Даша ГРИШИНА, «Вечірній Київ»