Сучасне гончарство: як на Подолі кераміст власноруч творить дивовижні вироби

Керамічні вироби, які робить власноруч Віктор Кущенко вражають з першого погляду. Вже п’ятий рік поспіль майже щодня він проводить майстер-класи по гончарству та знайомить мешканців Києва із найдавнішим мистецтвом, але з присмаком сучасності. Журналісти «Вечірки» навідалися у гості до студії кераміста та вже готові показати роботи майстра, що викликають захоплення.
ЗАХОПЛЕННЯ
«Керамікою горю із самого дитинства, до неї я долучався через свою любов до археології. Саме ця наука дає можливість через кераміку дізнатися інформацію про минуле. І так само нині: на невеличкому шматочку глини можемо залишити відбиток пальця, випалити у пічці та залишити фрагмент себе на подальші століття. На кшталт залишку сліду в історії: робиш щось більш довговічне, ніж ти сам. І я вважаю, це певною магією», —каже кераміст.






Жартома Віктор розказує, що в дитинстві було настільки погано з іграшками, що доводилось ліпити їх власноруч з пластиліну.
«Пам’ятаю, як у чотири роки разом із дідусем пішли накопати глини, аби замазати піч. Тоді для мене був свого роду інсайд, що нею можна зліпити будь-що», — додає Віктор.
ПРО ПЕРШЕ ЗАМОВЛЕННЯ
«Взагалі перші гроші за свою творчість отримав на другому курсі в університеті, де вивчав архітектуру. Тоді компанії, яка займалася продажем комп’ютерів запропонувала зробити рекламу у вигляді графіті. Це був 2007 рік, платили 30 доларів за квадрат (їх було 20-ть). За два дні спокійно розмалював стіни замовнику, який оцінив роботу та й надалі звертався за допомогою», -ділиться засновник «KUST».
Нині клієнти самі реалізують свої авторські задуми та ідеї. Команда «KUST» розробила серію майстер-класів, де кожен власноруч перетворює глину на витвір мистецтва.









Але час від часу Віктор робить на замовлення, як, наприклад цей світильник. Подібний виріб коштує 200 доларів.




ПРО ЗАРОДЖЕННЯ ВЛАСНОГО КЕРАМІЧНОГО БРЕНДУ
«У 2016 році ми з подругою орендували перше невеличке приміщення (близько 30 кв.метрів) задля того, аби займатися керамікою. Як для двох, то нам якраз вистачало місця: 2 стелажі, пічка та великий стіл. Час від часу проводили майстер-класи: подруга — з ліпки посуду, а я — по скульптурі у більш складних формах.
Саме з цих кроків розпочалася історія нашого керамічного бренду «KUST». Тоді ще не було фокусу на навчанні. Я просто хотів робити керамічні вироби: будь то світильники, будь то арт-об’єкт, але які будуть виходити за рамки можливого.











«ФОКУС НАШОЇ СТУДІЇ НА НАВЧАННІ»
«Про те, що хочу допомагати людям відкривати «керамічний світ» постійними майстер-класами зрозумів після участі у виставці «ЦеГлинаАрт».
Тоді я зробив світильник у вигляді морського кита. Сьогодні подібних робіт досить багато на поличках. А тоді він був єдиний, і його одразу ж придбали на виставці.

На тому заході зрозумів, що моя робота полюбилася багатьом, тож з часом трохи модернізував того самого кита та зробив спеціальну форму для майбутнього керамічного виробу. По цій формі ми розпочали майстер-класи, які проводимо й нині.


Паралельно з майстер-класами я загорівся ідеєю зробити колекцію світильників під назвою «Liquid» (з англ. — рідина). Концепція потягалася в тому, що вода в природному стані бере форму поверхні, у якій вона знаходиться: будь то склянка води, або море. Тільки в тому випадку, якщо забрати силу земного тяжіння, можна побачити її індивідуальний стан рідини. Тож, вся колекція світильників — це уявлення рідини без додаткових поверхонь та її поведінка у невагомості.
Але водночас «Liquid» — проєкт про свободу. Про те, як люди трансформуються, підкорюючись системі. Про те, як втрачають свою особистість та врешті звільняються від цих обмежень», — резюмує кераміст.







ПРО СТВОРЕННЯ КЕРАМІЧНИХ ВИРОБІВ
«Для колекції світильників використовуються консольні випади, які не зовсім підходять у кераміці: через еластичність глини вони погано тримаються. Тож задля того, аби консолі тримались та було комфортно працювати над виробом, я власноруч створив станок, на якому нині підвішені кити.
Щодо технології, то клієнти самостійно за допомогою форми готують тушку кита.
Глиняна маса підвішується на станку, де кожен учень вільно працює вже над власним світильником. Упродовж двох тижнів кити висихають та випікаються, а учні згодом повертаються та глазурують світильники, які потім забирають собі.




Всього за два заняття: перше заняття — ліпка (3 години), а друге — глазурування (2 години) можна створити професійний гарний виріб», — каже Віктор.
Нині в студії є декілька напрямків майстер-класів, таких як:
- створення керамічної голови: ведмедя, носорога, коня, гепарда, єдинорога;










- створення керамічного бонгу та світильників;




- створення керамічної вази у формі серця та різноманітного посуду.













ВИГОТОВЛЕННЯ КЕРАМІЧНИХ ВИРОБІВ — ТРИВАЛИЙ ПРОЦЕС
«Як я вже казав, на те, аби висушити виріб потрібно 1.5-2 тижня.
Далі — 2 випали. У керамічній справі випалювання — найважливіша складова технології виготовлення керамічних виробів. Температура нашої печі — 950 °С. Після першої «гарячої обробки» вироби рожевіють і їх глазурують. Фарби закуповую закордоном, здебільшого — це Чехія, або Німеччина.
І останнім етапом йде другий випал при температурі 1 150 °C — 1230°C», —уточнює кераміст.






ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ
«Оскільки вже 5 рік поспіль „KUST“ знайомить людей із мистецтвом кераміки, то влітку ми масштабуємось та запускаємо продаж трьох франшиз у столиці. А вже восени запрошуємо мешканців Києва відвідати виставку з нашими роботами та роботами учнів, аби кожен мав можливість насолодитися такою справою як сучасне гончарство. Слідкуйте за новинами та приходьте до нас!», —завершує Віктор Кущенко.
Читайте також: Киянин створює наручні швейцарські годинники
Даша ГРИШИНА, «Вечірній Київ»