Від «Теорії струн» до «Третьої світової війни»: у столиці показують твори Ігоря Гусєва

Експозиція проєкту. Фото авторки
Експозиція проєкту. Фото авторки

Різнопланові 164 роботи одеського художника, створені переважно за останні 10 років, демонструють на виставці в «Київській картинній галереї».

Кияни мають змогу познайомитися з творчістю яскравого митця з Одеси — як з його знаковою серією «Теорія струн», так і з новими проєктами, створеними після повномасштабного вторгнення.

Виставка «Безпілотник над імперією» названа на честь однойменної серії 2024 року. На них зображені яскраві натюрморти, однак на картинах є й прихована загроза.

Серія «Безпілотник над імперією». Фото авторки
Серія «Безпілотник над імперією». Фото авторки

«Вишукані букети квітів на тлі ідеалістичних краєвидів, спокійне й сите життя десь у глибині російської імперії та силует безпілотника — уповноваженого представника України, який ось-ось перетворить усю цю пишність на хмару диму й пилу», — описує її автор.

Візитівкою Ігоря Гусєва з 2010-х років є його впізнавана серія «Теорія струн», на якій композицію пронизує «глітч». Він є не просто технічним прийомом, а філософська метафора «збоїв у системі»: технологічних, соціальних або політичних.

Серія «Теорія струн». Фото авторки
Серія «Теорія струн». Фото авторки
Серія «Теорія струн». Фото авторки

«Образи на картинах цієї серії митець вигадує, або бере з літератури чи образотворчого мистецтва. Або зображає те, що бачить в реальному житті, але переносить в минуле, — зазначила „Вечірньому Києву“ співкураторка виставки Ірина Хоменко. — Час для художника відносний, глітчем він його ніби розмиває. Автора турбує проблематика часу, його плинність та забуття».

Ірина Хоменко. Фото надане Іриною Хоменко

Одна з нових серій на актуальну тематику називається «Картотека» і присвячена ухилянтам. Кожна з робіт — «картка ухилянта», для портрета якого художник використовував образи з голландського живопису, одягнувши чоловіків в жіночий одяг. Також Ігор Гусєв сам придумував і смішні прізвища «ухилянтів» — Кібербудяк, Кіберслав, Нанокущ, Зрадокрай тощо.

Серія «Картотека». Фото авторки
Серія «Картотека». Фото авторки
Серія «Картотека». Фото авторки
Серія «Картотека». Фото авторки

З 2022 року Ігор Гусєв працює над серією колажів та малюнків. «Третя світова війна», для якої використовує старі книги та альбоми з «барахолки». Називає її «мистецтвом швидкого реагування». Серія демонструє, як події та новини, пов’язані з війною, впливають на художника та його творчість.

Серія «Третя світова війна». Фото авторки
Серія «Третя світова війна». Фото авторки
Серія «Третя світова війна». Фото авторки

За словами автора, немає сенсу малювати картину, яка буде актуальна кілька днів або годин. Простіше вирвати відповідну ілюстрацію з альбому з мистецтва або книжки та нанести зверху потрібний меседж, задаючи новий контекст.

Ці роботи він створює нашвидку, під час повітряної тривоги з бажанням висловити те, що думає про війну.

Серія «Третя світова війна». Фото авторки
Серія «Третя світова війна». Фото авторки
Серія «Третя світова війна». Фото авторки

Митець у цій серії використовує ворожі мову та символи виключно з метою висміювання та критики. Власне, через грубу лексику і ворожу мову й встановили вікові обмеження для відвідувачів, 16+. До слова, зала з серією оформлена у стилі радянського приміщення, з старими шафами, кріслом і лампою.

Ігор Гусєв — український художник, поет, автор перформансів, фільмів, об’єктів та інсталяцій. Лідер руху «Арт-рейдери» та засновник андерграундної галереї «Норма». Один із провідних представників Нової хвилі українського сучасного мистецтва. Живе та працює в Одесі.

«Безпілотник над імперією» Ігоря Гусєва

Коли: до 12 січня, графік роботи:
Де: Національний музей «Київська картинна галерея»
Вартість квитка: 200 грн, для пільгових категорій 100 грн.

Читайте також:

  • Під Різдвяною Зіркою: у Київській картинній галереї поєднали автентику та сучасні вироби. Міжмузейний проєкт знайомить з традиціями новорічно-різдвяних свят через витвори народного декоративного мистецтва та роботи авторів, які сьогодні звертаються до українських витоків.

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»