Людина, яка підкорила небо: авіаконструктору-киянину Ігорю Сікорському — 135

Ігор Сікорський. Фото: Вікіпедія
Ігор Сікорський. Фото: Вікіпедія

Геніального винахідника вважали «батьком літакобудування»: він розробив 78 різноманітних літальних апаратів. Серед них — перший у світі пасажирський літак, перший трансатлантичний гідроплан і перший серійний гелікоптер.

6 червня виповнюється 135 років від дня народження видатного авіаконструктора, геніального інженера та винахідника Ігоря Сікорського.

У день його пам’яті, «Вечірній Київ» згадує життєвий шлях легендарного киянина.

Ігор Іванович Сікорський народився у родині відомого тогочасного професора — медика Київського університету. Дід і прадід хлопчика були священниками з Київщини та відігравали значну роль у духовному житті міста.

Ігор Сікорський в молодому віці. Фото: Вікіпедія

Важливу роль у формуванні світогляду Ігоря відігравала його мати Марія. Вона була високоосвіченою жінкою, але своє життя присвятила родині. Завдяки їй дім Сікорський наповнювався особливим затишком та творчою атмосферою. Окрім Ігоря у родині зростало ще четверо дітей.

Маленький Ігор годинами міг слухати розповіді мами про нескінченність Всесвіту, про загадки зіркового неба, таємниці морів і океанів. Але найбільше враження на нього справили розповіді про геніального Леонардо да Вінчі та його ідею про створення «залізного птаха» — летючу машину, що мала підійматися в повітря під дією потужного гвинта без будь-якого розгону.

Кадет Ігор Сікорський (праворуч) з братом Сергієм та сестрами Лідією, Ольгою та Оленою. Фото: ukrinform.ua

Захопленню хлопця сприяли й фантастичні романи Жуль Верна, якими він зачитувався. він часто уявляв себе на борту летючого корабля, навіть не уявляючи тоді, що за тридцять років його мрія здійсниться.

«Я хотів літати з дитинства, в ті часи, коли керований політ людиною вважався абсолютно неможливим», — згадував Ігор Сікорський.

У 1900 році Ігор Сікорський вступив до Першої київської гімназії — найстарішого київського навчального закладу із чудовими педагогічними традиціями. У цей час він розробив свою першу модель гелікоптера з гумовим моторчиком.

А у 1908-1912 роках, коли Ігор Сікорський став студентом Київського політехнічного інституту, він організував спеціальний гурток з літакобудування. Тоді ж юнак починає працювати над розробкою та спорудженням свого першого гвинтокрила. Роботи велися на подвір’ї батьківської садиби та в авіагаражі КПІ.

Проте, перший літальний апарат молодого винахідника так і зміг піднятися у повітря. Тож Ігор іде до Парижа, де вивчає новітні тенденції у проєктуванні подібних апаратів.

Свої перші винаходи конструктор розробив ще у студентські роки. Фото: Вікіпедія

І вже навесні 1910 року Ігор Сікорський створює свій другий вертоліт. Однак летіти він також не зміг. Проблема була не у помилці розробника, а у відсутності двигуна необхідної ваги та потужності. Молодий конструктор чудово це розумів, тому паралельно з гвинтокрилом працював над створенням аероплана. Для цього разом зі своїм товаришем Федором Билінкіним він організовує спеціальну авіамайстерню у двох ангарах у КПІ та на Куренівці.

Робота молодого винахідника не залишилася непоміченою, і вже у квітні 1912 року його літак С-6А було показано на московській виставці повітроплавання, де він отримав Велику золоту медаль. Тоді ж Технічне товариство нагородило юнака медаллю «За корисну працю в повітроплаванні та за самостійну розробку аероплана своєї системи, яка дала чудові результати».

Ігор Сікорський за штурвалом літака БіС-2. Київ. 1910 рік. Фото — © Igor I. Sikorsky Historical Archives

Київський період життя Ігоря Сікорського вважається досить плідним: саме тут він створив свої перші моделі гелікоптерів та літаки, зокрема, БІС-1, БіС-2. Також з Києвом пов’язаний і знаменитий чотиримоторний літак «Ілля Муромець», що став світовим рекордсменом у вантажопідйомності та визнаний найкращим літаком Першої світової війни.

«Ілля Муромець» мав спеціально сконструйовані підвісні пристрої для бомб, які обладнувалися спочатку механічним, а згодом і електричним бомбоскидачем та оптичним прицілом. За архівними даними, усього, на замовлення військового відомства, було збудовано 85 таких машин.

У 1918 році, після приходу до влади більшовиків, Ігор Сікорський вирішує емігрувати за кордон. Спершу винахідник жив у Франції, а згодом переїхав до США, де фактично розпочав життя з нуля.

У США геніальний авіаконструктор реалізував свій науковий потенціал. Фото: Вікіпедія

У 1923 році інженер входить до новоствореної авіаційної компанії «Sikorsky Aeroengineering Corporation», яка невдовзі стала провідним виробником вертолітної техніки за кордоном.

Першим винаходом авіаконструктора в США став великий двомоторний літак S-29. Випробовував нову машину сам Сікорський. Літак вийшов напрочуд вдалим, мав прекрасні характеристики: міг перевозити до 1900 кг корисного вантажу, мав непогану крейсерську та невелику посадкову швидкості, що давало змогу використовувати як летовище невеликі майданчики.

Невдовзі Ігор Сікорський перекваліфікувався на легку авіацію, сконцентрувавшись переважно на літаках-амфібіях, а з кінця 30-х років — на вертольотобудуванні.

17 квітня 1941 року Ігор Сікорський продемонстрував свій перший гелікоптер-амфібію на поплавковому шасі. Це був модифікований варіант моделі VS-300. Гелікоптер здійснив зліт із води та приземлився на суходіл. Тривалість польоту становила 1 год 35 хв, а швидкість досягала 100 км/год. Згодом авіаконструктор створив ще 18 таких серійних гелікоптерів.

Розробки геніального авіаконструктора залишаються актуальними досі. Фото з відкритих джерел

У 1957 році Ігор Сікорський пішов з посади головного конструктора фірми, залишивши за собою обов’язки технічного консультанта. Компанія перебувала в розквіті, випускаючи щомісяця по 45–55 гелікоптерів. Її заводи були обладнані за останнім словом техніки, розроблялися нові конструкції.

На думку експертів, саме винаходам Сікорського належала більшість світових рекордів, у тому числі абсолютних. А його корпорація Sikorsky Aircraft посіла одне з чільних місць у світовому вертольотобудуванні та продовжує займати його досі.

За своє життя геніальний авіаконструктор отримав понад 80 різних почесних нагород, призів та дипломів, зокрема й Почесну медаль Джона Фріца за науково-технічні досягнення в галузі фундаментальних й прикладних наук. Він став почесним доктором багатьох університетів світу. Його ім’я надано кратеру на Місяці, астероїду.

Ігор Сікорсьский помер 26 жовтня 1972 року, на 83 році життя у місті Істон, Штат Коннектикут.

Пам’ятник І. Сікорському в КПІ. Фото зі сторінки вишу
Монумент І.Сікорському в аеропорту «Київ». Фото: Вікіпедія

Тривалий час на батьківщині його ім’я та досягнення замовчувалися. Лише у 1998 році в КПІ славетному конструкторові відкрили першу меморіальну дошку.

А з 2016 року Національному технічному університету України «Київський політехнічний інститут» та Міжнародному аеропорту «Київ» присвоїли ім’я Ігоря Сікорського.

Згодом на території вишу встановлять перший у світі монумент на честь видатного конструктора. На підніжжі його автор, заслужений скульптор України Микола Олійник викарбував слова Ігоря Сікорського, сказані ним уже на схилі життя: «Знімаю капелюха перед альма-матер, яка підготувала мене до підкорення неба».

Нагадаємо, що у 2019 році пам’ятник на честь Ігоря Сікорського відкрили також і в аеропорті «Київ», що має його ім’я.

До теми: «Аеросани» від винахідника гелікоптера: у київському музеї пригадали цікавий факт.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»