Кадиш-Реквієм «Бабин Яр» та світова премʼєра: українські музиканти виступили на престижному фестивалі у Відні

Фото: Wiener Konzerthaus / Andrea Humer
Фото: Wiener Konzerthaus / Andrea Humer

Нещодавно в австрійській столиці відбулася унікальна мистецька подія за участі понад 150 українських музикантів.

Минулої неділі, 2 червня, у концертній залі Wiener Konzerthaus відбувся концерт сучасної української класичної музики. Захід відбувся в межах Wiener Festwochen — одного з найвідоміших класичних фестивалів світу.

На думку організаторів, це одна з наймасштабніших подій української культури за кордоном, що об’єднала понад 150 тисяч виконавців. Під керівництвом відомої української диригентки Оксани Линів виступили Kyiv Symphony Orchestra та Молодіжний симфонічний оркестр України разом з Національною хоровою капелою «Думка» та відомими солістами — Андрієм Мурзою (скрипка), Олександром Шульцом (тенор), Віктором Шевченком (бас-баритон), Філіпом Кельц (читець).

Концерт став однією з наймасштабніших подій української культури за кордоном. Фото: Wiener Konzerthaus / Andrea Humer

У концертній програмі прозвучав Кадиш-Реквієм «Бабин Яр» видатного сучасного українського композитора Євгена Станковича.

«Ми звернули увагу на цей твір вже багато років тому, коли почули запис памʼятної події 2016 року до 75-річчя трагедії Бабиного Яру в Києві під керівництвом Линів. Я одразу зрозумів, що ми маємо привезти цей твір до Відня. Тоді ми не могли передбачити трагічних подій сучасності, але сьогодні цей твір набуває особливого сенсу», — Інтендант Віденського фестивалю Міло Рау.

Класик української музики Євген Станкович щиро подякував організаторам фестивалю за вибір твору та колегам-музикантам, які його виконали: «Бабин Яр — страшна трагедія людства, яка сталася у XX столітті. Я старався зробити так, щоби це було відчутно у музиці».

Диригентка Оксана Линів. Фото: Wiener Konzerthaus / Andrea Humer

Диригентка Оксана Линів доповнила програму твором, який був написаний спеціально на її замовлення для цього концерту. Це — «Фуга смерті» для скрипки, голосу та оркестру Євгена Оркіна, українського композитора, учня Євгена Станковича, написана за мотивом однойменного вірша Пауля Целана про винищення євреїв нацистами.

Пауль Целан є однією з найпотужніших постатей українсько-австрійської історії першої половини ХХ століття. Він мав трагічну долю: вижив як єдиний член великої сім’ї під час Голокосту, все подальше життя страждаючи від почуття провини вцілілого, і був змушений емігрувати, тікаючи від сталінізму.

«Голокост є прицільним знищенням народу. Знищення єврейської нації відбувалось планомірно: випалювалися синагоги, книги, музика, люди. Те, що намагається зробити росія зараз з Україною для мене нічим не відрізняється. Йдеться про знищення культури, людей, пам‘яті про них. Вірш Целана описує саме такий процес — поховання в землю, розвіяння попелу по вітру — знищення та забуття. Саме боротьба за збереження пам‘яті музикою (Целан зробив це тоді своєю поезією) і була для мене дуже важливою. Доки ми пам’ятаємо мертвих та катастрофу, яка спіткала людство, є шанс запобігти цьому в майбутньому», — розповідає про свій твір Євген Оркін.

Концертна програма складалася з творів українських композиторів. Фото: Wiener Konzerthaus / Andrea Humer

На думку автора, ця музика є своєрідною рефлексією на сучасні події в Україні, яка проводить паралель із геноцидом українського народу росією та водночас підкреслює українсько-австрійські історичні перетини.

Після завершення концерту зал щиро вітав виконавців бурхливими оплесками. На прохання публіки, музиканти повторили на біс останню частину Кадиш-Реквієму Станковича.

«Це абсолютно унікальний проєкт, головною ідеєю якого є нагадати, що геноцид та винищення народу є найжахливішою бідою, яка не має повторюватися зараз, вже у XXI столітті. Ми дуже вдячні Віденському фестивалю за таку можливість презентувати голос України у світовому мистецтві на такій важливій сцені», — вважає диригентка концерту Оксана Линів.

Нагадаємо, Wiener Festwochen — культурний фестиваль у Відні, який проходить щороку протягом п’яти тижнів у травні та червні та показує театральні, оперні та танцювальні постановки з усіх куточків світу, а також виступає продюсером міжнародних постановок. Вперше фестиваль пройшов у 1927 році, а згодом відновив та продовжив свою історію після Другої світової війни з 1951 року.

Декілька місяців тому довкола фестивалю трапився гучний скандал, а виступ українських артистів опинився під загрозою через участь в ньому диригента Теодора Куренсіса, відомого своїми звʼязками з санкціонованими російськими спонсорами. Тоді ж дирекція фестиваль вирішила скасувати концерт одіозного музиканта.

До теми: Київський симфонічний оркестр розпочав європейський тур.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»