Перлина експресіонізму та атональної музики: у столиці прозвучить цикл «Місячний П’єро»

Солістка Вікторія Вітренко. Фото: Національна філармонія України
Солістка Вікторія Вітренко. Фото: Національна філармонія України

Знаменитий твір легендарного австрійського композитора Арнольда Шенберґа вперше після тривалої перерви виконають у стінах Національної філармонії України.

Сьогодні, 22 травня, на сцені Національної філармонії прозвучить відомий твір видатного австрійського композитора Арнольда Шенберґа «Місячний П’єро», що вважається одним з найяскравіших зразків експресіонізму в музиці.

Композиція є атональною та складається з 21 поеми, створеної для голосу та інструментального ансамблю. Кожен з номерів декламується солістом у техніці «шпрехштімме» (нім. — Sprechstimme), яка являє собою проміжну ланку між співом та мовою.

Авторкою музичного проєкту є диригентка та музична керівниця філармонії Наталія Стець.

Афіша заходу. Фото: Національна філармонія

«Нещодавно я відвідала Arnold Schönberg Center, щоб ближче познайомитись з його особистістю, погортати його рукописи, підглянути в його помітки, щоб краще зрозуміти речі, які для нього були важливими, а вже 22 травня у колонній залі київської філармонії ми зіграємо його шедевр, твір який різними гранями впливав на подальший розвиток музичного мистецтва ХХ століття і не тільки, — вишуканий та експресивний «Місячний Пʼєро», — розповідає Наталія Стець.

Авторка проєкту розповіла, що у вересні 2024 року світова музична спільнота відзначатиме 150 років від дня народження Арнольда Шенберґа — яскравого представника нововіденської школи в музиці.

У своїй творчості він, з одного боку перевернув уявлення про побудову і розвиток музичної форми та музики в цілому, а з іншого — логічно його продовжив.

«Міцно спираючись на традицію, Арнольд Шенберґ був певен, що її продовжити можна не наслідуванням, а творчим осмисленням. Він ставив питання: „Хто вирішив, що ці співзвуччя красиві, а ці різкі? Чи може краса відчуватися однаково багатьма людьми? Чи не є наші уявлення про прекрасне не більше, ніж звичкою?“ Відтак у своїй творчості він не уникав найрадикальніших експериментів у царині звукової організації та структури твору. А вони, своєю чергою, викликали нерозуміння та відторгнення у його сучасників, втім це те, що докорінно перевернуло уявлення про музику. А питання „чому це тільки так?“ визначило плин сучасного мистецтва на десятиліття…» — розповідають у Національній філармонії України.

Фото: Національна філармонія
Фото: Національна філармонія

Виконання такого незвичного та екстравагантного твору, як «Місячний П’єро» завжди є своєрідним викликом для виконавця. Адже мова йде не про спів, а про незвичний стиль виконання — «розмовний спів». А відмова від звичної тональної системи розкриває солісту не лише нові можливості, але створює неабиякі складнощі для артиста.

Вікторія Вітренко, виконавиця партії Пʼєро: «Виконання «PIERROT LUNAIRE» Арнольда Шенберґа у Києві — для мене мрія, яка стала реальністю. Цей концерт — данина вшанування генія авангарду, який зробив революцію у музиці початку ХХ століття.

На думку співачки, твір є абсолютним шедевром, над яким вона працює вже понад два роки. Про свого незвичного персонажа артистка каже наступне:

«Для мене П’єро представляє того, хто наважиться вижити навіть у найвідчайдушніші часи. Справжній спокій і самоспостереження приходить до нього тільки тоді, коли він (імовірно) потрапляє до улюбленого дому, хоча я вважаю, що добре відомі смаки, запахи та звуки він бачить тільки уві сні… Виступ зараз у Києві буде особливо особливим, оскільки стійкий дух міста створить потужне тло для цього персонажа. Це точно буде вечір, коли межі часу, простору та виразів розмиваються, розкриваючи справжню природу П’єро.

На думку музикознавців, «Місячний Пʼєро» — твір, не подібний на все те, що звучало до цього, композитор уникає повторень та шукає власну красу, навіть у мареннях та химерах.

«Арнольд Шенберґ був затятим експресіоністом — відомі його слова, що „мистецтво це крик людини, що переживає на собі долю людства“. Тож і „Пʼєро“ — це занурення у темні води людського існування. Чи це не про нас сьогоднішніх?!», — наголошують ініціатори проєкту.

Перед концертом відбудеться бесіда композитора Олександра Щетинського, співачки Вікторії Вітренко та диригентки Наталії Стець про творчість Шенберґа та зокрема про його «Місячний Пʼєро».

Повна програма концерту:

Арнольд Шенберґ. Жига із Сюїти ор.29 (1925–1926)
Арнольд Шенберґ. Dreimal sieben Gedichte aus Albert Girauds 'Pierrot lunaire' / Тричі сім віршів із «Місячного П’єро» Альберта Жиро ор. 21 (1912):
1. Пʼяні від місячного світла
2. Коломбіна
3. Денді
4. Бліда прачка
5. Вальс Шопена
6. Мадонна
7. Хворий місяць
8. Ніч (Пасакалія)
9. Молитва до Пʼєро
10. Крадіжка
11. Червона меса
12. Пісня шибениці
13. Відсікання голови
14. Хрести
15. Туга за домом
16. Нечесна гра
17. Пародія
18. Місячна пляма
19. Серенада
20. Дорога додому (Баркарола)
21. О давній запах

Виконавці:

Вікторія Вітренко, голос
Олексій Руденко, флейта
Артем Шестовський, кларнет
Лідія Ночовська, фортепіано
Катерина Бойчук, скрипка
Валентина Буграк, альт
Золтан Алмаші, віолончель

Коли: 22 травня о 19:00

Де: Володимирський узвіз, 2

Вартість квитків: 90-450 грн.

До теми: щоденник пам’яті та фестиваль Kyiv Spring Sound: концерти травня у столичній філармонії.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»