Від братів Коенів до Джамали: у Києві відбудеться фестиваль американського кіно «Незалежність»

Основною локацією фестивалю стане кінотеатр «Жовтень». Фото: AIFF
Основною локацією фестивалю стане кінотеатр «Жовтень». Фото: AIFF

За сім днів у столиці покажуть 20 художніх та документальних фільмів, серед яких — призери та номінанти престижних премій.

13-й фестиваль американського кіно «Незалежність» підготував добірку фестивальних інді-гітів, що розповідають про сучасність Америки, її розмаїття та цінності і демонструють силу незалежної думки та свободи слова.

Традиційно, програма складається з трьох секцій: ігрові фільми, документальні стрічки та ретроспектива, присвячена видатним американським режисерам сучасності.

Відкриє фестиваль Гран-Прі кінофестивалю Sundance 2024 року, документальна стрічка «Порцелянова війна» про боротьбу і пристрасть у світі, що руйнується через війну. В роботі американця Брендана Белломо і харків’янина Слави Леонтьєва йдеться про українських художників-керамістів Славу, Аню та Андрія, які з початком війни вирішують залишитися і боротися, змагаючись із солдатами, на яких вони перетворилися.

Кадр із фільму «Порцелянова війна».

Журі фестивалю Sundance відзначило роботу «за важливий голос зсередини жорстокої війни в Україні, який закликає піклуватися про тих, хто готовий віддати власне життя, щоб зберегти гуманність у собі та в інших». На фестивалі відбудеться українська прем’єра фільму за участі частини команди.

Основна програма ігрових фільмів складається з 5 стрічок. «Минулі життя» — один з найгучніших фільмів 2023 року, дворазовий номінант на Оскар, розповідає історію зустрічі у Нью-Йорку чоловіка та жінки, які не бачилися 20 років. В комедії на межі горору «Я бачив тебе уві сні» продюсером і виконавцем головної ролі виступив Ніколас Кейдж — його герой дивним чином сниться іншим.

Кадр із фільму «Я бачив тебе уві сні».

Чорно-біла «Кухня» з Руні Марою в головній ролі через ресторанну кухню показує залаштунки мігрантської роботи в Сполучених Штатах. «Усі ґрунтові дороги на смак солоні» — поетичне кіно про життя сільської родини з Міссісіпі та її тісний зв’язок з природою і навколишнім світом, а «Доросле життя» — ніжна стрічка про дорослішання трьох друзів.

Документальна програма зібрала стрічки на соціальну та культурну тематику.
«32 Звуки» досліджує явище звуку і обіцяє назавжди змінити ваше слухове сприйняття; «Маестра» знайомить глядачів з пʼятьма диригентками, що ламають стереотип «не жіночої» професії. «Вибір зброї: історія Ґордона Паркса» розповідає, як творчість одного фотографа, в фокусі якого була тема сегрегації, вплинула на цілі покоління кольорових меншин у Штатах; а «Майстер світла» — про художника Джорджа Ентоні Мортона, колишнього увʼязненого, який розвинув свої художні здібності за ґратами.

Кадр із фільму «Маестра».

Стрічка «Ми годуємо людей» показує про роботу міжнародної гуманітарної організації World Central Kitchen, яка забезпечує їжею людей, що постраждали від війни та катаклізмів. Зокрема, World Central Kitchen годувала біженців на польсько-українському кордоні у перші дні повномасштабного вторгнення і постачала продукти харчування на український фронт. Фільм «Народ Лакота проти Сполучених Штатів» осмислює тему колоніалізму та вигнання корінних громад з американських земель. У «За межами утопії» йдеться про сім’ї, які ризикують життям, щоб втекти з деспотичної Північної Кореї.

Кадр із фільму «Народ Лакота проти Сполучених Штатів».

«Інше тіло» — моторошна історія про сучасні діпфейк-технології у порно за досвідом однієї американської студентки, відео за начебто участі якої ширилося мережею. Інший аспект сучасних технологій — вплив ґеймифікованих сервісів на фінанси та суспільства — розкриє стрічка «Нове покоління: ґейм-революція».

Фільм «Проти всіх ворогів» розповідає про екстремістські рухи під керівництвом колишніх військових ветеранів і загрозу демократії, яку вони несуть. А картина «Джамала. Пісні Свободи» побудований на архівних відео співачки, знятих на телефон у перші дні повномасштабного вторгнення, а також унікальних кадрах з Бучі, Ірпеня та Києва.

Кадр із фільму «Великий Лебовскі».

Цього року в фокусі ретроспективної програми фестивалю «Незалежність» — доробок братів Коенів, що представляє фільми з різних періодів їх спільної творчості. До ретроспективи увійшли три картини: комедія про викрадення «Виховання Аризони», перший культовий фільм епохи інтернету «Великий Лебовскі» та легендарна стрічка «Старим тут не місце», володар одразу чотирьох премії «Оскар».

В освітній програмі на безкоштовних онлайн зустрічах американські кінематографісти розкажуть, як знайти історію для фільму, створити оригінальний трейлер, про специфіку режисури документального кіно та можливості фінансування.

Про особливості програми кінофестивалю «Незалежність» «Вечірній Київ» розпитав продюсерку Анну Бурдіну.

Анна Бурдіна. Фото: AIFF

— Розкажіть, як ви добираєте фільми на фестиваль? На які премії, відзнаки, кінокомпанії орієнтуєтеся?

— Ми намагаємося представити незалежне кіно Америки. Орієнтуємося на відзнаки, які отримували фільми на головних американських фестивалях, таких як Sundance чи Трайбека. А також, звісно, номінантів на Оскар, Берлінале тощо.

— Чи є в цьогорічній добірці певні провідні теми, або ви навпаки, прагнете показати максимально різнопланові фільми?

— Тем, які актуальні для нас, дуже багато. Але головне — соціально відповідальні теми, ситуація в світі, боротьба за демократію. В цьому році ми обрали також фільми про нові технології, які зараз активно входять в наше життя. Це і гейм-революція, діп-фейки, феномен звуку тощо.

— На фестивалі будуть й стрічки, пов’язані з Україною. За вашими спостереженнями, чи побільшала цікавість американських кінематографістів до наших реалій, людей тощо?

— Вперше на фестивалі є стрічки про Україну, а саме про війну. Для нас дуже важливо представляти їх в нашій країні, робити прем’єру. Це «Порцелянова війна», яка отримала Гран-Прі Sundance. Це така ж важлива для розголосу в американському суспільстві нагорода, як і «Оскар», що здобув фільм «20 днів у Маріуполі».

Кадр із фільму «Порцелянова війна».

Інший проєкт — «Джамала. Пісні Свободи». Він теж про позицію творчої людини на війні і те, як творча людина може боротися з агресором. По тому, як режисери та продюсери ставляться до українсько-американських проєктів, це дійсно для них дуже важливо сьогодні.

 — Які фільми ви б порадили переглянути та чому?

— Ми ретельно відібрали стрічки, тому звісно раджу піти на всі. Але якщо обирати, то фільми з ретроспективи братів Коенів — унікальна можливість подивитися їх на великому екрані. Також звернуть увагу на картину «Минуле життя», що зараз вважається одним з найкращих фільмів 21 сторіччя, «Кухню» з Руні Марою, справжнє Інді «Доросле життя».

Кадр із фільму «Доросле життя».

Документальні стрічки варто вибирати залежно від теми, яка вас цікавить. Я б порадила аудіофільм «32 звуки», який треба дивитися тільки в кінотеатрі, унікальну картину «За межами утопії» про втікачів з Північної Кореї, і, звісно, «Порцелянову війну», а також стрічки, присвячені технологіям — «Інше тіло» та «Нове покоління: ґейм-революція».

 — Важливою частиною фестивалів традиційно є обговорення та зустрічі з творчими групами. Після яких показів глядачі матимуть таку можливість?

— Фільм «Порцелянова війна» представлятимем творча група, зокрема, буде розмова з режисером. А презентувати фільм «Проти всіх ворогів» буде продюсер і один з героїв, американський ветеран Кен Гарбо, у якого можна розпитати, що зараз відбувається з ветеранами в Америці.

Кадр із фільму «Проти всіх ворогів».

Крім того, ми запрошуємо на майстеркласи з американськими кіноматографістами всіх тих, хто цікавиться кіно і хоче його робити.

Фестиваль американського кіно «Незалежність»

Коли: 9-15 травня
Де: кінотеатр «Жовтень», вул. Костянтинівська, 26, кінотеатр Kino42, вул. Костянтинівська, 11Б
Вартість квитків: 120 грн. На деякі покази вхід безкоштовний за попередньою реєстрацією.

Розклад та програму шукайте на сайті фестивалю.

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»