«Квіти для Елджернона» на київській сцені: студенти створили актуальний мюзикл за романом Деніела Кіза

Студенти першого та другого курсів КНУКіМ поставили мюзикл за мотивами роману американського письменника Деніела Кіза «Квіти для Елджернона», де події середини XX століття є актуальними для людей XXI століття.
Оповідання американського письменника Деніела Кіза, яке згодом лягло в основу роману, стало бестселером. Кіз відомий як автор «м’якої» фантастики, хоча «Квіти для Елджернона» можна радше віднести до жанру фантастичного реалізму.
Історія Чарлі, розумово відсталого чоловіка, який працює у пекарні, зачіпає не лише людей з інвалідністю, а й всіх без винятку. Цей твір змушує задуматися про цінність особистості, про ідентичність, про те, що кожна людина — це цілий світ, створений Богом, і цей світ робить наше життя більш різноманітним.
«Вечірній Київ» поспілкувався з учасниками та творцями мюзиклу. Варто зазначити, що вони самостійно створили костюми, написали музику та тексти пісень (їх понад 20), а також — зробили аранжування. Деякі професіонали з досвідом допомагають їм з хореографією, обробкою та записом музики, а також з продюсуванням.
Анастасія Прилуцька, авторка сценарію та всіх пісень для вистави, відома під псевдо «Голубка», студентка другого курсу розповіла «Вечірньому Києву», що ідея мюзиклу виникла у неї минулої зими, коли всі кияни переживали блек-аут та часті вимкнення світла.
— Дія роману Кізі відбувається у Нью-Йорку у минулому столітті. Що поєднує сучасного глядача, для якого ви робите виставу, з героєм роману?
— Красива естетика Нью-Йорка у 60-ті роки 20 століття мене дуже привабила. А чим це важливо для України, яка переживає війну у 2024 році? Ми говоримо про почуття людей. Я навчалась у школі з інклюзією й дуже добре пам’ятаю, як всі поділились навпіл. Деякі учні насміхались, був аб’юз над тими, кого не сприймали.
Я була «місточком» між ними та тими, хто мав діагноз ДЦП, або вади слуху, це було досить складно. Був булінг, люди не вміли спілкуватись з тими, хто був інакшим.
— Це вплинуло на вашу ідею мюзиклу?
— Так, це ідея прийняття інакшої людини. Це вміння приймати себе — з тим внутрішнім світом, який у тебе є. У тексті є у нас пісня «Операція», в ній є дуже різкі слова:
«Як можна лагодити те, що народилось зламаним?» Це — як виклик суспільству звучить, дуже різко. Але це б’є свідомість. Люди часто вважають інакших — зламаними, неправильними. А я вважаю, що інакші люди відчувають більше, ніж звичайні.
— Життєві переживання та досвід створили оновлену історію Чарлі з роману Кізі?
— Так. Знаєте, як певний час жила за кордоном. Пригадую білих корів і плямистих. Як виявилось, білих корів вирощують для м’яса, а чорно-білих використовують і для молока, і для м’яса. У тих, що з плямами, є шанс вижити… І у мене у мюзиклі є маленька пісня — на кілька рядків:
«Не пощастило білим коровам,
Несуть цей розподіл у храм.
Не пощастило білим коровам,
Білим, без чорних полям…»

Варто нагадати, що головний герой роману Кізі — Чарлі Гордон. Неповносправний чоловік, який добровільно бере участь в експерименті з покращення інтелекту.
Двоє вчених захотіли здійснити науковий прорив — за допомогою операції Доктор Штраус і Доктор Немюр спробують зробити з Чарлі людину з особливими здібностями.
Вони вже пройшли один етап — вдалу операцію над білою мишею на прізвисько Елджернон. Тож вирішили, що саме час зробити таке з людиною. Чарлі погодився, бо хотів краще читати й писати та стати розумнішим.

У перші дні після операції Чарлі має разом з мишею Елджерноном відповідати на тести. Спочатку чоловік ніяк не може перемогти мишку і відчуває до неї ненависть. А вже після першого виграшу його ставлення до миші змінюється.
Інтелект Чарлі росте напрочуд швидко, він оволодіває мовами і допомагає запровадити у пекарні систему економії. Але те, що подобається директору — викликає огиду в людей.
Що більше змінювався Чарлі після операції, то менше розумів колишніх друзів і ставав дуже нетерпимим до недоліків інших.
Одна зі сцен у мюзиклі — коли Чарлі починає насміхатись з хлопчика, який дуже нагадує його колишнього…
Згодом головний герой дізнається, що мишка Елджернон втрачає свої здібності і помирає. Чоловік усвідомив, що чекає на нього. Його поступово огортає темрява. Але колишні друзі підтримують і повертаються до Чарлі. Роман завершується тим, що чоловік просить друзів принести квіти на могилу Елджернона. І ці квіти стають символом втрачених можливостей та надій.

Дар’я Сабібіна, хореографиня, розповіла «Вечірньому Києву», що вона працює у стилі хіп-хоп з великими командами. Пропозиція студентів КНУКіМ захопила її темою.
— Вам близька історія Чарлі, бо ви її відчули спорідненою собі?
— Вона стосується кожного. У нас така вічна проблема: «рожеві окуляри, реальність, розчарування і порожнеча». Тут важливо якою людиною ти станеш після розчарування: просвітленою чи злою. Ми маємо всі ці філософські думки та емоції передати глядачеві танком.
— Яке ваше завдання у мюзиклі? Що новаторського хочете зробити в історії, яка написана понад 60 років тому?
— Я прагну задати такий темп та сюжет, щоб глядач не міг відірватись від сцени всю виставу і був «під тиском» руху та музики.
Це важко, бо це — студенти, вони навчаються і не всі бувають на репетиціях одночасно. Я працювала на майданчиках, де по тисячі людей. А тут нас 20. Ми обговорювали з Настею сценарій, то я згадувала своє життя. Я згадувала, як зраджували мою довіру. Іноді ми після такого перетворюємося на «танк»… Такі історії у різній формі трапляються з кожним.
— Зараз — воєнний час, посттравматичний синдром переживають всі у різній мірі. Як вам вдається подолати внутрішній смуток і працювати?
— У воєнний час саме танок і мені, і студентам допомагає виплеснути горе й переживання. Після репетицій стає легше.
— 22 травня — вже прем’єра. Чого очікувати глядачам?
— У нас гарна команда, красиві костюми, ми готуємо танок з ліхтарями. Буде дуже красиво! Я відчула, що бурлеск, традиційний для мюзиклів тут не проходить за стилем, адже «Квіти для Елджернона» — лірична історія.

Роль доглядачки, християнки «Божої дитини» дісталась Тетяні Нестеренко, яка навчається на першому курсі. Вона розповіла, що у мюзиклі дуже точно розкрито характери та поведінку звичайних людей. Попри те, що дія відбувається у Нью-Йорку, ми можемо впізнати своїх сусідів чи знайомих.
— Яке послання несе ваш персонаж у мюзиклі?
— Моя героїня переймається долею Чарлі. Вона вважає операцію, яка змінила його особистість, зайвою. Моя героїня віддає більше тепла та добра, ніж просто доглядачка.
— Як ви сприймаєте головного героя?
— У нього олігофренія. Він сприймає світ, як зібрання добрих людей. вважає всіх своїми друзями. Й хоче, щоб світ став краще. І от уявіть собі, таку людину вважають чомусь недорозвиненою… Він ніби доросла дитина. А хіба таких людей мало? І хіба від них живеться гірше? Здебільшого ці люди страждають, бо до них ставляться погано.
— Як таким людям жити зараз? Ми говоримо про інклюзивність, безбар’єрність…
— Світ жорстокий. Ця вистава показує, що і такі люди мають право на життя, на любов, на друзів. Любов має бути до всіх — попри те, чи розвинена людина на всі 100% чи має певні особливості. І саме це покликана донести наша вистава.

Анна Орел, теж першокурсниця кафедри естрадного співу КНУКіМ. Її героїня ставиться до Чарлі по-материнськи, опікує його.
— Анно, зараз багато говорять про безбар’єрність суспільства. І герой «Квітів для Елджернона» — яскрава ілюстрація саме психологічної безбар’єрності. Які ваші думки у цьому плані?
— Мені здається повчальним те, що у Нью-Йорку у 60 роки минулого століття, така людина, яку вважають неповносправною, може працювати, вона заробляє, вона живе серед людей, а не у замкненому середовищі. І це — наш посил до українського суспільства сучасного. Чи багато ми бачимо таких людей, які працюють і реалізують свої права? Зараз про це заговорили вголос, зараз це стало суспільним завданням. Сподіваюсь, що ми силою мистецтва також додамо енергії та привернемо увагу до таких людей.
— Ви з кафедри естрадного співу. Як вам музика у мюзиклі?
— Дуже подобається! У нас в Університеті є цікаві проєкти. Але наш — масштабний і це виклик та досвід для нас усіх.

Данилові Резніченку у мюзиклі треба зіграти кілька етапів розвитку свого героя. Він грає Чарлі. Чарлі до операції, Чарлі під час інтелектуальних «змагань» з мишеням Елджерноном, Чарлі — супермена, який має шалений рівень IQ, а потім вже людину, яка розуміє, що втратила, змінивши себе.
Це дуже висока планка, як для молодого актора, студента. Але життєві спостереження і відчуття людей — дають безцінний матеріал для виконавця такої ролі.
— Як ви сприйняли пропозицію ролі?
— Було неочікувано. Але ми працюємо і нам вдається. Такий досвід отримати на першому курсі — це супер. Ми багато працюємо вокально. Багато пісень, вони різні, цікаві. Процес захоплюючий.
— Чому цей матеріал цікавий українцям?
— Знаєте, мій персонаж бачить красу і доброту навіть там, де її немає з огляду «нормальних» людей. І це те, чого бракує у будь-якому суспільстві. Цей «недорозвинений» персонаж вчить людей бачити більше, ніж буденність.

Євген Лещенко, другокурсник КНУКіМ, відповідає за музику в проєкті.
— Чому ви взялись за цю роботу?
— Це новий досвід, колосальна робота. На запис йде у чотири рази більше, чим на зведення. Мені близька ідея мюзиклу. Дуже подобаються пісні, які написала Настя.
— Чому вам близька ця ідея?
— Тому що мюзикл підіймає вічні істини — любов. Такі цінності, як повага, дружба. Вони існують поза часом. Любов і повага йдуть від людини. І ми маємо розуміти, що атмосфера у певному колі людей, залежить від нас, від того, як ми тримаємо моральну планку. А в плані філософського сенсу — немає різниці, який історичний період.
— Що найбільше подобається у цій роботі?
— Мене настільки «чіпляють» пісні, які написала Настя, що я кілька разів ледь не заплакав на прослуховуванні. Наприклад, коли вона співала: «Мишка, будь моїм другом…» чи «Спогади», їх Даня виконує. Музика така, що не можна передати словами. Виходить у мюзиклі 17 пісень.

Ілля Пікінер грає головного антигероя, Френка, аб’юзера, який стверджується за рахунок інших. І має для цього свої мотиви.
— Який життєвий матеріал ви брали, працюючи над роллю?
— Так, у будь-якому житті ми зустрічаємось з проявами агресії. Глобально такого, як у мюзиклі у мене не було. Але я виніс з цього мюзиклу те, що цінності у нашому світі — найважливіше. Люди з негативними емоціями і характерами є. Але треба триматись світлих людей.
— А всередині кожної людини є чорне і біле?
— Так, але треба усвідомити свою ціль і позицію і тоді ви культивуватимете добро, а не зло.

Галина Гаценко, доцентка кафедри естрадного співу факультету музичного мистецтва КНУКіМ, у проєкті — художня керівниця.
— Ви досвідчений педагог і бачите за цією роботою більше, ніж студенти, які нині занурені у матеріал. Що вас привабило? Чому вирішили підтримати «Квіти для Елджернона»?
— Ми звикли, що мюзикл — це щось розважальне, легке, безпроблемне. Але Настя перейнялась проблемою, яка зараз у суспільстві дуже актуальна — інклюзія, люди з інакшим світосприйняттям, психологією.
Як авторка, вона підійшла до цього дуже тонко. Вони виконують багатоголосні пісні — прекрасно звучать, по-дорослому. Анастасія до роботи підключила Євгена Лещенка, студію. Творчі люди відгукуються на її ідеї.

— Чому ця тема так захопила?
— Музика, яка створюється на основі штучного інтелекту, відрізняється від тієї, де залучена людська душа. Анастасія увесь час генерує образи та ідеї, тут чимало підтексту. Мюзикл став поліфонічним, історія — об’ємною. Кожен глядач буде переживати щось своє, особисте. Як і ті, хто бере участь у цій постановці.
— Важко працювати зі студентами? Вони увесь час відволікаються на навчання, екзамени…
— У всіх різний розклад, дехто вже працює. Ми зараз впродовж місяця маємо щоденні репетиції, щоб створити форму вистави. До участі у мюзиклі долучила найкращих студентів і декан факультету хореографічного мистецтва КНУКіМ Ольга Олегівна Бігус.
— Тема дуже популярна нині, про інклюзію і безбар’єрність говорять нині чимало…
— Мене вразило, що студентка, яка прийшла вчитись співу, написала пісні, дуже швидко навчилась розписувати партії, створила музику для балету — все це вона зробила дуже швидко.
Інклюзія — це про те, як суспільство та кожен з нас ставиться до самоцінності людини і її життя, її особистості. У мюзиклі ця тема проходить дуже тонко.
Головного героя Чарлі ми довго не могли підібрати, але прийшов у 2023 році перший курс, і саме там знайшовся виконавець головної ролі.
— Що таке для вас Елджернонові квіти?
— Засохлі квіти у цій історії для мене — символ того, що залишилось нереалізованим у людини. Чарлі просто був щасливим у тому світосприйнятті, з яким народився. Він ставився з ніжністю і любов’ю до людей. Але він це втратив… Для мене — як для викладача — вся ця історія була несподіванкою.
— А де відбудеться прем’єра?
— 22 травня буде показ мюзиклу «Квіти для Елджернона» у Київському академічному театрі українського фольклору «Берегиня». Ми вдячні театру, який дав можливість студентам показати мюзикл на професійній сцені. Ідея нашої сценаристки — щоб зал був залучений до вистави. Як це буде — побачать глядачі.
«Весна надії»: студенти влаштували великий концерт на Співочому полі».
Ольга СКОТНІКОВА, фото авторки, «Вечірній Київ»