Як мрії змінюють стосунки: у столичному театрі презентували виставу «Незнайомка»

До репертуару Театру на Подолі увійшла романтична подорож від Михайла Коцюбинського.
Михайло Коцюбинський є одним із найоригінальніших українських письменників, твори якого сповнені глибоким психологізмом та імпресіонізмом. Серед найбільш відомих — «Тіні забутих предків» та «Fata morgana».
Новела «Сон», яка лягла в основу вистави, написана 1911 року у Чернігові.
За сюжетом, головного героя Антіна гнітить сіра повсякденність. Потроху віддаляється від дружини Марти, яку, як йому здається, він вже не розуміє. Аж раптом йому наснився сон про острів в далекому краї, де він бачить вродливу дівчину. Вони разом проводять час, насолоджуючись краєвидами.
Дружина розуміє, що з чоловіком щось відбувається. Розпитує про сон, починає ревнувати до незнайомки. Обоє усвідомлюють необхідність змін у своєму житті. Їм вдається знайти спільну мову та привнести свіжий подих у свої стосунки.

Така формула сімейного щастя від Михайла Коцюбинського. Хоча в особистому житті у нього була зовсім інша ситуація. У 31 рік він одружився з Вірою Дейші, яка народила йому трьох дітей. Після майже семи років у стосунках назріла криза. Тоді у житті Михайла Коцюбинського з’явилася Олександра Аплаксіна. Вона працювала поряд із ним у статистичному бюро й була молодшою на 16 років. Пристрасть захопила чоловіка, він писав любовні листи Олександрі. Навіть думав про розлучення з Вірою.
Після розмови з дружиною Михайло Коцюбинський все ж не наважився покинути родину й пообіцяв припинити свої любовні пригоди. А сам писав: «Не знаю, чи зможу я пережити цю драму, цей конфлікт між обов’язком і почуттям».
Шукати розраду Коцюбинський намагався у подорожах Європою. У 1905, а потім 1909—1911 роках відвідував Італію та згодом з особливим захопленням згадував острів Капрі, на якому прожив деякий час. Перебування в Італії було для нього втечею від дійсності. Наслідком вражень від подорожі на Капрі й стала новела «Сон». До слова, Михайло Коцюбинський так і не зміг припинити спілкування з Олександрою.
Повернемося до вистави, яка йде на камерній сцені Театру на Подолі, у залі Ігоря Славінського.

На перше плані, близько від глядачів, розгортається буденне життя Антіна (Артур Пісковський) та Марти (Олена Свірська, Юлія Брусенцева), що супроводжується розповіддю оповідача (Дар’юш Есламі).
А вглиб — сон головного героя, в якому присутня прекрасна Незнайомка (Дар’я Проценко, Олена Корзенюк). У постановці багато музики та пісень, які актори виконують наживо.

«Незнайомка» насамперед для дорослого глядача, якому знайома тема сімейних стосунків.
Про роботу над виставою «Вечірньому Києву» розповів режисер-постановник Володимир Кудлінський.

— Розкажіть, чому ви обрали цей саме матеріал?
— Непросто знайти потрібний матеріал саме в цей час. Всі ми зараз живемо в складних умовах. Остання моя прем’єра «Комедіанти» була про війну. Досить болюча постановка, у ній ми шукали світло в кінці тунелю, намагалися знайти сили, як жити з втратами. Тому наступну виставу я хотів зробити про інше. Про мрії та як вони можуть змінювати дійсність.
Ми всі прагнемо, щоб війна закінчилася. І цей твір про мрії, сни та паралельну реальність, ілюзії, фантазії, і ми там теж перебуваємо. Фантазії бувають різні, страшні та тривожні, або ж прекрасні. І мені здалося, що ця історія про сон, який змінює стосунки чоловіка і жінки, якраз може дати зараз всім нам позитивні емоції. Йдеться, зокрема, про кохання, поезію і прозу життя. На ці теми я хотів поговорити з глядачем.
— Чи важко було зробити інсценізацію новели Коцюбинського?
— Зробив інсценівку за автентичним текстом Коцюбинського, трохи скоротивши його. Ввів оповідача — автора, який розповідає цю історію. Найбільшою проблемою було те, що в новелі майже немає діалогів. А в театрі це головне, бо драматургія — насамперед діалоги. Коли ми потрапляємо в сни, є дуже багато описів природи і немає сценічних дій. Треба було підібрати ключик, щоб показати ці сюрреалістичні сни та адаптувати абсолютно літературні тексти, зробити з них сценічну дію.

— Як обирали акторів, за якими критеріями?
— В «Комедіантах» є пластичні персонажі примар. Коли задумав цю виставу, запросив акторів, які грали в цій постановці. Довго шукав Антіна, і вибір впав на Артура Пісковського. Виявилося, що він добре співає, грає на кларнеті, і ми це взяли в роботу. Дар’юш Есламі грає у театрі у виставі «Сон літньої ночі». Він пише пісні, і у виставі також звучить його авторська пісня. Дуже цікавий актор, я придумав йому роль оповідача-конференсьє. Також у виставі дебютує студентка другого курсу Олена Корзенюк, яка грає Незнайомку.
— Розкажіть про музичне оформлення вистави, яке також грає важливу роль.
— Музичне рішення стилістично нагадує кабаре, з конферансьє. Обрав музику ретро, 1930-40-ві роки, з американських мюзиклів, європейського кабаре. І джазова тональність. Композиції на фортепіано, які звучать, зіграв наш джазовий піаніст Тимур Полянський.
Вистава «Незнайомка»
Коли: 7 та 23 травня о 18:00, 12 та 18 травня о 14:00
Де: Театр на Подолі, зал Ігоря Славінського, Андріївський узвіз, 20Б
Вартість квитка: 350 грн.
Читайте також:
- Від Сартра до Бондаренка: у столичному театрі Лесі Українки демонструють вистави молодих режисерів. Заклад надав режисерам-початківцям творчу свободу втілити свої задумки на сцені. Цього сезону глядачі мають змогу оцінити чотири таких постановки: «За зачиненими дверима» за Жаном-Полем Сартром, Ultima Thule за Андрієм Бондаренком, «Пральня» за Марші Норман та «Фальшивка» за Нілом Лабютом.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»