Франсуа Лафітт: Наші міні-ківі в Україні сприйняли як щось неймовірне

Франсуа Лафітт: Наші міні-ківі в Україні сприйняли як щось неймовірне

Завдяки підтримці французького посольства у столичному ресторані «Канапа» продемонстрували кулінарний майстер-клас: гостям приготували смачний десерт із додаванням міні-ківі NERGI. Головним творцем нового сорту ягід, вирощених українцями спільно з парижанами, виявився Франсуа Жан Лафітт, — президент компанії Primland і фірми «SCAAP Kiwifruit de France».

«Їсти, не знімаючи шкірки»

— Пане Франсуа, розкажіть про свою діяльність.
— Понад 35 років тому я створив компанію, що складалася з групи виробників фруктів. Сьогодні у нас нараховується більше 350 виробників із південно-західного регіону Франції. На протязі останніх двадцяти років розвиваємо партнерські відносини з представниками різних країн. Вирощуємо міні-ківі. Ця ягода походить з Азії з родини Actinidia arguta. Протягом довгого часу вона росла лише у дикій природі, зважаючи на тендітну структуру та обмежений термін зберігання. Під час подорожі до Нової Зеландії я був вражений цією ягодою та її смаковими властивостями. Потім ново-зеландський науково-дослідний центр вивів шляхом природньої селекції нові сорти Actinidia arguta, обʼєднуючи їх під брендом NERGI. З тих пір ми розвинули цілу мережу садів по всій Європі. Наш бізнес в Україні — частина загальної стратегії виробництва.

— Чим Україна зацікавила Вас?
— Головна причина — вигідне розташування українського ринку, сприятливі кліматичні та грунтові умови. Коли ми зробили експертну оцінку різноманітних територій, то дізналися, що в басейні Чорного моря для нашого бізнесу підходять Україна, Грузія, Туреччина, Болгарія, Румунія та частина території РФ. Тому ми вирішили провести такий експеримент. Наш бізнес у вашій країні — це 20 гектарів саду. Будемо тут вирощувати й продавати міні-ківі на всі ринки Східної Європи, Близького Сходу та Туреччини. Саме з цією метою відкрили наше представництво у Києві. Ми завезли всю технологію виробництва, починаючи із саджанців і закінчуючи садом. Працюємо над довгостроковими проектами, термін яких — мінімум тридцять років. Перших сім-вісім років необхідно для запуску виробництва, а наступних 20-25 років — для отримання прибутків (рентабельності).

— Поділіться секретом: який обсяг Ваших інвестицій?
— Ми інвестували в Україну близько 50 мільйонів гривень. Далі працюватимемо над розширенням нашої представницької мережі. Вже зібрали перший врожай міні-ківі, щоб реалізовувати через супермаркети. Вартість однієї 125-грамової коробки 50 — грн. Ціна доволі висока. Але ж і ягоди дуже цінні — багаті магній, калій, кальцій та інші елементи. Вони доволі стійкі проти шкідників і не вимагають жодної хімічної обробки гербіцидами, пестицидами тощо. Міні-ківі Nergi нагадують звичайні ківі, але менші за розміром. Їх можна їсти, не знімаючи шкірки. Рослина має вигляд довгої ліани (понад шість метрів угору).

— Можете запропонувати нашим читачам ягідний рецепт від мсьє Франсуа?
— Мені насправді подобається варення з міні-ківі: у ньому дуже добре розкриваються аромати і смакові якості. Сам я не дуже добрий повар. Але при нагоді міг би приготувати так звані «ягідні шашлички»: шматочок сиру, помідори та міні-ківі.

— Українська влада сприяє чи заважає?
— У нас були певні складнощі з органами влади, але їх вдалося вирішити. З часом змогли отримати всі необхідні дозволи: на імпорт обладнання, доступ до води для зрошення садів та продаж продукції. Водночас змушений визнати: найбільші проблеми виникають через непрості відношення з Національним банком України. Через недостатню кількість валюти інколи доволі складно проводити міжнародні розрахунки. У відділеннях НБУ дуже часто вимагають доволі багато різних документів, на оформлення яких потрібно потратити чимало часу. Саме тому найбільше складнощів виникає у фінансовій сфері.

— Чи передбачені податкові пільги для Вашого бізнесу?
— Ми працюємо не на пільгових, а на звичайних умовах, як сільського господарське підприємство. У нинішніх умовах нас найбільше непокоять проблеми, пов’язані з відшкодуванням податку на додану вартість. Нам досі не повернули ПДВ на доволі велику суму — близько трьох-чотирьох мільйонів грн…

«Є бачення на перспективу»

— Наскільки наша держава цікава для французів? Ви ж, напевно, знаєте про війну на Донбасі, непросту економічну ситуацію…
— Я — не політик. Ці події виглядають доволі складними. Але мені здається, що ваша економіка покращиться. В Україні наш проект триватиме 30 років. Ми націлені на реалізацію довгострокових планів. Є бачення на перспективу. Коли я вперше приїхав сюди у 2007 році, ми вперше оцінили шанси для розвитку свого проекту. Тоді ми хотіли зробити його набагато масштабнішим, аніж у нинішніх умовах. На жаль, фінансова криза-2008 заблокувала наші плани. В 2011 році ми знову повернулися до українського проекту, але наші «апетити» вже були значно скромніші. Вважаю, що у середньостроковій перспективі Україна стане економічно успішною державою.

— На чому базуються такі оптимістичні прогнози?
— Україна — демократична держава. В економічному плані ще відчуваються рудименти колишньої радянської системи. Завершується перехід до нової системи розвитку. Регіональні конфлікти, які ми сьогодні спостерігаємо, є наслідком адаптації до нових умов. Але в основі усіх цих процесів виступає народ. Мені здається, що війна на Сході України сприяє становленню української нації. Так би мовити, пуповина, що з’єднувала вас із росіянами, вже перерізана.

— Які, на Ваш погляд, перспективи України в отриманні членства в Євросоюзі?
— Враховуючи нинішню ситуацію, про такі перспективи говорити передчасно. Але процеси зближення України з Європою відбуваються на всіх рівнях. Це дуже важливо для зарубіжних інвесторів, які планують розвивати свій бізнес у вашій країні. Всі прагнуть краще жити й більше заробляти. Нинішній світ доволі тісний. А з розвитком Інтернету він став ще тісніший і нагадує одне велике село. Обміни у різних сферах відбуваються скрізь. 

— Вам подобається наш Київ?
— Так. Це місто має дуже багату й стародавню історію. Тут приємно жити. Кияни — доволі симпатичні й приємні люди.

— Чим українець, який працює у Вашій компанії, відрізняється від своїх зарубіжних колег?
— Звичайно, у кожного народу є свої особливості, свій характер. Але у бізнесі найголовніше — партнерські відносини. Керівник нашого проекту в Україні — українець. Ми активно співпрацюємо.

— Чи були якісь незвичайні випадки під Вашого перебування у нашій країні?
— Наші міні ківі в Україні сприйняли, як щось неймовірне. Багато людей спеціально приходили, щоб подивитися, як ми вирощуємо нові ягоди. Навіть місцевий батюшка зацікавився. Ми запросили його на освячення майбутнього врожаю.

— Вам приходиться доволі часто їздити у закордонні поїздки. Як до цього ставляться Ваші рідні, сім`я?
— Мої діти вже дорослі. Живуть у Парижі. З дружиною мені також пощастило. Вона з розумінням ставиться до закордонних відряджень, неодноразово побувала у Вашій країні. Їй дуже сподобався Київ. Ми разом відвідали Києво-Печерську лавру і Софіївський собор. Торік подорожували до Карпат і навіть забралися на найвищу гору в Україні.

З досьє редакції:

Франсуа Жан Лафітт — дипломований інженер Вищої сільськогосподарської школи у Тулузі. Пройшов курс підвищення класифікації у паризькій бізнес-школі «ESCP Europe». Президент компанії Primland і «SCAAP Kiwifruit de France» (яка об’єднує більше 350 виробників фруктів і овочів з південно-західного регіону Франції). Віце-президент Міжпрофесійного бюро ківі. Віце-президент Економічного сільськогосподарського комітету овочів і фруктів CEAFL у регіонах Аквітанія — Лімузен — Шаранта. Очолює «GEFEL» — представництво французької економічної організації фруктів і овочів (товарообіг — 3,5 млрд євро). Спеціалізується на продажах та експорті фруктів і овочів.

Нагадаємо, що у центрі столиці на пальмах ростуть цукерки.