Посвята в опришки та пісні Івасюка: у столиці ансамбль «Калина» презентує «Стежками Довбуша»

Нову програму Український академічний фольклорно-етнографічний ансамбль «Калина» присвятив знаному ватажку опришків і народній культурі Покуття, Прикарпаття та Галичини.
21 березня у Київській опері на Подолі відбудеться прем’єра концертної програми «Стежками Довбуша» від балету, хору та оркестру Українського академічного фольклорно-етнографічного ансамблю «Калина».
На глядачів чекає занурення у світ фольклору Покуття, Прикарпаття та Галичини, яскраві національні костюми, сучасні аранжування та відеопроекції. У програмі органічно переплітаються вокальні, інструментальні та хореографічні номери на фольклорній основі регіонів Західної України та оригінальні постановки, які представляють національні ідеї та культуру регіону в більш пізній період. Номери ґрунтуються на експедиційних дослідженнях в хореографії та музиці.
Про особливості програми «Стежками Довбуша», прем’єри та життя колективу «Вечірній Київ» розпитав генеральну директорку ансамблю «Калина» Анастасію Камлікову.

— Розкажіть про ідею та концепцію проєкту. Чому обрали таку тему та назву?
— Ідея концертної програми народилася насамперед під впливом від перегляду чудового фільму Олеся Саніна «Довбуш». Другим відправним моментом стала нова цікава постановка танцю опришків Аркан» в репертуарі ансамблю «Калина». Разом це дало творчий поштовх. Ми зрозуміли, що у нас досить багато народних пісень тих історичних регіонів, де відбувалися подїі за участю Довбуша. І всі вони складаються у певну пісенно-хореографічно-музичну історію.
— Які родзинки чекають глядачів? Розкажіть детальніше про прем’єри програми.
— Серед прем’єр маємо постановку танцю «Аркан» від нашого головного балетмейстера, заслуженого артиста України Андрія Демещука. Цьому номеру передувала велика дослідницька робота. В музично-хореографічну партитуру вплетена оригінальна присяга опришків, віднайдена в архівах. Адже «Аркан» був не просто танцем, а сакральним дійством, посвятою легеня. Також ми знайшли цікаву народну пісню про Довбуша, яку дуже рідко виконують. Вирішили відродити та перенести в наш концертний репертуар. Зробили аранжування, у програмі вона лунатиме у виконанні нашого хору.
Хореографічна композиція «Львівські батяри» має унікальну історію. Ми першими серед професійних колективів підняли цей пласт культури шляхетних розбишак, які долучилися до національно-визвольного руху. На основі фольклору, пісень, які тоді побутували в середовищі батяр, зробили музику до хореографічної композиції та постановку, над якою працювали артист балету Михайло Попович та головний балетмейстер Андрій Демещук.
Не оминули увагою і важливу культурну подію, 75 років від дня народження видатного композитора Володимира Івасюка. «Стежками Довбуша» ми крокуємо не тільки географічно, а й ідейно. І багато митців та діячів йдуть тими ж стежками, виборюючи незалежність нашого народу. Саме таким був і Володимир Івасюк. До нашого репертуару додалася вокально-хореографічна композиція «Присвята Володимиру Івасюку», попурі з його пісень.

— В описі зазначається, що культура Галичини багато в чому ґрунтується якраз на тих естетичних і моральних засадах, які були близькі Довбушу. Розкрийте цю тему детальніше.
— Олесь Санін трактує Довбуша як персонаж, який в першу чергу виборював права українців. Боровся за справедливість. Саме таку концепцію Довбуша ми взяли за основу концертної програми. І ті люди, які продовжували ці ідеї, на нашу думку, йдуть метафоричними стежками Довбуша, наслідуючи його ідеї.
— Скільки вокалістів, музикантів, артистів беруть участь у програмі?
— Близько 40 виконавців. Балет, хор і оркестр народних інструментів Українського академічного фольклорно-етнографічного ансамблю «Калина». Це професіонали, які вже багато років в нашій країні та у світі пропагують українську культуру.

— Постановка окреслена як «музично-хореографічна подорож», розкажіть детальніше, як вона побудована?
— Концертна програма ґрунтується на народних піснях, інструментальних мелодіях, хореографічних номерах, які тематично пов’язані з Галичиною, Покуттям, Буковиною, де свого часу активно діяли загони опришків. Це певні алюзії, наші рефлексії на фільм Олеся Саніна «Довбуш». Наше поетично-музичне бачення цієї історії, історії Довбуша. Насамперед це концертна програма. Але в ній весь час незримо присутній Довбуш — у відеоряді, у тих зв’язках, що поєднують номери в одну захоплюючу подорож. І ми вдячні режисеру Олесю Саніну за можливість використовувати у концерті уривки з його фільму «Довбуш».
— Коли наступні покази «Стежками Довбуша» у Києві?
— Цього сезону вже не буде. Можливо, вересень чи жовтень. Однак до кінця сезону готуємо ще два концерти. 19 квітня представимо сучасні українські хіти у виконанні хору та оркестру. Це цікаві каверверсії пісень сучасних музикантів в новому звучанні й аранжуванні, у виконанні українських народних інструментів. А 26 травня на сцені Київської опери відбудеться гала-концерт з наших найкращих та нових номерів.

— Як повномасштабне вторгнення вплинуло на діяльність ансамблю? Які виклики постали перед колективом?
— Повномасштабне вторгнення радикально вплинуло на діяльність нашого ансамблю. Ми мали багато виступів на відкритих майданчиках, які наразі фактично неможливі. Також ми багато працювали над репертуаром, в якому з’явилися патріотичні сучасні пісні, що відображають нашу дійсність, допомагають людям жити., боротися. У нас є спеціальні арттерапевтичні програми, працюємо в Охматдиті. Виступаємо з благодійними концертами для воїнів ЗСУ.
Попри всі складнощі за цей час зробили багато нових програм, здійснили концертний тур філармоніями України. Були в Житомирі, Хмельницькому, Винниці. Прем’єри наших концертних програм традиційно відбуваються на сцені Київської опери.
Читайте також:
- Від корсетів до чайних суконь: у Києві показують колекцію дитячого одягу за 100 років. В експозиції «Сто років дитинства» від Музею історії моди представили світське дитяче вбрання з 1820-х до 1920-х років.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»