Конфлікт двох світів: у київському театрі готують прем’єру за твором легендарного ірландського драматурга

На репетиції вистави. Фото: Одарка Кириленко
На репетиції вистави. Фото: Одарка Кириленко

Вистава «Самотній Захід» за текстом Мартіна Макдони є режисерським дебютом актора Олександра Соколова.

Мартін Макдона знаний як режисер фільмів «Залягти на дно в Брюгге», «Банші Інішерина», «Три білборди за межами Еббінга, Міссурі». Також він є автором оригінальних п’єс, які з успіхом ставляться по всьому світу.

Так, у Києві за його творами йшли вистави «Людина-подушка» (ЦСМ «Дах», 2008, «Сузір’я», 2014), «Королева краси» («Золоті ворота», 2015, Молодий театр, 2023), «Кицюня» (Дикий театр, 2018), «Однорукий» (Молодий театр, 2015).

«Самотній Захід» за однойменною п’єсою 1997 року ставиться вперше. Драматург Мартін Макдона підтримує Україну, він надав право безкоштовно робити постановку за його п’єсою протягом дії воєнного стану та грати її протягом 90 днів після його припинення/скасування.

Дія «Самотнього Заходу» відбувається у Коннемарі, на заході Ірландії. Вален та Колмен, двоє рідних людей, вважають неможливим співіснування без постійних суперечок та конфліктів, на будь-які теми. Але отець Велш, місцевий молодий священник, готовий спробувати примирити чоловіків, перш ніж їхні дрібні сварки переростуть у криваву бійню ідеологій.

Цей складний, похмурий і зворушливий твір обрав для фестивалю памʼяті засновника театру Едуарда Митницького «Митниця. Нова режисура» Олександр Соколов. Учасники фестивалю разом з акторами готували читання з уривками обраних п’єс. Олександр став переможцем, і отримав можливість втілити постановку на сцені Театру на лівому березі.

Олександр Соколов. Фото: Анна Циганкова

«Вечірній Київ» розпитав Олександра Соколова про особливості вистави, яку 23 та 24 березня мають змогу оцінити глядачі.

— Олександре, чому для дебютної постановки обрав цей матеріал?

— У 2022-му, коли вирішив взяти участь у фестивалі «Митниця», саме текст «Самотнього Заходу» був в голові. Тоді було так похмуро, як в цій п’єсі, тож вона відображала мій внутрішній стан.

За умовами фестивалю «Митниця» я маю поставити текст, з яким переміг. І для мене це свого роду челендж. Пройшло вже два роки, і я вже не той, що був на тій читці. Можливо, сьогодні я брав би участь зовсім з іншою історією. Але вирішив зробити цей челендж цікавим для себе, розкриваючи різні можливості тексту.

Репетиції вистави. Фото: Одарка Кириленко

— Чим для тебе особливий Макдона?

— Він є легендарним драматургом та режисером. Я бачив його фільми, вистави, які ставив Макс Голенко в «Золотих Воротах» та «Дикому театрі», в одній з яких — «Кицюні» — я грав. Для мене Мартін Макдона легендарний давно. А особливості, для кожного вони свої. Багато хто кайфує від його вульгарності, наприклад. А я цього не бачу, для мене це якась краса.

— Про що ця вистава? Які твої режисерські акценти?

— Про те, як з’являється природа війни, яка природа у ненависті, як не повторити первородний гріх, як взагалі не повторити гріх, якщо життя нам каже, що ми маємо його повторити.

Про віру, про церкву, про молитву, про звільнення душі, про жертву тіла, про любов, про прощення, про сім’ю, про мистецтво, про красу, про класну музику, про померлих, про самогубців, про живопис. Насправді ця історія про все.

У виставі дуже багато сенсів. Мені здається, що ми виставу «нашпигували» такою кількістю шифрів, кодів, збігів, паралелей, сенсів, не сенсів, тупих жартів, фішок заради фішок — високих, романтичних, красивих, попсових. Але краще, коли глядачі для себе знайдуть та зрозуміють свої.

У виставі використовуватимуть зображення з камер. Фото: Одарка Кириленко

— Які особливості роботи над постановкою? Чим дивуватимеш глядачів?

— Мені дуже цікаво зробити Макдону не клішово. Цією п’єсою можна цікаво «погратися», а не просто ілюструвати або інтерпретувати її.

Я б хотів повернути старий добрий театр в театр. Театр — як гру, як щось цінне, крихке і одночасно міцне. Хотілося б, щоб глядачу відгукнувся саме театр. Це інтуїтивна наша з акторами співтворчість. Ми всі разом створюємо цікаву, як на мене, історію. І як говорив Чеширський кіт, «я збожеволів, ти збожеволів, але я відкрию тобі таємницю — всі найкращі люди трохи божевільні».

***

У виставі задіяні два склади акторів. Колмена грають Дмитро Олійник та Владислав Писаренко, Валена — Олександр Піскунов та Григорій Наумов, отця Велша — Андрій Ісаєнко та Дмитро Соловйов, а дівчину Герлін, яка подобається обом чоловікам, — Анастасія Король та Анна Романова.

Прем’єра «Самотній Захід»

Коли: 23 та 24 березня о 18:00
Де: Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра, Броварський проспект, 25
Вартість квитків: 250-600 грн.

Читайте також:

  • Люди з інвалідністю можуть безоплатно відвідувати комунальні театри. Таку можливість надали також киянам, що мають пільги.
  • Театральний березень: які вистави покажуть у столиці. У перший місяць весни київські театри продовжують сезон та готують яскраві прем’єри.

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»