Українці в Америці: у столичній філармонії представили яскраві твори Леонарда Бернстайна
Нащадок українсько-єврейських емігрантів з Рівного став одним з найуспішніших американських диригентів та композиторів XX століття.
Нещодавно у Національній філармонії України розпочався цикл концертних програм «Українці в Америці», присвячений видатним музикантам українського походження.
Ідея проєкту належить молодому диригенту Івану Стецькому. За словами музиканта, вже тривалий час він займається пошуком партитур творів відомих композиторів українського походження, які жили та працювали в різних країнах світу.
Перший концерт з циклу був присвячений творчості Леонарда Бернстайна (1918-1990). Він народився в родині, яка емігрувала напередодні Першої світової війни до США з передмістя Рівного, а дівоче прізвище його матері — Різник.
Він вважався багатогранною мистецькою особистістю, сконцентрувавши у собі непересічний талант композитора, диригента, піаніста та педагога, залишивши по собі величезне творче надбання у світовій музичній культурі XX століття.
Свого часу цей видатний музикант посів друге місце у рейтингу 20 найкращих диригентів світу британського журналу BBC Music Magazine, за життя отримав сім «Еммі», дві нагороди «Тоні» та 16 «Ґреммі». The New York Times назвали його «одним із найталановитіших і найуспішніших музикантів за всю американську історію».
Творчу спадщину Леонарда Бернстайна, як композитора складають відомі твори симфонічної та камерної музики, оперети, мюзикли та пісні, а також твори для театру та кіно. А його мистецтву притаманна широка жанрова палітра: від естрадних композицій, бродвейських мюзиклів до академічної симфонічної музики та навіть балетів.
До концертної програми «Українці в Америці: «Леонард Бернстайн» увійшли різножанрові композиції, які харизматичний митець створив у різні періоди своєї творчості. Деякі з них стали справжнім відкриттям для столичних шанувальників класичної музики.
Вечір розпочався з виконання 8 яскравих музичних мініатюр — Дивертисментів: Фанфара, Вальс, Мазурка, Самба, Хода індички, Сфінкси, Блюз, Марш у виконанні Національного духового оркестру України.
Яскраві емоції залишив запальний «Реґтайм неправильної ноти» з бродвейського мюзиклу «Чудове місто», який свого часу був визнаний кращим музичним твором 1953 року, здобувши 5 премій «Тоні».
В цьому творі відчувається стильовий вплив на композитора самобутніх творів Джорджа Гершвіна, якого Леонард Бернстайн вважав своїм орієнтиром у професії.
Окрасою першого відділу стала сюїта з оперети «Кандид», створеної за мотивами однойменного сатиричного роману Вольтера. Цей твір є одним з найвідоміших у мистецькій спадщині композитора, хоча через складність музичного матеріалу та лібрето він є рідкісним «гостем» на театральних сценах світу.
Другий відділ концерту розпочався з твору Леонарда Бернстайна «Прелюдія, фуга та рифи» для кларнета соло та джазового ансамблю. У ньому автор продемонстрував оригінальне поєднання класичних музичних форм з джазовими гармоніями та інтонаціями.
Музичний вечір завершився симфонічними танцями з мюзиклу «Вестсайдська історія», який свого часу приніс Леонардові Бернстайну світове визнання.
Ця сучасна американська версія «Ромео і Джульєтти», після виходу на екрани фільму із Наталі Вуд у головній ролі стала культовою, здобувши десять Оскарів.
Виконання музики до «Вестсайдської історії» гармонійно доповнював зворушливий хореографічний перфоманс за участі артистів київського шоубалету «Podyh».
. А яскраві та запальні мелодії Леонарда Бернстайна, у блискучому виконанні музикантів національного духового оркестру подарували відвідувачам колонної зали незабутні враження.
Колись сам музикант сказав фразу, яка залишається надзвичайно актуальною та пророчою і в наш час:
«Це буде нашою відповіддю на насильство: створювати музику інтенсивніше, красивіше, відданіше, ніж будь-коли раніше».
Нагадаємо про інші концерти березня у столичній філармонії.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»