Гранати, леви, портрети: у столиці демонструють дивовижний світ митця Бориса Єґіазаряна. ФОТО
У Київській картинній галереї триває ретроспективна виставка сучасного українського художника вірменського походження.
Борис Єґіазарян народився у Вірменії, але вже понад 20 років живе та працює в Києві. Тут одружився, має багато друзів. Брав участь в Майданах та щиро підтримує українську боротьбу за незалежність. Наша країна стала його другою Батьківщиною.
Свою ретроспективну виставку Борис Єґіазарян присвятив саме Сергію Параджанову, вірменину, який зіграв визначну роль в розвитку української культури. 100-річчя від дня народження творця легендарного фільму «Тіні забутих предків» відзначали у 2023-му.
До експозиції увійшло близько 90 робіт митця, створених з 1980-х до 2023 року.
«В концепції виставки ми надихались кінострічками Сергія Параджанова. Кожна зала наче сцена з фільму про творчість Бориса Єґіазаряна. Сцени перетікають одна в одну, без поділу на періоди, що підкреслює ідею взаємозалежності етапів життя, — поділилася співкураторка виставки Ірина Хоменко. — Нам було важливо розкрити творчу сутність автора через його візуальне мистецтво. Так само як „Колір гранату“ — візуальний фільм про вірменського письменника».
Назва виставки «Гранат. З рубінів і перлів» — це цитата з вірша Бориса Єґіазаряна. А його зображення часто можна знайти й у творах митця.
«Це символ, що має велике значення для вірменської культури. У вірменській церкві є навіть свято освячення гранату. Я часто звертаюся до цього образу, написав навіть цілу серію гранатів, з 40-50 картин, — розповів Борис Єґіазарян. — Легенда говорить, що всі гранати мають однакову кількість зерен. Вони символізують єдність та цілісність».
Експозиція умовно поділена на декілька «сцен». Це і філософські роботи, сповнені символів. Де риба означає християнство, лев — силу та владу, а водночас лагідність та смиренність, чаша — життя і відродження, колесо — час, дерево — життя. Натура і портрети: художник зображає як чарівних моделей, так і себе, і своїх друзів. Наприклад, художників Олену Придувалову та Олексія Аполлонов.
Один із залів присвячений двом культурам — вірменській та українській, які вплинули на митця. Борис Єґіазарян ніколи не забував свого походження. Землетрус, несправедливість, війна у Вірменії змусили митця боротися. Пів року він провів за ґратами, а у 1990-х роках його роботи спалили у квартирі-майстерні в Єревані.
Борис був змушений розпочати нове життя в Україні, де продовжив творити та боротися за загальнолюдські цінності, будучи активним учасником Помаранчевої революції та Революції Гідності. Одна з нових робіт, присвячена Україні, має назву «Ось наш Крим, коли в ньому нас немає».
На картинах митець часто зображає себе у вигляді короля, а також змальовує свою родину. Окремий зал присвячений Сергію Параджанову. Борис Єґіазарян згадує, як зустрів Параджанова, той поздоровався за руку і роздавав яблука. У цьому залі можна роздивитися і його оригінальний автопортрет, і асамбляжі, в яких використані намистинки, перли, шматочки скла, камінчики тощо.
Борис Єґіазарян з початку повномасштабного вторгнення неодноразово організовував благодійні збори та допомагав нашим військовим, які знаходяться в гарячих точках. Протягом виставки проходить благодійний продаж картин, кошти від яких автор передасть на потреби ЗСУ.
Відвідувачі мають змогу придбати каталог, настільну гру з роботами художника, а також його збірку «Сорок джерел». У 2018 році ця книжка побачила світ у «Видавництві Старого Лева». А писалася вона багато років тому — коли після повернення з фронту у Вірменії митець не міг творити. Він надиктовував свої дитячі спогади сестрі, так народилися ці оповідання. Книжка проілюстрована малюнками самого художника.
«Гранат. З рубінів і перлів»
Коли: до 25 лютого, з 11:00 до 18:00, крім понеділка і четверга
Де: Київська картинна галерея, вулиця Терещенківська, 9,
Вартість квитка: 200 грн, пільговий 100 грн.
Нагадаємо, у Київській картинній галереї представили »Шевченкіану» Івана Марчука. У роботах циклу поєднався геній сучасного митця та творчість Кобзаря.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»