Експерти пропонують реформувати українську систему покарань за перевищення швидкості

Перевищення швидкості може вбити. Фото з відкритих джерел
Перевищення швидкості може вбити. Фото з відкритих джерел

В Україні смертність на дорогах — одна з найвищих у Європі.

У третю неділю листопада відзначається Всесвітній день пам’яті жертв дорожньо-транспортних пригод. До цього дня експерти згадують статистику — згідно з даними Національної поліції, за 9 місяців 2023 року сталося 17 394 ДТП із загиблими і травмованими. Загинуло 2 157 людей, серед них 139 дітей. Ще 21 888 осіб дістали травми. Смертність на наших дорогах одна з найвищих у Європі.

Найчастіше причиною смертельних ДТП є надмірна швидкість. За це передбачена адміністративна відповідальність, однак українське законодавство не стримує водіїв від порушення, наголошують експерти Кампанії «За безпечні дороги». Адже штрафи за перевищення швидкості значно менші за інші випадки недотримання ПДР.

«Наразі закон розглядає перевищення швидкості як таку саму загрозу, що й порушення правил зупинки і стоянки. Відповідальність за них однакова — 340 грн. Це якщо водій перевищив швидкість на 20-50 км/год, і його зупинив патрульний. Якщо ж перевищення зафіксувала камера, то штраф удвічі менший — всього 170 грн, тому що закон передбачає для порушників „знижку“. Водночас зупинка на смузі громадського транспорту або несплата за паркування значно „небезпечніші“ для суспільства за логікою закону, адже несплата за паркування у центрі Києві виллється аж у 700 грн (зі знижкою — 350 грн)», — коментує Іван П’ятак, юрист Центру демократії та верховенства права.

Щоб українські дороги стали безпечнішими, потрібно реформувати систему покарань за порушення правил дорожнього руху. Найперше — збільшити штрафи за перевищення швидкості, які зараз одні з найменших.

«Смерті і каліцтва внаслідок ДТП можна попередити. І це можна зробити на різних рівнях: і на індивідуальному, і на державному. Від поведінки кожного учасника дорожнього руху, зокрема дотримання правил, залежить і його власна безпека, і безпека інших. Водночас держава може ухвалити рішення, які підвищать цю безпеку. Це як закони про серйознішу відповідальність за перевищення швидкості, так і запуск систематичних інформаційних кампаній та будівництво безпечної інфраструктури», переконана Олеся Холопік, директорка Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ), що адвокатує зміни в дорожній безпеці.

Нагадаємо, з 1 листопада швидкість руху столицею обмежується до 50 кілометрів на годину. Такий режим діє до 1 квітня.

До слова, у патрульній поліції нагадали киянам про безпеку руху в зимовий період та необхідність «перевзути» авто.

Наталка МАРКІВ, «Вечірній Київ»