Від жіночої натури до вершників: у столиці художник Сергій Гай показує свої твори за 25 років
Ретроспективна виставка «Цитати» львівського митця Сергія Гая у Київській картинній галереї зібрала понад 30 робіт, написані за чверть століття.
Сергій Гай талановито поєднує у своїй творчості різні стилі та напрямки, зокрема фовізм, експресіонізм, артбрют, неомодернізм. Його картини вирізняються енергією кольору, довершеністю форми та експериментами з фактурою.
Проєкт «Цитати» є спробою усвідомлення художником власного творчого та життєвого шляху, адже в експозиції твори перемежовуються з його влучними висловами про сутність мистецтва.
«Наступного року мені виповнюється вже 65 років. У творчості я понад 40 років. Вчора був студент, сьогодні вже ретроспектива. Таке життя, — поділився з „Вечірнім Києвом“ митець Сергій Гай. — Цитати на виставці взяті з мого щоденника. До альбому-каталогу їх відібрала моя донька, мистецтвознавиця. Веду щоденники з 7 років. Це бажання якось зачепитися за цей час, за це життя. Все швидкоплинно, але ми всі шукаємо істини, поки живі».
Серед тем, до яких найчастіше звертається художник, — зображення жіночої оголеної натури. Її він змальовує без обличчя.
«Цей сюжет з’явився, коли я був молодий і зустрічався зі своєю майбутньою дружиною, — розповів Сергій Гай. — Оголене тіло для мене перетворилося на на велике обличчя. Мені потрібен енергетичний посил, тому начерки до творів роблю з натури. Це мій швидкий пульс, який потім переводжу на мову живопису.
Так само працюю й над портретами, вони в мене не конкретних людей. В процесі життя, від народження до старості людина міняє кардинально не тільки обличчя. З дитини стає юнаком, батьком, зрілою людиною. Тому я малюю маски, як робили греки, коли умовно зображали певного героя чи бога».
Ще один з улюблених об’єктів митця для зображення, окрім «ню», є по-різному трактовані коні — від яскравих динамічних «Скачок» до «Портрета коня» і фантастичного «Кентавра» Полотна Гая оспівують грацію та кипучу енергію коней, цих витончених створінь, стаючи для майстра водночас приводом для цікавих живописних експериментів. Художник не намагається з точністю намалювати коня, а передає його характер та дух.
«У мистецтві має бути емоційний імпульс. Якщо він був, тоді мене вже зацікавила тема, і я можу далі продовжити, — зазначає Сергій Гай. — В процесі роботи підключаються набуті мною професійні якості. Але насамперед має бути імпульс.
Загалом теми не міняються. Міняється моє розуміння, техніка, як я це подаю. Ще в студентські роки я дуже хотів створити шедевр — і від того, що ставив таку високу планку, ледве не втрачав свідомість, бо не мав ще тоді таких сил. Зараз працюю швидше, результат кращий. Можливо, це вже майстерність. Багато чого бачив та переосмислив».
Окрім України, роботи Сергія Гая представлені й в Америці. Художник співпрацює з двома галереями, і зізнається, що його картини цінуються та мають попит в США.
Сергій Гай (1959)
Народився у Львові. В 1986 р. закінчив Львівський державний інститут прикладного та декоративного мистецтва. Живе та працює у Львові.
З 1995 року — член Національної Спілки Художників України. З 2003 — член об’єднання «БЖ-АРТ». Викладає живопис на кафедрі дизайну Національного лісотехнічного університету України у Львові.
Є учасником персональних та колективних виставок в Україні та поза її межами, зокрема в США, Німеччині, Великій Британії. Входить в сотню кращих художників України, за версією видання: «100 імен. Сучасне мистецтво України періоду Незалежності».
Цитати. Сергій Гай
Коли: до 19 листопада, з 11:00 до 18:00 Каса працює до 17:20 (18:20 у вівторок).
Де: Національний музей «Київська картинна галерея», вул. Терещенківська, 9
Вартість квитка: 200 грн, 100 грн — для пільгових категорій.
Нагадаємо, у листопаді у Київській картинній галереї представили «Шевченкіану» Івана Марчука. У роботах циклу поєднався геній сучасного митця та творчість Кобзаря.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ», фото авторки