Космічна історія 17-річної Ангеліни Дрьомової: випускниця Київської МАН пройшла шлях від ідеї до стартапу
Ангеліна Дрьомова, дитиною з сім’єю покинула анексований рф Крим у 2014 році, стала амбасадоркою Київської МАН, виборола III місце на хакатоні — NASA Space Apps Challenge Dnipro-2020, перемогла на Олімпіадах з філософії та кримськотатарської поезії.
Київська Мала Академія Наук минулого тижня відзначила 13 років діяльності. Нині Академія надає широкі можливості для розвитку дитини. Тут кожен учень може спробувати свої сили в різних напрямках, реалізувати свої ідеї в реальні проєкти, отримати свої перші винагороди й визнання, визначити свій майбутній фах та обрати заклад вищої освіти для вступу.
15 наукових відділень, а в них 75 секцій, Школа мікроелектроніки LAMPA KIDS, лабораторія робототехніки, медіалабораторія, лабораторія з кібербезпеки, 3D-друк і моделювання, бізнес-школа, літні та зимні профільні школи, безліч цікавих проєктів та конкурсів.
Партнерами Київської МАН є 17 найпрестижніших ЗВО столиці, на базі яких діти проводять дослідження, створюють свої розробки під керівництвом фахових науковців та викладачів ЗВО.
У Академії зазвичай просять журналістів донести інформацію до батьків і дітей про те, що для допитливих школярів є заклад, створений столичною громадою, де вони можуть безплатно отримати більше знань та навичок, отримати розуміння що таке наука, знайти однодумців та наставників.
У будь-якому випадку, час, проведений у Київській МАН дасть можливість для розвитку юного українця.
У тому, що ці слова — правдиві, журналістка «Вечірнього Києва» переконалась на прикладі Ангеліни Дрьомової, однієї з вихованок Академії.
Ангеліні нині 17 років. Вона вже стала студенткою КПІ імені Ігоря Сікорського. Дівчина визнала, саме за час занять у Київській МАН вона зрозуміла, що її покликання — інженерія. Прикладна робота і конкретні створені прилади. Це дуже важливо, адже часто, обравши професію, людина, за великим рахунком, обирає долю.
До редакції «Вечірнього Києва» Ангеліна Дрьомова прийшла разом зі своєю науковою керівницею з МАН Станіславою Ігнатовою.
У інтерв’ю з пані Станіславою та Ангеліною з’ясувалось, як учениця 9 класу написала перші наукові роботи, почала практично втілювати інженерні розробки та обрала шлях у професію.
ТРИ КРОКИ ДО КОСМОСУ, ЗРОБЛЕНІ З КИЇВСЬКОЇ МАН
— Ангеліно, чого почалась ваша наукова діяльність у МАН?
— Спочатку я навіть не могла обрати відділення. Я лише знала, що мені подобається фізика. Хотіла досліджувати проблеми сучасної космонавтики. Назва першої роботи була така романтична «Три кроки до космосу».
З нею я не досягла вершин, тільки грамоту на другому міському етапі конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт. Але я отримала перший досвід написання наукової роботи й далі я потрапила у відділення технічних наук. З цього почалась моя наукова діяльність у Київській МАН.
— Космічна тема стала для вас головною?
— Так, я обрала досить об’ємну тему для дослідження — проблему космонавтики взагалі. І мені запропонували провести вебінар в рамках Літньої наукової школи, які системно проводить Київська МАН.
— Що вам вдалось зробити у Київській МАН з 9 по 11 клас?
— Мені вдалось зробити три серйозних дослідження і реалізувати їх завдяки моїм педагогам.
Моя друга робота була написана у відділенні хімії та біології. Тема космосу не відпустила. Я досліджувала вплив тривалого перебування у стані невагомості на організм людини. Пишучи цю роботу, я зрозуміла, що мені більше подобається галузь інженерії та фізика, математика і конкретні розробки, аніж описові роботи.
— Ваша третя робота пов’язана з телекомунікаціями й зв’язком, ви почали займатись у секції інформаційно-телекомунікаційних технологій?
— Моя третя і найбільш успішна робота була присвячена супутниковому телебаченню і проблемам його низької якості. Якщо казати просто, як я розповідаю на всіх захистах та презентаціях, моє завдання полягає у тому, щоб зробити людей трішки щасливішими.
Щоб у людей «ловив» краще супутниковий зв’язок, був чистий звук та не «сипалась» картинка. Я робила практичну частину у лабораторіях інституту телекомунікаційних систем КПІ імені Ігоря Сікорського і дуже вдячна і науковому керівнику та адміністрації за можливість працювати на якісному обладнанні.
Ми використовували два різні методи вимірювання параметрів сигналу супутникового телебачення і таким чином отримували точні покази вимірювання.
КИЇВСЬКА МАН — МІСЦЕ, ДЕ КОМФОРТНО РОЗВИВАТИСЬ
— Що вам дало навчання у Київській МАН?
— Я там навчалась три роки — це, практично, термін навчання на бакалавраті. Моїм педагогічним керівником була Станіслава Ігнатова, керівниця відділення технічних наук і секції інформаційно комунікаційних технологій.
Вона підказувала, як правильно презентувати свою роботу, як розставити акценти, як знайти контакт з аудиторією. В Академії підтримували мої ініціативи й потяг до дослідницької діяльності.
Це місце, де комфортно розвиватись. Це й стало запорукою мого успіху. Навіть у час, коли вимикали світло — я не припиняла працювати над дослідженням, мені допомагали телефоном.
— У вас був і науковий керівник з КПІ?
— У будь-якій роботі в МАН є наукова складова і вона головна. Мій науковий керівник Гліб Леонідович Авдєєнко, виконуючий обов’язки директора Навчально-наукового інституту телекомунікацій КПІ ім. Ігоря Сікорського, к.т.н. Саме він розповів мені, що таке телекомунікації взагалі.
Супутниковий зв’язок для мене був новою галуззю і саме Гліб Леонідович мені пояснив все. Потім я з ним просто проговорила ідею своєї роботи. Я була вражена, що науковець такого високого рівня взявся зі школяркою робити наукову роботу пів року.
— Якраз були сильні обстріли та блекаути…
— Попри блекаути, ракетні обстріли ми працювали. Бувало, що ми встигали попрацювати у лабораторії півтори години й корпус знеструмлювали. Правки я вже вносила у метро.
Я навчалась у 11 класі, мені було важко. Але науковий керівник навчив мене доводити обрану тему до кінця. І результати моєї роботи були почуті у науковому світі.
— Ваша робота дістала визнання?
— Вона здобула бронзу на Всеукраїнському конкурсі робіт учнів МАН, вона була високо оцінена й на Всеукраїнському конкурсі «Екотехно», я посіла друге місце в категорії «Вбудовані системи».
Також мою роботу опублікували в рамках двох наукових конференцій. Її порекомендували й для участі у міжнародному заході.
РАДІОІНЖЕНЕРИ УКРАЇНІ ПОТРІБНІ КАТАСТРОФІЧНО
— Ви стали студенткою КПІ імені Ігоря Сікорського, чи продовжите ці дослідження?
— Я є студенткою Радіотехнічного факультету. Спеціальність обрала завдяки навчанню у Київській МАН. Наш факультет має дуже вузьку спеціалізацію. Наші роботи мають прив’язку до виробництва антен, радіосистем та систем зв’язку.
Я обрала радіо інженерію. Мені цікаві фізичні характеристики антен, як вони створюються. Я хочу створювати своє. Мені подобається, що ми прив’язані до практики.
— Про майбутнє думаєте, чим займатиметесь?
— Плани будувати треба. Хочу закінчити бакалаврат і якщо буде можливо — йти у магістратуру.
— Чи планує залишитись в Україні?
— Радіоінженери та спеціалісти зі створення антен Україні зараз потрібні катастрофічно. Тому, що війна триває, дрони й безпілотники, все, що пов’язане з радіоелектронною розвідкою: РЕБи, радіоелектронна розвідка — все це надзвичайно актуальне.
Я планую залишитись тут. В тилу, як від інженерки, від мене буде більше користі.
ЗАВДАННЯ КИЇВСЬКОЇ МАН — ЗАЦІКАВИТИ ДИТИНУ
Станіслава Ігнатова, яка за три роки змогла стати провідником у світ науки 15-річній школярці, розповіла, що у МАН діти проходять фактично «наосліп». І їм потрібно розповісти, що наука — це не страшно, це те, що відбувається зараз тут.
— Пані Станіславо, як вдається учнів виводити в науку?
— Ми їм пояснюємо, що твоя ідея — це невеличкий фрагмент, який можна перевірити на практиці: як це буде? Бувають такі учні, які приходить, не знаючи, що вони хочуть, а є й такі, які кажуть, що його ідея має бути втілена так, а не інакше.
Наші викладачі нічного не заперечують, вони підводять дитину до того, що вона перевіряє на практиці експериментально. Ідея може бути спростована, але це все відбувається дуже цікаво.
— Як це відбулось з Ангеліною?
— Ангеліна прийшла до нас у 9 класі із темою, в якій ніби нічного особливого не було, але було дуже цікаве дослідження. І Ангеліна пішла на «хакатон» НАСА й у неї було призове третє місце.
Я її запросила на День космонавтики — провести «зум» і там до неї було багато запитань від учасників. І усі наші учні, спілкуючись один з одним, вони розуміють, що вони не самотні і є ніші однолітки, які цікавляться точними науками.
— Ви допомагаєте манівцям знайти заклад вищої освіти та обрати спеціальність?
— Наше завдання — зацікавити дитину, щоб вона зрозуміла, що, наприклад «матеріалознавство», це там, де нанотехнології, там, де і на оборонку працюють і на авіа — там цікаво, або кібербезпека — це може бути вибір професії.
В Київській МАН в учнів вже у 11 класі є можливість відвідати майже кожен ЗВО та факультет, поспілкуватися зі студентами, стати учасниками їх телеграм-каналів.
Вони мають можливість спілкуватися з такими, як вони, а також з тими, хто був таким, вчився у МАН і пішов у науку далі. У нас є телеграм-канал, де теперішні учні й випускники можуть радитись між собою: як тобі допомогти?
— Успіх досліджень Ангеліни Дрьомової був передбачуваним?
— Я пишаюсь тим, що я якимось чином причетна до робіт Ангеліни. Ще рік тому, на початку вересня, я не знала, куди Ангеліна прийде у своїх думках і прагненнях. вона до мене звернулась, як до педагога. Я зрозуміла, що очі горять, вона дуже організована. Я зрозуміла, що їй потрібна техніка.
Я Ангеліну запросила у секцію інформаційно-телекомунікаційних технологій і систем. Ми познайомились з обладнанням, яке там є. Ми долучили до цієї консультації Гліба Авдєєнка.
Він порадив дівчинці обрати те, що цікаво. Ангеліна за пару тижнів змінила напрям досліджень, у неї все виходило. Молода науковиця була захоплена. Й вже при вступі до КПІ Ангеліна обирала між двома спорідненими факультетами і я пишаюсь тим, що вона себе знайшла.
Читайте також за темою:
«Українська Грета Тунберг: учениця Київської МАН проводить дослідження і мріє зробити наше місто екологічною столицею».
Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»