«Давні печатки — свідки безперервності української історії»: в гостях у колекціонера Олексія Шереметьєва

Колекціонер Олексій Шереметьєв. Поруч — печатка Івана Скоропадського (1708 рік). Колаж: «Вечірній Київ»
Колекціонер Олексій Шереметьєв. Поруч — печатка Івана Скоропадського (1708 рік). Колаж: «Вечірній Київ»

Печатки — це паспорт нашої держави. Бо там де не збереглися паперові джерела, «говорить» сфрагістика.

Після публікації інтерв’ю про давні герби Київщини та Києва, ми планували продовжити розмову про символіку і домовилися про зустріч із відомим колекціонером — Олексієм Шереметьєвим. Оскільки саме в його колекціях є підтверджувальні артефакти.

Олексія Шереметьєва часто помилково асоціюють із російськими «Шереметєвими», але це не так.

«Мої батьки — родом із Житомирщини, там навіть були Шереметьєвські хутори, — зауважує наш співрозмовник під час знайомства. — Я не маю абсолютно жодного російського походження. І, попри те, що мене пов’язують із московський аеропортом (сміється, — ред.), мені нічого соромитися».

У професійних колах, та й не тільки, він не потребує представлення. Свого часу дитяче захоплення історією пану Олексію вдалося успішно перетворити у професійне колекціонування.

З колеції Шереметьєва. Печатки князів Радзивілів

Останні 15 років він цікавиться сфрагістикою — наукою про печатки. І сьогодні у його колекціях понад 10 тисяч артефактів, які охоплюють 1000-ліття історії й проливають світло навіть на ті відрізки нашого минулого, які називають «темними віками».

Нам вдалося побувати усередині Музею Шереметьєвих, який під одним дахом у Києві зібрав унікальні експонати та відомих істориків. Тут зустрічаємо знаного геральдиста Олега Однороженка, гербового художника і «головного художника ЗСУ» Олексія Руденка, який нам провів екскурсію. Працює з архівами й історик архітектури — Катерина Липа. При музеї діє окремий Інститут спеціальних історичних дисциплін, який, як дізнаємося, й об’єднує фахівців.

Про що розповідають печатки, чому їх називають «паспортом держави», як виглядає печатка, якою користувалися чотири гетьмани та, зрештою, які виклики приватного колекціонування під час війни, — в інтерв’ю «Вечірнього Києва» зі співзасновником музею, Олексієм Шереметьєвим.

«ПЕЧАТКИ — ЦЕ ЯК ГРА У ПАЗЛИ»

— Пане Олексію, вітаю! Дякуємо, що погодилися на цю розмову. Ми спілкуємося на фоні артефактів, які є прямими доказами української державності. А з чого все починалося?

— Мені 52 роки, з них — 45 я біля колекціонування.

— Тобто, з семи років?

— Можливо, навіть більше. Мої батьки робили першу виставку «Золота комора» у 1969-ому році, у теперішньому Музеї коштовностей України на території Лаври. Першу ікону на мій день народження подарував кінорежисер Параджанов. Тому я себе з дитинства десь асоціював з історією та з колекціонуванням. Це були різні етапи, різні формати.

Почалося все з семи років

Був період, коли я колекціонував експонати військової історії. І у мене працював потужний музей у Севастополі, який після анексії Криму, на превеликий жаль, «віджали». Це був масштабний музейний проєкт світового рівня, присвячений Кримській війні. Але зараз він на окупованій території. Тимчасово — підкреслю.

Сфрагістикою я займаюся майже 15 років. Свого часу на цьому зосередився, і сьогодні це без перебільшення важлива частина мого життя.

— Про що можуть розповісти печатки?

— Печатки — це як дитяча гра у пазли. Вони допомагають нам зрозуміти тяглість всього історичного процесу. Ми не розглядаємо окремо тільки печатки, до прикладу, 16-го чи 15-го століть. Ні. Ми підходимо комплексно, охоплюємо різні періоди і формуємо уявлення про наше минуле.

Наприклад, були століття, які називали «темними віками». Вважалося так: була Київська Русь, а потім вже аж козаччина. Важливий — 400-літній період — випадав з історичного контексту через брак джерел. Водночас збереглися сотні печаток — і вони є в нас у колекціях — які допомагають вивчати ці «темні віки».

Печатки дають нам шанс поглянути на нашу історію під незвичним кутом, заглибитися у структуру влади, війська, відчути політичні аспекти.

Печатку Івана Скоропадського виготовили не зовсім «правильно»

Ось, наприклад, печатка, яка належала гетьману Івану Скоропадського. Датується вона 1708 роком. Унікальна тим, що виконана у надзвичайній бароковій формі. Під час її виготовлення орієнтувалися на печатку Мазепи, але оскільки печатки Мазепи на той час не було, то її виготовили таки не зовсім «правильно». І коли у 1715 році повернулася мазепинська печатка, то печатку Скоропадського замінили на майже точну копію печатки часів Мазепи.

Про що це нам говорить? Тобто старшина з одного боку декларувала, що вона не підтримує Мазепу, а з іншого — на рівні ось таких знакових речей — апелювала до мазепинських традицій: зберігали його портрети, відновлювали іконографію мазепинської печатки і так далі.

— І це лише один з прикладів, коли на основі печатки можна зорієнтуватися у певному періоді…

— Так. Або ось — печатка останнього кошового отамана, який прожив у трьох століттях, — Петра Калнишевського. Це 1763-й рік (ФОТО В ГАЛЕРЕЇ НИЖЧЕ)

А ось ця печатка, наприклад, існувала у 1648 році і належала Богданові Хмельницькому. Нею завіряли документи періоду Національно-визвольної війни (Козацької революції).

Ще одна датується 1654 роком, Переяславська рада. Нею користувалися чотири гетьмани: Богдан Хмельницький, Іван Виговський, Юрій Хмельницький і Павло Тетеря. І це все наша історія.

Ще показую печатку із княжим гербом Івана Мазепи. У 1707 Мазепі був даний княжий титул князя Священної Римської імперії. І там видно князівську корону і цей гетьманський герб. До речі, під час розкопок у Батурині кілька років тому знайшли такі ж самі зображення герба з князівською короною.

А ось печатка Кодацької паланки. На сучасний лад — це область, яка була в складі Війська Запорізького Низового. Кодак — це частина сучасного Дніпра. І на основі цієї печатки зроблений, до слова, сучасний герб міста Дніпра.

Печатка із княжим гербом Івана Мазепи (ліворуч) та печатка Кодацької паланки

У 2017-ому році Укрпошта навіть присвятила серію марок козацьким печаткам, використали атрибути Калнишевського та Козацької паланки.

— В кінці серпня частина вашої колекції представлена на виставці «Знак на щиті». Я була на відкритті. Вражає. Для багатьох експонати такого рівня — часів Володимира Великого, Святослава, УНР — стали відкриттям. Розкажіть про них.

— Колекція печаток УНР — це та частина артефактів, якою я надзвичайно пишаюся. Вдалося зібрати печатки від 17-го до 21-го років минулого століття. Вона презентує історію державотворення модерної держави. От, наприклад, гетьман Павло Скоропадський за неповних дев’ять місяців свого правління намагався вибудувати державний устрій на високому рівні. І його кроки сьогодні коментують ці печатки.

Також, оскільки виставка присвячена тризубу, історія якого простежується у монетах Володимира, вірчих знаках Святослава Хороброго, які є в колекціях Музею, ми передали і ці артефакти на експозицію. Вони допомагають зрозуміти, чому тризуб повернули в ужиток після майже 900-літньої перерви, в часи УНР.

ЯК ЗБИРАЮТЬ КОЛЕКЦІЇ

— Розкажіть, як формуються колекції. До прикладу, колекцію революційних 1917-1921 рр.?

— У радянські часи такі речі якщо й були у музеях, то зберігалися у спецфондах. Багато атрибутів таємно були на руках у нащадків.

— У нащадків ключових діячів визвольних змагань?

— Так. І десь таємно лежали. Щось знаходили на горищах, також у приватних руках. Якась частина вціліла у сховках, і її знайшли тільки в останні 10-20 років.

І тут головний виклик полягав у тому, щоб зібрати це все до купи і сформувати цілісну картину. Нині скажу, що нам таки це вдалося. Чому це важливо? Тому що через ці печатки видно, що ця державність була справжньою. Були і найвищі державні печатки, і ціла система міністерств та відомств. Окремо також збереглися печатки органів місцевої влади, військові печатки — від передових частин до всіх тилових підрозділів.

Печатки часів визвольних змагань, представлені на виставці «Знак на щиті»

Для багатьох стало відкриттям, що велика й мала державні печатки УНР існували й уціліли. Хоч вважалося, що автор Василь Кричевський тільки виконав їхні ескізи, а до виготовлення матриць начебто діло не дійшло, бо завадив гетьманський переворот. Насправді обидві печатки таки були й вони представлені у нашій колекції.

— Часто натрапляєте на копії, які видають за оригінал?

— За весь час у мене був тільки один такий випадок. Хоч мені не раз закидали позаочі, що он, мовляв, Шереметьєв, приватний колекціонер, звідки в нього можуть бути такі раритети. Мабуть, це все копії… Відповім так. По-перше, досвід і цікавість історією не дозволяють мені помилятися. По-друге, мені пощастило мати професійну команду, яка працює при музеї. Проводяться цілі науково-дослідні роботи, експертизи. І це насправді дуже прискіпливий процес. Також музей дає можливість науковцям вже пізніше опрацьовувати ці колекції, писати на їхній основі наукові статті. Тобто, це не одноосібне рішення.

— З якою печаткою у вас найбільше пов’язано емоцій?

— Якось на одному з аукціонів мені з-під рук вихопили печатку Івана Виговського. Я себе відчував рибою, викинутою на берег, втратив смак життя. Три роки мені знадобилося для того, щоб переконати власника продати її мені. До речі, у десятки разів дорожче, ніж він її купив. Я знав, що вона повинна бути у мене, і не тому, що це якесь діло принципу. А тому, що вона була тим умовним «пазлом», якого не вистачало для повноти.

«Я цим живу…»

Для багатьох ця історія не буде зрозумілою. Але я цим живу і отримую задоволення від того, що роблю.

«КОЛИСЬ ЦЕ ПЕРЕЙДЕ У ВЛАСНІСТЬ ДЕРЖАВИ»

— У 2013 році ви презентували експозицію «1000 років української печатки». Рівно через 10 років в нас відбулося повномасштабне вторгнення з основним наративом, що українська державність — це міф. Чи зросло у часи великої війни зацікавленість з боку українців до свого минулого?

— Безумовно. Історія — це теж зброя, якби це банально не звучало. Бо ти знаєш, що ти захищаєш. Насправді тоді, у 2013-ому, ми обрали дещо провокативну назву для виставки. Мені казали, мовляв, навіщо ти це робиш, Україна при незалежності 22 роки лише. Але ми це не хотіли слухати. Розподілили виставку на кілька періодів — від Київської Русі до визвольних змагань. Головний мотив був такий: ми є спадкоємцями цієї історії. Це наше, цього не змінити.

Сьогодні я відчуваю вже інший рівень зацікавленості до свого з боку українців і мене це дуже тішить. Наша сторінка у фейсбуці інколи приносить до чверті мільйона переглядів у місяць, нам пишуть, цікавляться. Це дуже важливо, як на мене.

— До речі, про велику війну. Знаю, що ви релокували частину колекції на західну Україну. Розкажіть про це.

— У мене дуже сумний досвід 2014 року, коли «зелені чоловічки» зайшли в Крим. Тоді я встиг вивезти лише одну виставку. Ще одна виставка у Севастополі залишилися. Мені просто не дали її забрати.

Тому, коли слухав звернення Путіна по ТБ, відчував: це стосується і мене. Тому що він зухвало заявляв, що в України немає історії. І я як людина, яка знає, що в нас ця історія, і я можу її довести, відчував відповідальність це захистити. Тому прийняв рішення забрати зі столиці.

«Маю надію, що все те, що мені вдалося зібрати, все одно колись опиниться у державній власності»

— Чула думки, чому такі артефакти, фундаментальні, можна сказати, — у приватних колекціях. У вас часто про це запитують?

— Воно завжди йде десь поруч. Це прописна істина, але основа всіх державних музеїв — це приватні колекції: Музеї Ханенків, Музей Терещенків… Якби не було приватної ініціативи, то не знаю, що взагалі було б.

Чому це у приватних руках? Мабуть, тому, що ніхто собі не ставив таке завдання на державному рівні. Але я в жодному випадку не маю на меті конкурувати із державними музеями. Ми робимо одну, велику, справу. І свою роль у нашій співпраці я давно визначив: маю допомагати. Наголошу, що я також не монетизую колекцію.

— Яке майбутнє колекцій Музею Шереметьєвих?

— Маю надію, що все те, що мені вдалося зібрати, все одно колись опиниться у державній власності. І житиме далі… Але я хочу бути впевненим, що наша держава зможе потурбуватися про цю колекцію так, як це роблю я. І що ця колекція не буде розпорошена. Бо я знаю історію кожної печатки, кожну з них я пропускав через себе.

В одному з інтерв’ю колись розповідав, що мрію про те, щоб в нас був Музей української державності, який зібрав би під одним дахом, з усіма мультимедійними можливостями, усю нашу сфрагістичну спадщину. Продемонструвати 1000 років української історії з допомогою печаток — такого у світі ніде немає. А ми б змогли! Сподіваюся колись вдасться.

геральдист, доктор історичних наук, старший науковий співробітник Інституту української археографії та джерелознавства імені Михайла Грушевського НАН України, заступник командира 1 Самохідного артилерійського дивізіону 67 ОМБр:

— Від часів Київської Русі збереглися поодинокі документи, натомість печаток — тисячі. Вони з розлогими написами, із зображеннями князів, з багатою іконографією. І свідчать не просто про мистецький світ Київської Русі, про грамотність — бо багато з них виконані грецькою мовою і виконані досконало — а й вказують, що у нас була розвинута письмова культура. Бо всі ці печатки існували при документах. У Музеї Шереметьєвих зберігається близько 2500 тисяч печаток з того періоду. І це один з найбільших, існуючих у світі комплексів.

Наступний період — так звана Галицько-Волинська держава, Руське Королівство або «темні віки». Охоплюють 100 років після монгольської навали. Так от, з цього періоду практично немає ні літописів (Галицько-Волинський літопис охоплює тільки невеликий період після монгольської навали), актових документів — лічені одиниці. При цьому у Музеї Шереметьєвих є сотні печаток, які знову ж таки прочиняють завісу на історію цих «темних віків».

Далі починається Велике князівство Литовське, яке помилково також називають «темними віками». Хоча насправді з 15 століття, з першої половини 16 століття до нас дійшла величезна кількість і документів, і печаток. І там можна побачити, на якому довершеному рівні була культура. Бо навіть дрібні урядовці мали свої печатки: з написом, зі своїм гербом. І таких в музеї понад 1000. Усі вони показують, що це не «темні віки», а період, який був наповнений сенсами, життям, постатями.

Далі — козацький період, яскрава сторінка в українській історії, яка дуже добре ілюстрована печатками. Імперська доба 19 ст. — і з цього періоду до наших днів дійшло чимало атрибутів, які показують, що попри на імперську уніфікацію все одно відбувалися якісь процеси, які намагалися затримати українську ідентичність. Збереглися навіть україномовні печатки.

І нарешті — доба визвольних змагань. В Україні це найбільша колекція печаток часів УНР, Української держави, а потім знову УНР. Зараз 170 печаток того періоду презентовані на виставці «Знак на щиті». Колекція показує, наскільки за ці три роки визвольних змагань було багато зроблено. Там є печатки унікального мистецького рівня, і їх можна порівняти із печатками Польщі, країн Балтії, Чехословаччини, Угорщини. І українські суттєво кращі. Над ними працювали Федір Кричевський, Георгій Нарбут — це стовпи того рівня.

Є також у Музеї печатки міжвоєнного періоду, Другої світової війни, других визвольних змагань — як це називають у літературі. Є печатки ОУН, печатки відновленої Української держави 41-го року. Це все показує тяглість української історії і традиції.

З важливого: печатки — доказ того, що Україна не просто інтегрована у європейський простір, вона його формувала.

Печатка Івана Скоропадського, 1708 рік
Печатка Петра Калнишевського, 1763 рік
Печатка часів Переяславської ради, 1654 рік
Печатка Богдана Хмельницького, 1648 рік
Укрпошта випустила марки на тему печаток козацької доби

Олена ПЕТРИШИН, фото Борис КОРПУСЕНКО для «Вечірній Київ»