Про пішохідні переходи, аварійні шляхопроводи та підтоплення: інтерв’ю з керівником Київавтодору

Олександр Федоренко розповів про головні події дорожньо-будівельного сезону у столиці. Колаж Наталії Слінкіної
Олександр Федоренко розповів про головні події дорожньо-будівельного сезону у столиці. Колаж Наталії Слінкіної

З генеральним директором КК «Київавтодор» Олександром Федоренком говоримо про найважливіші дорожні об’єкти у столиці.

Зокрема докладно пояснюємо ситуацію на вулиці на Богдана Хмельницького, біля метро «Університет», Майдані Незалежності. А також про аварійні шляхопроводи та ремонт, що відбувається на магістралях столиці.

— Завдання Київавтодору, як балансоутримувача дорожньої мережі Києва — забезпечити комфортні умови для всіх учасників дорожнього руху: автомобілістів, пішоходів, велосипедистів. Коли виконуємо роботи з будівництва та реконструкції, капітального ремонту, ми враховуємо думки громадськості з урахуванням вимог чинних державних будівельних норм. А саме: влаштовуємо пішохідні переходи, звертаємо особливу увагу на те, щоб вони були доступні людям з інвалідністю, — говорить Олександр Федоренко.

— Розкажіть, будь ласка, докладніше про пішохідні переходи на вулиці Богдана Хмельницького, на якій перемощують бруківку.

— На вулиці Богдана Хмельницького в рамках експлуатаційного утримання ми виконуємо роботи з перемощення, використовуючи ту саму бруківку, яка була покладена ще понад 60 років тому. Працюємо з мінімальними витратами коштів — тільки на матеріали, а це піщано-цементна суміш для влаштування дорожньої подушки під бруківку.

Роботи на вулиці Хмельницького. Фото: Борис Корпусенко

На Хмельницького буде облаштовано 7 пішохідних наземних переходів з червоно-білої бруківки (ФЕМ). Зокрема — на повороті на вулицю Чикаленка (колишня вул. Пушкінська), на Терещенківську й безпосередньо на перетині з вулицею Володимирською.

На першому етапі маємо оновити бруківку разом з пішохідними переходами з урахуванням потреб людей з інвалідністю та велосипедистів. Для цього понижуємо пішохідні переходи, враховуючи особливості рельєфу. Адже на вулиці є уклон, тому ми «розганяємо» ухили, щоби люди з інвалідністю, велосипедисти могли нормально рухатися як по тротуарах, так і по спеціально відведених смугах.

— Які ще вулиці столиці планується оснастити наземними переходами?

— Сьогодні є рішення Київської міської ради щодо облаштування наземних пішохідних переходів біля підземних. А саме — їх поєднання у режимі з наявним світлофорними об’єктами.

В цьому році плануємо облаштовувати на бульварі Шевченка наземний пішохідний перехід. Зараз питання опрацьовується з фахівцями, Центром організації дорожнього руху, поліцією. Як тільки буде погоджено схему організації руху, ми візьмемося до виконання робіт.

Біля станції «Університет» планують наземний перехід для пішоходів. Фото з відкритих джерел

Окремо наголошу, що в цьому році продовжуються роботи по об’єктах капітального ремонту, які ми розпочали ще до повномасштабного вторгнення росії, але призупинили. Їх потрібно закінчувати тому, що там, наприклад, наполовину було оновлено дорожнє покриття, вело- та пішохідні доріжки, бортові камені… І це створювало незручності для учасників дорожнього руху.

При доопрацюванні цих об’єктів, яких маємо 12, повністю облаштовуємо пішохідні переходи й створюємо нові, понижуємо бортовий камінь. Зокрема, на проспекті Володимира Івасюка, Великій Окружній дорозі від Одеської площі до вулиці Територіальної оборони, на вулиці Шумського, яку вже зробили, на вулицях Ентузіастів, Татарській, Трускавецькій, Довженка. На Довженка, між іншим, яка є частиною малої Кільцевої дороги, маємо аварійно небезпечне перехрестя з вулицею Дегтярівською.

Велодоріжок у Києві побільшає. Фото: Олексій Самсонов

Там облаштовуємо вело- та пішохідні доріжки. Тобто, на всіх вулицях, які капітально ремонтуємо чи лагодимо частково в рамках поточного або експлуатаційного ремонту, особливу увагу звертаємо на зручні для людей з інвалідністю пішохідні переходи, велодоріжки.

— Можете сказати, скільки всього у столиці підземних та наземних переходів?

— Підземних пішохідних переходів сьогодні, які є на балансі КП ШЕУ — близько 230.

— Чи відбуваються нині ремонти підземних пішохідних переходів?

— Підземні переходи ремонтуються постійно. Виконуємо їх силами районних шляхово-експлуатаційних управлінь, які тинькують, фарбують, ремонтують сходинки, огорожі-поручні, освітлення, замінюють плитку, гідроізоляцію, ремонтують системи водовідведення.

В кожному пішохідному переході встановлені спеціальні помпи для відкачування дощової води. За цим господарством потрібен догляд, щоб не було підтоплення. Проте таке явище як вандалізм сьогодні нікуди не ділося — люди крадуть обладнання, б’ють світильники… Ми нині вживаємо всі можливі антивандальні заходи.

— Ремонт підземних переходів на Майдані Незалежності та на Контрактовій площі, мабуть, відкладений через воєнний стан?

— Стосовно підземного переходу на Майдані Незалежності. Ми планували його ремонт у 2022 році, у нас був підписаний (й нині є дійсним) договір на проведення капітального ремонту вулиці Хрещатик. Думаю, якби не російська повномасштабна агресія, ми б уже наразі закінчили цей ремонт.

Перехід на Майдані Незалежності планують ремонтувати. Фото: Ольга Косова

Він передбачав заміну дорожнього покриття, тротуарів, освітлення. В тому числі й ремонт підземного пішохідного переходу на Майдані. Цей великий перехід має сьогодні проблеми з гідроізоляцією та залізобетонним перекриттям, яке втратило гідроізоляційні властивості. Там потрібно повністю розбирати конструкцію до перекриттів й облаштовувати нову гідроізоляцію.

Всі ці масштабні роботи перенесені на повоєнний час.

— На Дегтярівському шляхопроводі, який визнали аварійним, наразі роботи ведуться цілодобово. Чи встигнуть з ремонтом в передбачені строки?

— Дегтярівський шляхопровід, нагадаю, збудували понад 50 років тому. Він був в аварійному стані. Минулого року провели вкрай важливі роботи — зняли декілька аварійних крайніх балок. А в цьому році вже виконуємо головні роботи. Розбираємо повністю шляхопровід, влаштовуємо нові опори, зробимо нову прогонову будову й розширимо її. Облаштуємо всюди — на підходах, з’їздах-виїздах велодоріжки, організуємо також пішохідний рух, влаштуємо нову трамвайну колію.

Роботи на Дегтярівському шляхопроводі. Фото: Київавтодор

Наше завдання — закінчити роботи по ремонту шляхопроводу й відновити рух трамваїв цього року. А в наступному ми плануємо повністю завершити роботи з облаштування цієї транспортної розв’язки, якщо буде безперебійне фінансування й не вплине воєнний стан.

— Скільки в місті шляхопроводів, які стоять в черзі на терміновий ремонт?

— Більшість шляхопроводів та мостів споруджувалися у 50 — 70-ті роки минулого століття. Всього на балансі у Київавтодорі 175 мостів та шляхопроводів. Близько 20 з них потребують капітального ремонту. Я не можу сказати, що вони у жахливому стані. Але їх експлуатаційний ресурс вже вичерпується.

Вони проєктувалися й будувалися під зовсім інші навантаження, наприклад, під вантажівки, що перевозять по 5 — 8 тонн, а не фури з 30 — 40 тоннами вантажу й безперервний потік транспорту. Так, в цих шляхопроводах є і дефекти в залізобетонних конструкціях. Ми систематично розробляємо технічну документацію й виконуємо роботи. У 2021 році зробили 8 мостів, у 2020 році — зробили 6 мостів. Зараз напрацьовуємо нові проєкти.

— Поясніть, будь ласка, чому відбувається підтоплення на вулицях міста й у підземних переходах зокрема.

— У столиці за останні кілька десятків років збільшилась щільність забудови — через це дощова вода тече з дахів та тротуарів на дорогу, попадає в закриту систему зливової каналізації, яка збудована 30 — 50 років й розрахована не на такі обсяги водозбору. Тому на деяких ділянках утворюються підтоплення, коли йде залпова злива.

Після залпової зливи на Оболоні вода з вулиці зійде за годину. Фото: Катерина Новосвітня

Дощова каналізація не може пропустити весь об’єм води під час залпових злив. Вона виходить в малі річки Києва, які також не справляються з перепуском води. Тому утворюється водяний підпор, виникає ефект гідроудару. Щоб річки й зливостокова система міста могли пропустити воду потрібен певний час. Для того, щоб не було підтоплень має проводитися комплексна робота, своєчасно очищуватися від наносів сміття річища малих річок. Є й такі ділянки, де потрібно збільшити діаметр зливової каналізації. Ми про це знаємо, розробили декілька проєктів та готові були їх реалізувати, проте через воєнний стан призупинили. Зараз знову будемо форсувати цю роботу.

— Як просувається будівництво розв’язки на перехресті вулиць Богатирської та Полярної?

— Цей об’єкт споруджується на важливому транспортному вузлі, де перетинаються великі магістралі. Проєктування розв’язки розпочалося у 2017 році. Вона передбачена у схемі Генерального плану. До Київавтодору було дуже багато звернень, скарг на постійні затори та ДТП на цьому перехресті.

На будівельному майданчику на Богатирській. Фото: Київавтодор

Щоб усунути проблему виїзду/заїзду у місто, покращити організацію дорожнього руху, зняти це місце як аварійно небезпечне, місто ухвалило рішення про спорудження дворівневої транспортної розв’язки.

На будмайданчику вже залито 7 паль. Нагадаю: будуємо естакаду-шляхопровід з вулиці Полярної з перетином Богатирської. Ліквідовуємо світлофорний об’єкт і транспорт проїжджатиме розв’язку за 3-4 хвилини.

Якщо війна не внесе свої корективи, то ми плануємо шляхопровід відкрити в цьому році, а також розпочати роботи на з’їздах, а закінчити, з облаштуванням та благоустроєм території, влітку 2024 року.

«Вечірній Київ» повідомляв, що у Києві планують запустити рух спецтранспорту по новому великому мосту.

Катерина НОВОСВІТНЯ, «Вечірній Київ»