Знищену мозаїку на території ВДНГ можуть відновити: що відомо на цей час

Рік тому гідеса Оксана Пурик встигла сфотографувати мозаїку. Фото: Оксана Пурик
Рік тому гідеса Оксана Пурик встигла сфотографувати мозаїку. Фото: Оксана Пурик

На думку дослідників радянського модернізму, радянське панно возвеличувало героїзм пожежників та не містило комуністичної символіки, однак це не врятувало артоб’єкт від демонтажу.

Демонтаж радянської мозаїки, яка знаходилася у будівлі пожежної частини №26 на території ВДНГ, викликав нещодавно значний резонанс у суспільстві.

За словами експертів з радянського монументального мистецтва, це панно, створене у 1970-х вважалося цінним витвором культурної спадщини та історії України другої половини XX сторіччя.

Зараз від панно лишилися лише захишки смальти. Фото: Дмитро Соловйов

Нагадаємо, що про знищення мозаїки повідомив декілька днів тому у своєму дописі відомий дослідник українського модернізму Дмитро Соловйов.

«Черговий злочин проти української культури скоїли в Києві — і не ворог, а свої. Мозаїка в інтер’єрі колишнього павільйону протипожежної безпеки на ВДНГ (нині Пожежна Частина, 26) оспівувала героїзм пожежників, які щоденно ризикують своїм життям, рятуючи життя інших. Ще більш актуальним цей мотив став після початку повномасштабного вторгнення, коли за щоденним героїзмом рятувальників почала стежити вся країна», — пише Дмитро Соловйов.

За його словами, майстерність та динамічність композиції вражала:

«Полум’я немов зривається з панно, поки мужні постаті титанів приборкують стихію та рятують дитя…Але всю цю красу розбили молотками. Багатомісячну працю українського художника знищили за пару хвилин. Дорогу, рідкісну смальту перетворили на купу сміття», — обурюється дослідник.

За деякий час свою позицію щодо демонтажу мистецького об’єкта оприлюднили також на сторінці ВДНГ. В організації зазначають, що балансоутримувачем павільйону №26 (колишнього Павільйону протипожежного захисту) є ДСНС, відповідно питання реконструкції цієї будівлі знаходиться поза межами відповідальності Експоцентру.

Також у повідомленні зазначили, що сам павільйон та панно не мали статусу об’єкта культурної спадщини.

«Що стосується ВДНГ та тих архітектурних та культурних цінностей, за які безпосередньо відповідає Експоцентр, ми вже кілька років ведемо роботу у цьому напрямі, інвестуючи кошти ВДНГ у розробку паспортів памʼяток архітектури на балансі Експоцентру та висновок відповідних охоронних договорів. Наразі вже розроблено відповідну документацію і підписано охоронні договори щодо павільйонів центрального архітектурного ансамблю ВДНГ 3, 4, 5, 7, павільйону „Водонапірна вежа“. Зараз ведемо роботи щодо павільйонів № 1 та 2…», — зауважують на сторінці ВДНГ.

Генеральний директор ВДНГ Євген Мушкін зазначив:

«Завтра ми всередині команди обговорюватимемо питання того, чи існують ефективні шляхи запобігання руйнації культурної спадщини, що є чужим майном (майном інших осіб: державних, комунальних чи приватних). І як ми, як національна державна інституція, як заклад культури, можемо з цим допомогти. Якщо хтось знає, або є ідеї, як це можна забезпечити, будь ласка, пишіть в коментарях…”- пише директор.

Мозаїка та будівля павільйону №26 не мають охоронного статусу. Фото: Оксана Пурик

На руйнування мозаїки павільйону №26 ВДНГ відреагували в Міністерстві культури та інформаційної політики України. У відомстві зазначають, оскільки цей павільйон та панно не мали статусу об’єкта культурної спадщини, тому пустити в дію норми закону щодо виконавців демонтажних робіт МКІП не може.

У відомстві також нагадали, що збереження культурної спадщини — один з пріоритетів культурної політики України. Фіксування спадщини та вчасне реагування на її збереження — необхідність для кожної свідомої установи, бізнесу та громадян загалом.

Ситуація щодо демонтажу мистецького панно викликала неабиякий резонанс у соцмережах.

«Рік тому я встигла потрапити всередину павільйону і зробити фото. І коли зараз будівельники розповідають, що мозаїка була в жахливому стані, я тихо матюкаюсь…», — зазначає відома київська гідеса Оксана Пурик, яка проводить екскурсії на території ВДНГ.

«Мені так шкода роботи художників. Зробити мозаїку не просто, це дорога і важка техніка. В цій оспівується хоробрість і праця вогнеборців, навіщо її знищувати? Якийсь ідіотизм повний», — зазначає у своєму дописі Анастасія Кравчук.

Шматки смальти, які залишилися від панно. Фото: Оксана Пурик

Також користувачі соцмереж відзначили, що мозаїчне панно було невіддільною складовою частиною історії павільйону та усього комплексу ВДНГ, як унікальної пам’ятки епохи радянського модернізму, яку на жаль, не вдалося зберегти.

Сьогодні ж історія з руйнування мозаїки одержала нове продовження:

«Мозаїку, присвячену вогнеборцям, буде відновлено…Друзі, нас також дуже бентежить ситуація, що склалася», — запевняють у новому дописі на сторінці ВДНГ.

Адміністрація запевняє, що ВДНГ — це історія та культурна спадщина, яку вони цінують:

«За останню добу ми поспілкувались з архітекторами, істориками, пам’яткознавцями, мистецтвознавцями й митцями для того, щоб зрозуміти, які є можливі варіанти подальших дій. Вчора ми провели нараду з керівництвом Головного управління ДСНС України у м. Києві. Відбувся дуже конструктивний діалог. Ми обмінялися інформацією щодо варіантів розв’язання проблеми, зважили переваги й недоліки різних підходів…» — йдеться у дописі.

Адміністрація ВДНГ повідомила про намір відновити панно. Фото: ВДНГ

За результатами цієї зустрічі керівництвом Головного управління ДСНС України у місті Києві прийнято рішення відновити мозаїчне панно в його первісному вигляді. Для цього частково буде використано елементи оригінального панно, що збереглися. Зі свого боку адміністрація ВДНГ готова допомогти знайти фахівців, що спеціалізуються на відновленні подібних робіт.

У пресслужбі ДСНС «Вечірньому Києву» підтвердили, що мозаїку справді буде відновлено у її первісному вигляді.

«Ми спілкувалися з керівництвом ВДНГ. У нас була довга зустріч, ми розглядали різні варіанти. Ми дуже стурбовані цією ситуацією, що так сталося, що (мозаїку — ред.) було знищено. Але ми запевняємо, що мозаїку буде відновлено у первісному вигляді. І будуть використані обов’язково елементи оригінального панно», — пояснили у Головному управлінні ДСНС України у місті Києві.

Також для запобігання подібних ситуацій в майбутньому та враховуючи отримані пропозиції та рекомендації, адміністрація прийняла рішення створити «Публічний реєстр необлікованих цінностей ВДНГ, де мистецтвознавці, архітектори та фахові експерти зможуть зафіксувати необліковані обʼєкти культурної спадщини Експоцентру, які вони вважають цінними. Згодом ця структурована інформація буде використана нами при офіційному зверненні до органів державної влади із відповідною заявою про реєстрацію памʼяток у державному реєстрі.

Наразі ініціювати внесення до держреєстру може будь-хто, але про відсутність тих чи інших цінних об’єктів, на жаль, часто стає відомо вже після їх часткової або повної втрати.

Також керівництво висловило сподівання, що досвід ВДНГ допоможе ініціювати позитивні зміни в охороні необлікованих історичних пам’яток по всій Україні.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»