Трьохсотрічне Мазепинське Євангеліє можна побачити у Києві
Сакральні артефакти Києво-Печерської лаври, пов’язані з Іваном Мазепою, виставлені в експозиції «Європейська Україна. Доба Мазепи».
Національний заповідник Києво-Печерська лавра спільно зі Скарбницею Національного музею історії України, демонструє видання унікального напрестольного Євангелія, яке було надруковане у Києво-Печерській лаврі у 1707 році в часи гетьманства Івана Мазепи.
Історики повідомляють, що йдеться про Євангеліє великого формату «in folio» (в аркуш).
Фоліант вважається одним з найрозкішніших видань лаврської друкарні за всі 300 років її діяльності.
«Це було перше й єдине серед кириличних стародруків видання Євангелія Апракоса. В перекладі з грецької мови „апракос“ означає тижневий», — написали фахівці Заповідника.
Що це означає? Зазвичай у книзі священні тексти розміщені не традиційно, як у Четвероєвангеліях або Євангеліях Тетр — від євангелістів Матфея, Марка, Луки та Іоанна, а послідовно на кожен день церковного року від Великодня до Великодня.
У передмові йдеться про те, що книгу було видано за дорученням «… благородного військ запорозьких вождя, обох сторін Дніпра гетьмана Івана Мазепи…».
«Отримавши в дарунок від грецького архімандрита давнє рукописне Євангеліє з Афону, Іван Степанович передав книгу для друку та подальшого поширення у Києво-Печерську лавру». — додали подробиць історики.
У Національному заповіднику Києво-Печерська лавра опублікували опис стародруку.
«Форту (титул) та гравюру в техніці мідериту виконував один з найкращих українських граверів європейського вишколу Данило Галяховський», — розповіли дослідники.
Як з’ясувалось, над виданням працювали високопрофесійні майстри друкарської справи, сторінка книги з друком у дві фарби з вишуканими заставками, вибагливими ініціалами, орнаментальними рамками та спеціально підібраним шрифтом.
У відділі науково-фондової роботи Заповідника написали, що мідну золочену з накладним срібним карбованим візерунком та фініфтевими медальйонами оправу виготовив у 1770-ті роки видатний майстер срібних справ Олексій Іщенко. Нещодавно її було відреставровано художником-реставратором Заповідника Віталієм Курловим.
Читайте також:
«Історичний день: у храмі Всіх святих в Києво-Печерській лаврі відправили панахиду за гетьманом Іваном Мазепою».
«Іван Мазепа та Києво-Печерська Лавра: які споруди монастиря пов’язані з ім’ям Гетьмана».
Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»