Туризм у Києві: сучасний стан та плани з відновлення сфери

Попри воєнний стан столичний туризм продовжує діяльність. Фото: Борис Корпусенко
Попри воєнний стан столичний туризм продовжує діяльність. Фото: Борис Корпусенко

27 вересня відзначається Всесвітній день туризму та День туризму в Україні. Цей рік для столичного туризму був дуже складним. Однак сьогодні є підстави стверджувати, що після Перемоги Київ стане одним із найпопулярніших туристичних центрів Європи.

Зі зрозумілих причин туристичний потік до нашого міста за цей рік значно скоротився. До 24 лютого 2022 року відбувалося стабільне зростання чисельності іноземних та внутрішніх туристів. Через російську агресію проти України кількість іноземних туристів, що відвідали Київ, зменшилася в 3 рази: з понад 300 тисяч осіб за I півріччя 2021 року до 98 тисяч осіб за I півріччя 2022 року. Вже традиційно, іноземними відвідувачами столиці протягом останніх років в переважній більшості були громадяни Ізраїлю, Німеччини, Туреччини, США, Сполученого Королівства, Польщі, Франції, Італії, Азербайджану, Індії (60% загального потоку іноземців, які відвідали Київ).

Суттєво скоротились й надходження до бюджету міста Києва від туристичного збору. У І півріччі 2022 року місто отримало 24,1 мільйона гривень від туристичного збору. Для порівняння, у 2021 році цей показник за рік становив 76 мільйонів гривень. Станом на 27 вересня він становить 30,5 мільйона гривень.

Навіть у воєнний час Київ приваблює туристів. Фото: Михайло Марків

Водночас сьогодні Україна та її столиця Київ стали символами незламності й нескореності російській агресії, прикладом мужності й сили духу у відстоюванні своєї свободи і незалежності. Мільйони людей по всьому світу знають про Україну та підтримують українців. У багатьох виник інтерес до нашої історії, традицій, цінностей. Тож після нашої Перемоги, коли відкриються аеропорти, можемо сподіватися на великий потік туристів. Навіть сьогодні вже в місті з’являються індивідуальні туристи, які пересуваються залізничним та автотранспортом.

Світова туристична спільнота засуджує дії росії. Так, UNWTO (Всесвітня туристична організація, яка є структурою ООН) виключила зі своїх лав росію, а цьогорічним девізом обрала — «Туризм це не тільки мандрівки, це мир».

Начальниця Управління туризму та промоцій КМДА Марина Радова. Фото: Управління туризму та промоцій КМДА

Про те, як туристична сфера столиці адаптується до умов воєнного часу та що вдалося зробити за цей час «Вечірньому Києву» розповіла начальниця Управління туризму та промоцій КМДА Марина РАДОВА.

 — Які заходи проходять у місті під час воєнного стану?

— Здебільшого онлайн події — вебінари, круглі столи, на яких спільно з учасниками туристичної сфери обговорюємо нові виклики у зв’язку з воєнним станом та шляхи їх подолання.

Разом з тим, Управління спільно з КНП «Київський центр розвитку туризму» та іншими колегами, в тому числі із структурних підрозділів КМДА, зосередили максимальну увагу на створенні нових туристичних продуктів та сервісів, які після Перемоги дозволять збільшити туристичні потоки до міста Києва.

Успішним прикладом співпраці в рамках кроспромоції між українськими містами Одесою та Миколаєвом стала Міжнародна виставка карикатур «Російський військовий корабель, йди на …!». Вона відбулася 25 травня у столичному просторі «Vcentri Hub» за підтримки Департаменту суспільних комунікацій — з її допомогою вдалося зібрати благодійні кошти на потреби Збройних Сил України.

Українські міста організували у столиці Міжнародну виставку карикатур. Фото: Борис Корпусенко

Також ми направили нашим містам-побратимам сучасні відеоролики із закликом відвідати місто Київ після Перемоги. Крім того, проводяться онлайн заходи з містами-партнерами щодо промоції України та її столиці на міжнародній арені.

Слід зазначити, що Київ об’єднується з Харковом, Львовом, Одесою та іншими містами та областями у напрямку відновлення туристичної сфери України, проведення спільних післявоєнних промоційних заходів та з розвитку туристичної інфраструктури.

— Чи постраждала внаслідок воєнних дій туристична інфраструктура?

— За нашими даними, фізичних пошкоджень туристичних об’єктів від бойових дій немає. Разом з тим, елементи туристичної навігації, такі як туристичні пілони, були замасковані, зафарбовані та потребують відновлення. Крім того, з початку війни тимчасово не працювали два комунальні туристично-інформаційні центри.

Наразі важко оцінити втрати туристичної сфери від впливу війни, оскільки підприємства галузі (туристичні фірми, заклади розміщення, авіакомпанії) понесли колосальні фінансові збитки. Надходження до бюджету міста Києва від туристичного збору та загалом надходження від сплати податків від діяльності підприємств туристичної сфери скоротились приблизно на 30 — 50%.

Київські готелі заповнені на 20-30%. Фото з відкритих джерел

Із початку повномасштабного вторгнення київські готелі практично зупинили свою роботу, за винятком декількох закладів, в яких мешкали представники ЗМІ, міжнародних організацій, волонтери. Після завершення активних бойових дій в столиці та області місто почали відвідувати індивідуальні туристи. За експертними підрахунками середня завантаженість готелів, які працюють під час війни, становить не більше 20-30% від номерного фонду. Втрати готельного бізнесу будуть зростати, оскільки сезон ділового туризму припадає на осінь, однак цього року готельєри недоотримають прибуток.

При цьому, питання безпеки, і, як наслідок логістики, стало ключовим. З 24 лютого 2022 року через високий рівень авіаційної небезпеки над Україною закрили повітряний простір для польотів цивільної авіації. Змін в роботі зазнали залізничне та авто сполучення. Все це безпосередньо впливає на можливість відвідування міста, особливо іноземцями. Питання безпеки для туристів — понад усе. Київ як столиця є досить добре захищеним містом завдяки роботі ЗСУ. Про це свідчать чисельні візити до столиці перших осіб та високопосадовців дружніх країн після 24 лютого і дотепер.

— Як промотуєте столицю за кордоном?

— Через введення в Україні воєнного стану промоційні заходи за кордоном, які були заплановані відповідно до Міської цільової програми розвитку туризму в місті Києві на 2022-2024 роки, скасовані.

Однак світова туристична спільнота підтримує місто Київ та Україну у боротьбі з агресією російської федерації та ініціює заходи, на яких ми можемо розповідати про стан туристичної сфери міста, наші можливості та потенціал на міжнародній арені, аби надалі відновити туристичні потоки до Києва. Так, керівництво Міжнародного виставкового заходу «IMEX Frankfurt 2022», що проходив у Франкфурті-на-Майні з 31 травня по 2 червня 2022 року, запропонувало Управлінню стенд на безоплатній основі. Ми не могли відмовитися, адже це ще одна можливість розповісти світові про руйнування та агресію російської федерації, зокрема в Києві.

Представники Управління туризму та промоцій Києва на Міжнародній виставці IMEX Frankfurt. Фото: Управління туризму та промоцій КМДА

Наразі здійснюється підготовка до участі у однієї з головних туристичних виставок світу — World Travel Market, яка відбудеться у період з 7 по 9 листопада у Лондоні. Для Києва участь у заході також безкоштовна.

Крім того, міжнародне туристичне суспільство все більше продовжує підтримувати України та її столицю. Колегами на найвищому рівні було запропонована безкоштовна участь у виставкових заходах Японії (у Токіо) та Польщі (у Варшаві та Познані) в рамках підтримки України та Києва.

Підтримуємо зв’язки з містами-побратимами Києва. Для подальшої відбудови столиці ми звернулися за фінансовою допомогою до таких наших міст-побратимів як Баку, Стамбул, Гельсінкі, Дубаї та Кувейт.

У квітні брали участь у міжнародному вебінарі «Роль та місце туризму під час конфліктів та воєн», під час якого розглядались питання відновлення економіки, зокрема туристичної індустрії, її інфраструктури, приваблення туристів та просування туристичного продукту після завершення воєнних дій. Після цього вебінару ми звернулися до столиць країн, на територіях яких відбувалися військові дії, із проханням надати інформацію та пропозиції щодо конкретних планів, заходів з відновлення туристичної сфери.

На всіх міжнародних заходах ми розказуємо і показуємо віртуальну екскурсію «Доторкнись до України», де можна зблизька побачити оцифровані 3D об’єкти інтерактивної скульптури «Батьківщина-Мати» та найбільшого літака «Мрія», який під час вторгнення в Україну знищили російські окупанти. А також віртуальні 3D-тури локацій та будівель Києва, які були зруйновані внаслідок російської агресії, що розміщені на культурно-туристичному хабі столиці.

Віртуальні тури зруйнованими внаслідок російської агресії локаціями міста.

Варто зауважити, що Київ має членство на безоплатній основі у Міжнародній асоціації конгресів та конференцій ICCA (International Congress and Convention Association). Це в майбутньому надасть можливість розвивати діловий туризм. Крім того, організація City Destinations Alliance, у минулому European City Marketing, на безкоштовній основі, в рамках підтримки залучає Управління та КНП «Київський центр розвитку туризму» до своїх програм.

— Які пріоритетні напрямки подальшої діяльності у сфері туризму?

— Нині Управління здійснює всі можливі заходи для нормативного врегулювання туристичної діяльності. Зокрема, ініціювало відповідні пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про туризм» та інші підзаконні акти стосовно діяльності «хостелів», спрямування туристичного збору безпосередньо на розвиток туризму, децентралізації та категоризації закладів розміщення. Ці та інші пропозиції були направлені до центральних органів влади для прийняття управлінських рішень.

Разом з тим, з метою створення дієвого механізму регулювання екскурсійної діяльності підготовлено проєкт Порядку здійснення екскурсійної діяльності у місті Києві, який наданий постійній комісії Київської міської ради з питань культури, туризму та суспільних комунікацій для опрацювання та надання пропозицій.

Торік ми обрали пріоритетні напрямки розвитку різних видів туризму, зокрема медичного та гастрономічного. Сьогодні наші партнери, серед яких — ресторатори, готельєри, Українська Асоціація медичного туризму, спілки та об’єднання гідів, беруть участь та організовують волонтерські заходи, а також здійснюють заходи з розвитку відповідних напрямків.

Серед гастрономічних новинок міста — київський пиріг Kyiv Pie. Фото: авторки

Так, один з цікавих напрямків — гастротуризм. Нещодавно український борщ внесли до списку нематеріальної спадщини ЮНЕСКО, а Київська міська рада підтримала громадську ініціативу щодо встановлення скульптури борщу. Поява таких артоб’єктів привертатиме увагу до українських страв, в тому числі і до київських смаколиків. Власне, з ними ми знайомимо учасників ще однієї нашої оригінальної прогулянки «Київ гастрономічний».

Враховуючи сьогодення до пріоритетних видів туризму додався і воєнний напрямок. Навіть сьогодні в центрі міста можна помітити іноземних туристів, яким цікава військова тема. Їх не багато, але вони є. До того ж у столиці зараз багато мешканців-переселенців, яким також цікава історія Києва, зокрема й сучасна. Тому ми активно працюємо над створенням воєнних маршрутів. До Дня Києва спільно з Київським центром розвитку туризму розробили новий маршрут «Київ незламний». Ця екскурсія про історію Києва, який вистояв під час ІІ Світової війни і сучасного повномасштабного вторгнення росії на територію України, а також про людей, які допомогли йому це зробити. Під час екскурсії показуємо об’єкти, які постраждали під час сучасної війни.

Учасникам екскурсії «Київ незламний» показують об’єкти, які постраждали під час сучасної війни. Фото: Управління туризму та промоцій КМДА

Крім того, у столиці оновлюються зелені зони для відпочинку. Створення нових та відновлення вже наявних рекреаційних зон у місті позитивно впливає на привабливість нашого міста для відвідування поціновувачами екотуризму в майбутньому.

Відповідно до заходів Міської цільової програми розвитку туризму в місті Києві на 2022 — 2024 роки Управління спільно з нашим реформованим КНП «Київський центр розвитку туризму», який очолює Даніїл Барашкін, опрацьовує питання облаштування інклюзивного туристичного маршруту містом, встановлення міні-макетів популярних туристичних та історико-культурних об’єктів із використанням на них шрифту Брайля. Торік у місті встановили чотири такі об’єктів, а у майбутньому заплановано встановлення ще мінімум шести. Разом з тим, сьогодні вже опрацьовується питання оновлення елементів туристичної навігації (пілонів та вказівників) з урахуванням сучасних тенденції. Спільно з колегами з Департаменту охорони культурної спадщини КМДА ми почали реалізовувати проєкт встановлення інформаційних табличок із QR-кодами та використанням шрифту Брайля на об’єктах культурної спадщини, які входять до складу запроваджених туристичних маршрутів. Нині встановили 4 подібних об’єктів — 3 в минулому і один вже цього року.

Один із міні-макетів, зроблений у межах інклюзивного маршруту. Фото: Олексій Самсонов

Наша країна вчиться жити та працювати під час воєнного стану. Віримо, що війна скоро закінчиться нашою Перемогою. І в перспективі нас очікує збільшення як зовнішніх, так і внутрішніх туристичних потоків завдяки постійно зростаючому інтересу до сучасного життя Києва й України, нашої історико-культурної спадщини.

Нагадаємо, до Дня туризму у столиці для дітей проведуть захоплюючу прогулянку Пейзажною алеєю.

Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»