Відійшла у засвіти відома оперна співачка та професорка вокалу Надія Куделя

Надія Куделя в ролі Віолетти у виставі «Травіата». Фото з архіву співачки.
Надія Куделя в ролі Віолетти у виставі «Травіата». Фото з архіву співачки.

Вона належала до унікальної зоряної плеяди легких жіночих голосів, яких називали «українськими соловейками».

Впродовж трьох десятиліть Надія Куделя була провідною солісткою Національної опери України. Померла на 86-ому році життя.

За спогадами колег, своїм безмежним талантом та чарівним легким голосом співачка прославилася далеко за межами України.

Спів Надії, яка лише навчалася тоді на ІІІ курсу Київської консерваторії, вперше підкорив слухачів на Всесвітньому фестивалі молоді у Відні. Тоді, попри значну конкуренцію серед молодих виконавців, вона здобула золоту медаль, звання лауреата І премії.

Надія Куделя та корифей театру, баритон Михайло Гришко. Фото з архіву Національної опери України.

Знана професорка київської консерваторії Марія Донець-Тессейр раділа успіхам своєї учениці. Ще у перші роки навчання вона розгледіла артистичний потенціал дівчини:

«Надія — сирота з дитбудинку, має дуже гарний голос, вона здатна, музична, грає трохи на роялі…» — писала Марія Едуардівна своїй подрузі та колезі Наталі Франківській.

У захваті від голосу Куделі була і сама Франківська, яка брала участь у відборі молодих талантів на Віденський фестиваль.

Вона написала Марії Едуардівні: «Куделя твоя — диво. Щойно вона заспівала Дінору: я подумала — вона пройде. Прекрасна техніка. Який голос! Яке brio! Яка свобода верхнього регістру! Яка впевненість, спокій».

Після закінчення консерваторії Надію Куделю відправили на стажування до Римської музичної академії Санта Чечилія.

За спогадами самої артистки, цей період навчання дав їй неймовірну можливість пізнати старовинні секрети італійського бельканто та побачити наживо багатьох оперних зірок світової сцени.

В головні ролі у виставі «Лючія ді Ламмермур» Гаетано Доніцетті. Фото з архіву Національної опери України.
В ролі Лакме з однойменної опери Лео Деліба. Національної опери України.

Згодом, Надія Куделя, працюючи професоркою кафедри теорії та методики постановки голосу в НПУ імені Михайла Драгоманова, передаватиме свої знання учням, відкриваючи їм італійську школу співу…

Любили спів артистки меломани та шанувальники оперного мистецтва. Захоплення глядачів викликав кожен виступ цієї безмежно талановитої співачки, яка від природи володіла чарівним та сильним голосом широкого діапазону та віртуозною технікою.

У цей час київський театр славився цілим сузір’ям прекрасних співаків та співачок світового рівня, серед яких: Дмитро Гнатюк, Анатолій Солов’яненко, Євгенія Мірошниченко, Бела Руденко, Юрій Гуляєв, Микола Кондратюк, Андрій Кікоть, Костянтин Огнєвий, Ніна Міссіна, Василь Третяк, Віра Любимова та інші.

Підготовка до вистави. Фото з архіву співачки.

І хоча за популярністю співачка поступалася своїм зірковим колегам, але це зовсім не завадило їм здобути любов глядачів, які ходили до театру саме на її вистави.

«Завдяки неповторним особливостям свого голосу, у тонкої душі Надії Куделі був свій вірний, вдячний слухач, який йшов у театр саме на неї, жив образами численних оперних партій, які Надія так бездоганно виконувала, слухав чудове її виконання камерної класики та народних пісень у концертах», — розповідає Лариса Тарасенко, музикознавиця та дослідниця історії театру.

За роки роботи у театрі, Надія Куделя заспівала провідні партії у багатьох виставках світової та української класики, зокрема: Єлизавета («Ярослав Мудрий» Г. Майбороди, 1975), Шемаханська цариця («Золотий півник» М. Римського-Корсакова), Людмила («Руслан і Людмила» М. Глинки), Розіна («Севільський цирульник» Дж. Россіні), Віолетта, Джильда («Травіата», «Ріголетто» Дж. Верді), Мюзетта («Богема» Дж. Пуччині), Маргарита Валуа («Гугеноти» Дж. Мейєрбера), Лейла («Шукачі перлів» Ж. Бізе), Лючія ді Ламмермур, Лакме (однойм. опери Г. Доніцетті, Л. Деліба), Ярина, Йолан, Кріпосна дівчина («Арсенал», «Милана», «Тарас Шевченко» Г. Майбороди), Стася («Перша весна» Г. Жуковського) та інші.

Також, Надія Куделя стала першою виконавицею на київській сцені партій: Папагени («Чарівна флейта» В.А. Моцарта, 1966; Маріх («Абесалом і Етері» З. Паліашвілі, 1972), Ерота («Орфей та Еврідіка» К.В. Глюка, 1977).

Вона виховала чимало чудових учнів, розкриваючи їм свої секрети творчої майстерності. Багато років вона навчала студентів в Інституті мистецтв Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова, а також викладала вокал у студії Хору імені Григорія Верьовки.

Секрети вокального мистецтва Надія Куделя передала своїй дочці Ользі Нагорній. Фото: Ольга Нагорна

Творчу династію успішно продовжує її донька — провідна солістка національної опери України Ольга Нагорна. Впродовж багатьох років, Надія Куделя постійно відвідувала вистави свої дочки, даючи їй мудрі поради та настанови.

Нагадаємо, що днями на фронті загинув Олександр Шаповал, провідний соліст балету Національної опери України.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»