Подарунок дітлахам та дорослим: у Національній опері відбулася прем’єра оновленого балету «Пригоди Піноккіо»

Піноккіо має романтичні почуття до Ляльки з блакитним волоссям. Фото: Олександра Злуніцина
Піноккіо має романтичні почуття до Ляльки з блакитним волоссям. Фото: Олександра Злуніцина

Сценічну версію відомої казки створив свого часу творчий тандем композитора Юрія Шевченка та балетмейстера-постановника Віктора Литвинова.

До нового навчального року головний музичний театр країни представив сучасний український балет «Пригоди Піноккіо». Вистава стала своєрідним переосмисленням та поверненням до першоджерел відомої казки.

Ідея балетної вистави на сюжет відомої казки виникла у балетмейстера Національної опери Віктора Литвинова ще понад 20 років тому. Втілити цю заповітну мрію йому допомог талановитий український композитор Юрій Шевченко, знаний своїми прекрасними творами для музичного театру.

Впродовж свого творчого життя, композитор створив музику для понад 100 вистав, які з великим успіхом представлені на сценах багатьох музичних, драматичних, дитячих, лялькових театрів. На жаль, пів року тому, Юрій Шевченко залишив цей світ…

Юрій Шевченко створив музику до балету в пам’ять про маленького сина. Фото: Фото: Олександра Злуніцина

За спогадами багатьох музикознавців та колег, Юрій Шевченко володів унікальним мелодійним даром та здатністю висловлювати музику зрозумілими глядачам музичними темами. Це відчувається в усіх його творах: симфонічних, камерних, хорових, вокальних…

Чарівна музика Юрія Шевченка дарує глядачам чимало світла та яскравих емоцій, а також неймовірну віру у добро, що на даний час є вкрай необхідною як дорослим, так і дітям.

«Для мене робота над цією виставою є особливою. Робота над партитурою цього твору тривала чотири роки. Це мій перший великий балет… Його партитуру я присвятив пам’яті свого маленького сина, життя якого забрала тяжка невиліковна хвороба…» — зазначив в одному зі своїх інтерв’ю композитор Юрій Шевченко.

Виітвки Піноккіо часто засмучували батька Джепетто. Фото: Олександра Злуніцина

Так, у 2007 році, побачив світ прекрасний балет «Буратіно та чарівна скрипка», який тривалий час залишався у репертуарі колективу. Однак, на відміну від твору Олексія Толстого в першій версії балету відсутні такі відомі персонажі, як Черепаха Тортілла, Дуремар та сумний П’єро.

«У процесі роботи ми дещо змінили деякі сюжетні лінії, які було складно втілити мовою балету…», — розповідає балетмейстер-постановник вистави Віктор Литвинов.

Працюючи над виставою, постановники надавали спершу перевагу казці Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо», однак невдовзі вирішили, що казка Олексія Толстого про «Буратіно» є більш популярною серед наших глядачів, то ж в останній момент вони змінили назву на «Буратіно і чарівна скрипка».

Зараз колектив театру вирішив здійснити своєрідний ребрендинг цієї вистави, повернувши першоджерело твору. Таким чином, Буратіно став Піноккіо, а його батько відомий як «папа Карло» одержав звучне італійське ім’я Джепетто.

Зміни торкнулися й інших персонажів: відомий антагоніст твору Карабас-Барабас став безіменним Директором театру, а красуня Мальвіна стала Лялькою з блакитним волоссям…

Дія вистави відбувається за лаштунками театру. Головний герой вистави з’являється на світ у театральній майстерні, де його батько працює не лише майстром, але також колись працював скрипалем в ляльковому театрі…

Одними з найяскравіших героїв вистави залишаються знамениті шахраї: Лисиця та Кіт, які є наглядачами лялькового театру та час від часу чинять значні перешкоди позитивним персонажам.

Головні антагоністи вистави — Лисиця та Кіт. Фото: Олександра Злуніцина

«Звичайно, це дуже добра вистава для дітей. Тому, моя героїня як є за сюжетом хитра та підступна, має також і деякі позитивні риси…Для мене цей образ є надзвичайно цікавим та відповідним, бо за характером я дуже емоційна…», — розповідає провідна солістка балету Райса Бетанкоурт.

За її словами, прем’єра має для артистки особливе значення, бо серед глядачів у залі присутній її 3 річний син, який вперше побачить її на великій сцені…

На відміну від колеги виконавиця Ляльки з блакитним волоссям, Дарія Костенко втілює героїню яка має протилежний характер. У театрі артистка балету віддає перевагу яскравим та характерним партіям, а її Лялька з блакитним волоссям дуже правильна. То ж іноді буває важко стримувати свої емоції.

Диригент-постановник вистави Герман Макаренко. Фото: Олександра Злуніцина

Виконавець головної ролі Микита Кайгородов розповів, що його герой Піноккіо є також близьким йому за темпераментом непосидючим бешкетником. Тому перевтілитися у цього героя йому досить легко, найскладнішим у роботі над образом залишається довгий ніс героя з яким йому доводиться танцювати.

«Переживаю, щоб гримери надійно закріпили мій ніс, щоб у процесі руху він не лише не відпав, але й не завдав шкоди партнерам по сцені… На щастя, сьогодні все вдалося», — жартує Микита Кайгородов.

Директор театру також знаходить своє щастя з Господинею таверни. Фото: Олександра Злуніцина

Ніс став не єдиним складним реквізитом, з яким довелося працювати артистам. Однією з найбільш яскравих сцен у виставі є Танок з милицями у виконанні Лисиці та котів, один з номерів вистави, що гротескно протиставляється танцювальним та музичним характеристикам позитивних героїв.

«Важливо не лише утримати милиці в руках під час танцю, а ще й нікого з партнерів випадково не зачепити.», — сміється Райса Бетанкоурт.

У виставі класична хореографія яскраво доповнюється елементами сучасного балету та пластики, що надзвичайно збагачує пластику персонажу, що відтворює риси його характеру. Завдяки їм глядачі одразу ж впізнають певний персонаж.

Лялька з блакитним волоссям та її уляблений Песик у виконанні артистки Олександри Танцюри. Фото: Олександра Злуніцина

«Ми щасливі, що можемо зараз показати цю неймовірну виставу. У час війни, коли мільйони українців переживають сильний стрес, повернення до репертуару балету стало для нашого колективу справжнім святом. Ми охоче ділимося святковим настроєм з нашими глядачами…», — розповідають постановники вистави.

Віктор Литвинов додає, що, балет «Пригоди Піноккіо» — це дуже динамічна та жива вистава, що трансформується, в залежності від часу, складу артистів, чи навіть від глядача.

У планах колективу є продовження балету про різдвяні пригоди Піноккіо та його друзів. Фото: Олександра Злуніцина

І головне, що вистава добра та магічна, бо у цій історії добро перемогло зло не шляхом відплати, а завдяки чарівним силам любові, завдяки яким усі лялькові персонажі оживають, перетворюючись на звичайних веселих, пустотливих дітей…

На цій історії пригоди веселого пустуна не завершуються, то ж у найближчих планах колективу є втілення різдвяних пригод Піноккіо та його друзів.

Світлини для публікації надані пресслужбою Національної опери України.

Наступний показ вистави відбудеться вже 10 вересня.

Нагадаємо також про інші вистави, які покаже Національна опера України у перший місяць осені.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»