Те, що не горить в огні: у Києві відкрилась виставка робіт легендарної ткалі Ганни Верес

Експозиція з ткацькими виробами Ганни Верес. Фото: Вишгородський історико-культурний заповідник
Експозиція з ткацькими виробами Ганни Верес. Фото: Вишгородський історико-культурний заповідник

Ім’я Ганни Верес було несправедливо забуте й символічно, що його повернули у воєнний час.

Три зали, де виткана історія. На рушниках, в національному одязі, панно. Зрештою, так і доля талановитої майстрині Ганни Верес та її родини, увійшла в контекст великої історії України.

Незаслужено забуті на загальнонаціональному рівні роботи династії Верес виставили до Дня Незалежності у Національному музеї Тараса Шевченка. Щоправда, експозиція мистецького культурно-документального проєкту «І на оновленій Землі…» могла б бути куди багатшою…

На початку широкомасштабного вторгнення росії в Україну, інформаційні агенції повідомили новину, яка сприймалась трагічно навіть пропри суцільний драматизм часу.

Прекрасне і трагічне у проєкті «І на оновленій землі…»

Йшлося про те, що в Іванківській територіальній громаді Вишгородського району під час пожежі постраждав Іванківський історико-краєзнавчий музей, та Обуховицький музей ткацтва, де зберігались роботи видатної майстрині художнього ткацтва, народної художниці України Ганни Іванівни Верес — однієї з найяскравіших представниць відомої ткацької династії Пособчук — Верес.

У пожежі, що спалахнула внаслідок обстрілу, частина унікальних полотен втрачена.

Як виявилось пізніше, у Національному музеї Тараса Шевченка і Національному музеї народного декоративного мистецтва України, та інших, частина робіт талановитої ткалі все ж збереглась.

Саме тому у центрі експозиції мистецького культурно-документального проєкту «І на оновленій Землі…» — яскравий портрет Ганни Верес за станком, вона ніби вдивляється у наш час з обпаленого війною вікна своєї хати…

Червоні і чорні кольори у орнаментах одразу задали ту саму важливу ноту, яка налаштовує кожного відвідувача виставки робіт Ганни Верес.

Воєнні злочини проти пам’яток культурної спадщини України налічують на Київщині 79 зруйнованих пам’яток, — розповів міністр культури Олександр Ткаченко.

«Але виставки в межах цього унікального проєкту демонструють, що українські культурні й мистецькі традиції житимуть попри все. А зламати дух українського народу не під силу російській орді», — переконаний очільник МКІП.

Олександр Ткаченко на відкритті проєкту «І на оновленій землі» сказав, що культура під час війни — це дихання нашої нації

«Якщо ви подивитесь на рушники, виткані початківцем — у вас від мерехтіння смужок голова піде обертом», — пояснила присутнім непрості секрети, здавалось би, простих народних орнаментів, зберігачка фондів Національного музею українського народного декоративного мистецтва Ольга Єрмак.

«Що може бути простіше, аніж перемежовування чорних, білих та червоних смужок? А виходить, що від роботи талановитої ткалі, з таким прости орнаментом ви не можете відірвати очей. Це називається — тяжіння гармонії. Отак і у Ганни Верес — прадавні символи та поєднання кольорів, створюють шедевр», — розповіла мистецтвознавець.

Загадкові смугасті орнаменти, від яких неможливо відрватись, перший заступник очільника МКІП Ростислав Карандеєв біля витканих килимів

Ольга Єрмак згадала, як до фондів музею звернулись організатори заходу у Національній опері, просили експонати, які могли б прикрасити сцену. І тоді музей надав їм роботи Ганни Верес.

«Уявіть монументалізм оперної сцени і виткані великі рушники, які не губились у театральному просторі, а робили його величним. Це перехоплювало подих», — згадала Ольга Єрмак.

Смужка, яка створює справжню магію

Про роботи Ганни Верес казали: «Душа на полотні». Їх побачив світ і це було ще одним відкриттям України.

Її таланту аплодували у Торонто і Монреалі, її роботами захоплювались в Америці, Фінляндії, Німеччині, Франції, Югославії. Творчості Ганни Верес присвячені кінофільми: «Ляда»(1974р.), «А льон цвіте»(1980р.)

Ганна Верес, майстриня художнього ткацтва

Організатори проєкту «І на оновленій землі…» ставили на меті показати саме документальні зображення робіт Ганни Верес, які є втраченими — фото, малюнки, ескізи. В архівних установах знайшли документи, що характеризують життєвий і творчий шлях Ганни Верес.

І на окремому стенді є унікальні чорно-білі світлини майстрині та документи. Усе це розміщено поруч з вишуканим витканим пані Верес рушником. Так людська доля вміщується у факти і те, що встигла створити сама людина на цій Землі.

Вцілілі документи і світлини Ганни Верес

Влада Литовченко, керівниця Вишгородського історико-культурного заповідника, натхненниця проєкту «І на оновленій землі…» розповіла, що Іванківська селищна громада — найбільша в Україні.

І саме вона першою на Київщині потрапила під удар росіян. Жорстокі бої та окупація тривали на цих землях аж до початку квітня. Люди сиділи без світла й газу, села зазнали руйнувань.

«Саме тому у межах проєкту „І на оновленій землі…“ є фотопроєкт „В ім’я життя“. Його мета — привернути увагу до мешканців Київщини, до тих страждань, які пережили люди у віддалених селах через звірства окупантів», — сказала Влада Литовченко.

Влада Литовченко, директорка Вишгородського історико-культурного заповідника, Ольга Сумька, народна артистка України, члени родини Верес

Земляки Ганни Верес сподіваються на відновлення музеїв, на новий сплеск розвитку культури на Вишгородщині.

Валентина Верес, донька майстрині, продовжує творчу династію
Неля Куковальська, Генеральна директорка Національного заповідника «Софія Київська»

Велика частина експозиції — з фондів Національного музею Тараса Шевченка.

Його директор Дмитро Стус звернув увагу на необхідність створення культурних банків. Саме історія з втратою експонатів Ганни Верес у Іванкові — сигнал, каже Дмитро Васильович:

«Якщо не зробимо культурні банки даних, то у нас не буде тієї основи, з якою будемо йти далі. Для мене особисто цей проєкт — привертання уваги саме до цього аспекту. Це в проєкті „І на оновленій Землі…“ ключове. І ще одне. Йде війна і ми маємо продемонструвати ворогу, що ми живемо, що ми пам’ятаємо тих людей, які розбудовували нашу державу».

Дмитро Стус і Олександр Ткаченко

Дмитро Стус переконаний, що Ганна Верес — це дуже важлива постать, про яку в медійному просторі було незаслужено забуто. Маємо повертати світу забуті імена.

Фольклорний ансамбль «Любисток» Іванківського будинку культури виступив з композицією «Рідне Полісся»

Завдання культурного фронту — демонструвати унікальність української нації і також привертати увагу суспільства до музейних закладів, де зберігаються історико-культурні скарби.

У столиці стартує проєкт «І на оновленій землі…» — покажуть роботи видатної ткалі Ганни Верес, з легендарної династії народних майстрів. Це частина рушників та килимів, елементів одягу, які вціліли у столичних музеях. На початку війни частина неоціненних робіт згоріла в час військових дій на Вишгородщині.

Усі фото Вишгородський історико-культурний заповідник

Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»