Окупанти знищили унікальні мозаїчні панно Алли Горської у Маріуполі

Мозаїка «Боривітер» зруйнована від ворожих обстрілів. Фото: Іван Станіславський.
Мозаїка «Боривітер» зруйнована від ворожих обстрілів. Фото: Іван Станіславський.

До війни в місті це була одна з найбільших в Україні колекцій монументально-декоративного мистецтва.

За словами дослідників, ці визначні твори мистецтва уособлювали творчий пошук не лише митців-шістдесятників, але й української радянської монументалістики, як явища.

Після кількох місяців російської блокади міста та постійних обстрілів, які призвели до руйнації більшої частини забудови міста, подальша доля багатьох мозаїчних творів виявилася досить сумною.

Нещодавно стало відомо про руйнування двох мозаїчних панно «Дерево життя» та «Боривітер.

Зруйноване панно «Дерево Життя». Фото: Іван Станіславський
Фото: Іван Станіславський

Про це повідомив на своїй сторінці у соціальній мережі Facebook журналіст та фотограф з Маріуполя Іван Станіславський:

«Маріупольським шедеврам Алли Горської прийшов кінець… Сюжетно позачасові, досконалі естетично та позбавлені будь-яких соцреалістичних концепцій ці дві роботи бригади Алли Горської були перлинами маріупольського зібрання монументалістики…».

Панно «Квітуча Україна у зруйнованій будівлі». Фото: Донбас 24.

У 1967 році група художників на чолі з Аллою Горською та Віктором Зарецьким створили у маріупольському ресторані «Україна» три мозаїчних панно: «Квітуча Україна», «Боривітер» та «Дерево Життя». До творчої групи митців входили також: Василь Парахін, Борис Плаксій, Григорій Пришедько, Галина Зубченко та надія Світлична.

Мозаїка «Боривітер» вважалася перлиною монументального мистецтва. Фото з відкритих джерел

Робота над мозаїчними панно, загальною площею 53 квадратних метри, тривала менше, ніж 2 місяці. Для створення мозаїк художники використовували не лише традиційні для цього виду мистецтва матеріали, але й смальту, керамічну плитку та шлакоситал.

У «Дереві життя» був також використаний листовий алюміній, що створював ілюзію прозорості та сяяння…

Оригінальні макети цих унікальних панно представлені в Музеї шістдесятництва у Києві.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»