В Андріївській церкві звучатимуть перлини італійського бароко

Андріївська церква. Фото: Борис Корпусенко
Андріївська церква. Фото: Борис Корпусенко

Відомі музиканти Національного будинку органної та камерної музики підготували яскраву програму вокальної та віолончельної музики кінця XVII-XVIII сторіччя.

У неділю 3 липня шанувальники класичної музики матимуть змогу почути твори Антоніо Вівальді, Алессандро Скарлатті, Джованні Баттіста Перголезі та Луїджі Боккеріні.

Особливо цікаво під час концерту прослідкувати еволюцію музичних творів для віолончелі, створених у різний час впродовж сторіччя.

Афіша заходу. Фото: Національний будинок органної музики

За свідченнями музикознавців у часи Антоніо Вівальді, віолончель була доволі незвичним інструментом для сольного виконавства.

Такі твори писалися переважно на замовлення для заможних аристократів, які грали на цьому музичному інструменті.

Зокрема граф Рудольф Франц Ервайн фон Шенборн, надзвичайно захоплений віолончеліст-аматор, мав аж дві сонати Вівальді та кілька його Концертів у своїй нотній бібліотеці.

Серед творчої спадщини цього композитора є всього 9 сонат для віолончелі, створених впродовж останніх років життя. У концертній програмі прозвучать П’ята та Дев’ята сонати.

Фото: Національний будинок органної музики
Фото: Національний будинок органної музики

З часом італійці почали все більше звикати до віолончелі, що стало причиною появи більшої кількості творів, а також і видатних віртуозів, які грали на цьому інструменті.

Одним з таких був Луїджі Боккеріні, один із найбільших віолончелістів XVIII століття, а також композитор. Його гру відзначали так: «Якщо вже Боккеріні виконує соло, то з таким глибоким почуттям і благородною простотою, що забувається будь-яка штучність, є тільки чудовий голос, який не дратує, а втішає».

Також віолончельні твори Боккеріні, як і сам автор, були дуже емоційними і темпераментними. Подейкували, що композитор, почувши невдале виконання свого твору, не міг стримати емоцій: він нервував, тупав ногами, а якось, втративши терпіння, втік з криком, що, мовляв, виконавці ображають його дітище».

Окрім творів для віолончелі глядачі матимуть змогу почути перлинки вокальної музики італійських композиторів епохи бароко у виконанні заслуженої артистки України Марії Ліпінської, а також насолодитися ніжними звуками клавесина — старовинного музичного інструмента, що набув неабияке розповсюдження в епоху високих перук та пишних суконь.

Виконавці:

Іван Кучер (віолончель)

Артем Полуденний (віолончель)

Марія Ліпінська (мецо-сопрано)

Інна Довбня (клавесин)

Програма концерту:

1. Луїджі Боккеріні (1743–1805)

Соната для двох віолончелей на три частини

2. Алессандро Скарлатті (1660–1725)

«O, cessate di piagarmi…"(Не тривожте серця рани)

3. Джузеппе Джордані (1751–1798)

«Caro mio ben» (Милий мій)

4. Джованні Баттіста Перголезі (1710–1736)

Арія №5 «Eja Mater"(Милосердна мати) з кантати «Stabat mater»

5. Антоніо Вівальді (1678-1741)

— Соната №5 для віолончелі та басо контінуо

— Соната №9 для віолончелі та басо контінуо на чотири частини

— Adagio з Концерту соль мінор для віолончелі та басо контінуо

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»