Київський трамвай святкує 124-річчя

Київський трамвай святкує 124-річчя

14 червня (1-е за старим стилем) 2016 року виповнюється 124 роки, як у столиці запрацював електричний трамвай. Київ став першим містом у Східній Європі, де впровадили такий вид транспорту. "Звичайно, рано чи пізно електричні залізниці з’явилися б і в містах з більш рівнинним рельєфом, але у свідомості киян назавжди залишиться приємний спогад, що цю добру справу започаткував наш рідний Київ," - свого часу зазначив технічний директор будівництва трамваю Василь Первенко.

Електричний трамвай з'явився у другій половині ХIХ ст., коли Київ став визначним торговельним центром. В 1886 році міська управа оголосила відкритий конкурс на спорудження  конки. З кількох пропозицій, що надійшли до управи, перевага була віддана проекту військового інженера і підприємця Аманда Єгоровича Струве. У липні 1889 року Київська міська управа підписала з інженером А.Є.Струве угоду про спорудження «міської залізниці». Згідно з цією угодою А.Є.Струве зобов'язався побудувати в межах міста упродовж 3-х років, на обумовлених угодою вулицях, 24 версти 204 сажні (26 км) рейкових колій конки.

На початку 1890 року А.Е.Струве розпочинає роботу з організації Акціонерної компанії “Київська міська залізниця” й одночасно підбирає підрядчиків для виконання робіт з будівництва рейкових колій конки і Васильківского парку, на Коломенському машинобудівному заводі замовляє виготовлення вагонів для перевезення пасажирів кінною тягою. Вже в червні 1890 року А.Е.Струве розпочав будівельні роботи, а 30 липня (за старим стилем) 1891 року було відкрито рух конки від станції “Либідь” по вул. Великій Васильківскій до вул. Жандармської (нині вул.Саксаганського). Однак, кінна тяга виявилася нездатною долати стрімкі підйоми. Спробували використати парову тягу, але й вона виявилася неспроможною. Тоді Струве звернувся до електричної тяги. З вересня 1891 року на найстрімкішому в місті Олександрівському (нині Володимирському) узвозі було розпочато роботи з будівництва трамвайних колій, прокладання кабелів електроживлення лінії, підвішування контактного проводу, монтажу тимчасової дизель-моторної електростанції в кінці узвозу. До травня 1892 року роботи було закінчено. Спеціальна комісія ретельно обстежила першу лінію електричного трамвая, здійснила пробну поїздку електричним трамваєм і дала дозвіл на перевезення пасажирів.  

1 червня (за старим стилем) 1892 року по Олександрівському узвозі було розпочато регулярний пасажирський рух першого у Східній Європі електричного трамвая. Приємно відзначити, що цей оригінальний витвір інженерної думки належить українцю (полтавцю), військовому інженеру Федору Аполлоновичу Піроцькому. Київський трамвай став родоначальником міського наземного електричного транспорту в Російській (пізніше і в радянській) імперії. Після нього в Києві у 1905 році з’являється фунікулер, а в 1935-му – тролейбус.

Втілення на київському електротранспорті передових технологій та інших нововведень перетворило його у всесоюзну школу передового досвіду і вивело його на світовий рівень. У 1967 р. Київське трамвайно-тролейбусне управління (КТТУ) стало дійсним членом Міжнародного союзу громадського транспорту (МСГТ), а начальник КТТУ В.К.Дяконов – членом Міжнародної комісії з економіки транспорту. Беручи участь в роботі Конгресів МСГТ, Дяконов ознайомився там з експлуатацією ліній швидкісного трамвая і наочно усвідомив та належно оцінив їх переваги для великого міста і загорівся ідеєю побудувати його в Києві. Упродовж 1970-78 рр. вперше в Радянському Союзі в Києві було споруджено і введено в експлуатацію лінію швидкісного трамвая протяжністю 18,5 км від площі Перемоги до Кільцевої дороги. Під час виготовлення проектної документації на будівництво цієї лінії Дяконов особисто консультував головного інженера проекту. Це була не проста трамвайна лінія, це був комплекс споруд і систем. З першого дня експлуатацію лінії було доручено трамвайному депо ім.Т.Шевченка. Ця лінія стала зразком для будівництва подібних у Волгограді, Кривому Розі та інших містах.

Трамвай був і залишається надійним видом міського транспорту. Нагадаємо, що саме на його честь щороку у столиці відбувається «Парад трамваїв», де відвідувачі мають змогу споглядати широкий модельний ряд рейкового електричного транспорту.