Ситуація з пальним у Києві: чому досі дефіцит та що буде далі

В Україні наприкінці квітня на АЗС виник дефіцит пального. Фото: Ярослав Вепрєв
В Україні наприкінці квітня на АЗС виник дефіцит пального. Фото: Ярослав Вепрєв

Паливний експерт розповів, як АЗС адаптовувалися до війни, та завдяки чому вдалось дещо відкоригувати ситуацію.

В Україні мережі АЗС скорегували ціни на бензин, дизельне пальне та автогаз. Втім, ситуація досі залишається складною: на заправках черги, труднощі з розрахунками, коливання вартості.

«Вечірній Київ» поспілкувався з директором департаменту стратегічного маркетингу та інновацій «БРСМ-Нафта» Олександром Мельничуком щодо тенденцій, цін та ситуації із паливом на найближчий час.

ЗРУЙНОВАНА ЛОГІСТИКА

«Україна імпортує до 73% пального з інших країн. До війни працювали два нафтопереробні заводи — це Кременчуцький нафтопереробний завод, що на 20-22% перекривав потреби держави, та Шебелинський газопереробний завод, який випускав пальне під брендом „Шабель“ і перекривав потреби на 3-7%, в залежності від виду палива», — зазначив Олександр Мельничук.

Основними постачальниками пального залишалися росія та білорусь. З початку війни маршрути доставки палива та самі постачальники кардинально змінилися із очевидних причин.

Усі оператори паливного ринку та трейдери України були вимушені шукати нових постачальників та нові шляхи, щоб доставити пальне на наші АЗС. І цей пошук нагадував квест…

Річ у тім, що до війни паливо до українських нафтобаз постачали залізницею, розвантажували, а потім бензовозами розвозили територією нашої держави. Дизельне пальне, яке приходило до України з Греції, йшло морем і розвантажувалося в порту, а вже потім — розвозилося по АЗС. Війна ж поставила зовсім інші виклики…

«БРСМ-Нафта» — торгова марка мережі автозаправних комплексів

«З росії та білорусії пальне імпортували залізницею, великою кількістю цистерн. Кожного дня „БРСМ-Нафта“ отримувала близько 60 цистерн на свої нафтобази. З початком війни такий об’єм неможливий. У Європі залізнична колія вузька, в Україні — широка, тому ніяк ці цистерни потрапити до України не можуть. Немає можливості також доставляти пальне морем… Єдиний шлях, який зараз можливий, — доставка бензовозами. А це впливає суттєво на об’єми. По-перше, навіть візуально видно різницю між величиною складу потяга та бензовозом. По-друге, є обмеження у ввезенні пального автомобілями», — пояснює Олександр.

Якщо взяти разом Болгарію, Румунію, Польщу, Угорщину, то там можна назбирати необхідний об’єм. Але все одно залишалося питання, як його сюди доставити.

«Щоб бензовоз виїхав за кордон у перші тижні війни, потрібно було зібрати купу дозвільних документів, тому що це небезпечний вантаж. Повне оформлення дозвільних документів займало по декілька тижнів на один бензовоз. Це все впливало на ситуацію», — згадує Олександр.

До всього — багато працівників «БРСМ-Нафта» пішли служити в тероборону або ЗСУ, багато евакуювалися у пошуках безпечних місць. Знайти водіїв для бензовозів було практично неможливо.

«Це не маршрутним таксі або автівкою керувати — водіями бензовозів мають бути люди із досвідом, бо в них за спиною небезпечний вантаж. Ми використовували всі можливі варіанти пошуку водіїв, з досвідом керування великогабаритним транспортом. І навіть серед працівників АЗС шукали тих, у кого є права з категорією С-С1. Щоб водій міг просто сісти за кермо бензовоза та довести це пальне з нафтобази до АЗС», — розповідає співрозмовник.

ЯКА СИТУАЦІЯ ЗАРАЗ

«На сьогодні весь наш автопарк отримав дозволи. Це близько 70 бензовозів. Починається рух до центральної частини України, а ще недавно пальне доїжджало максимум до Рівного», — пригадує він.

Сьогодні пальне в Україну завозиться з Польщі, Угорщини, Румунії. До речі, Угорщина — одна з країн, які швидко відреагували на заклики представників України, спростили кількість документів для перетину їхнього кордону для бензовозів.

«Зараз, коли логістика більш-менш вибудувана, ми стали доставляти пальне до Харкова, завозимо в Чернігів, пробуємо доставляти в Миколаїв. Через два тижні плануємо бути у Дніпрі. А ще треба заправити наших військових», — зазначає Олександр Мельничук.

З його слів, суттєво вплинули на покращення ситуації наші урядовці, які вели перемовини з країнами Європи, щоб зменшити кількість дозвільних документів на перевезення палива:

«Для України це дуже важливо, тому що найбільший об’єм пального йде з Польщі. Чим швидше бензовоз буде проходити кордон, тим швидше пальне буде потрапляти в Україну, і використовуватися на різні потреби. Всім же відомо, які там черги на кордоні. З української сторони відразу виділили окрему смугу для бензовозів. Аналогічно зі сторони Польщі. Але, на жаль, бензовози дозволяють завозити близько 20% того об’єму, який раніше ми продавали…»

Відтак, з його слів, хоч і спрощена, але й надалі складна логістика залишається ключовою причиною дефіциту пального на українському ринку. Зараз подекуди черги на АЗС нараховують 300-400 автівок. Київ та Київська область забезпечені пальним в межах 40% необхідної потреби. Багато було розмов, якщо скасовувати держрегулювання, то одразу з’явиться пальне.

На думку експерта, це не так: «Є держрегулювання чи немає — це впливає тільки на граничну ціну. Це нетотожні взагалі речі, які не пов’язані одне з одним. Ціна все одно зміниться, тому що та ціна, яку встановила держава як граничну, економічно взагалі не вигідна».

ЧИ БУДЕ ПАЛЬНЕ І СКІЛЬКИ КОШТУВАТИМЕ

На його думку, найближчим часом ціна на бензин буде коливатися у межах 49,50 грн за літр, літр дизпалива коштуватиме 54-57 грн.

«Ми намагаємося тримати ціну пального однакову для всіх наших АЗС. Збалансували ціну, щоб не було так, що в Дніпрі буде дорожче, в у Львові дешевше».

Мережа підтримує ЗСУ та волонтерить під час війни

З початку війни компанія «БРСМ-Нафта» виділяла також допомогу для наших ЗСУ, підтримували і медичні заклади. Загалом компанія віддала на благодійність 438 000 літрів пального. Планує допомагати й далі.

«На наше АЗС приїздять заправлятися ДСНС, „швидка“. І так відбувається майже у всіх регіонах. І ми, звісно, допомагаємо. Це наш вклад, який бізнес має робити, щоб пришвидшити день нашої допомоги», — зазначив Олександр.

Держава йде на діалог з операторами паливного ринку. Зокрема, планують відбудувати паливну інфраструктуру. Нині важливо, що це були зручні локації. І звісно ж — щоб будівництво не тривало роками. І не ускладнювало проблему.

На завершення Олександр каже, що у Києві та Київській області протягом тижня ситуація з паливом покращиться.

«Це не означає, що черг не буде. Це означає, що пального буде більше, з’явиться 92 бензин, більше автівок зможе заправлятися. А дефіцит все одно залишиться…»

Вікторія Бабич-Вепрєва, фото Ярослав ВЕПРЄВ для «Вечірній Київ»