Чи стане швидкісний трамвай ще й безшумним

Чи стане швидкісний трамвай ще й безшумним

Напевне, всі пасажири, які користуються столичним швидкісним трамваєм, звернули увагу, що на кількох його станціях тривають ремонтні роботи. Найбільш це помітно на станції «Героїв Севастополя», де з фасадних стін повністю обідрали облицювальну плитку. Та й на інших станціях вона місцями просто пообпадала. Багатьох небайдужих киян це обурює, адже бетонно-металево-скляні конструкції станцій збудували лише кілька років тому, а ремонти на них проводяться майже постійно.
Пам’ятаю, як у жовтні 2009 року на кінцевій станції «Старовокзальна» представникам ЗМІ урочисто презентували проект «Київський швидкісний трамвай» – нові технології реконструкції трамвайних шляхів і трисекційний потяг. Тоді чиновники КМДА та представники КП «Київпастранс» розповідали, що для зменшення шуму та вібрації від руху трамвая нові потяги облаштують збірними колесами з гумовими елементами, а рейки з’єднуватимуть сучасними пружними кріпленнями з гумовими підкладками. До того ж, усі вагони матимуть фальш-борти, що прикриватимуть їх колеса і зменшуватимуть шум під час руху, а довкола всієї лінії встановлять шумозахисні екрани, розроблені спеціально для київського швидкісного трамвая.
Звісно ж, кияни раділи таким перспективам. Проте замість обіцяних «покращень» тоді розгорівся величезний скандал. Міжвідомча робоча група Кабінету міністрів виявила, що швидкісна трамвайна лінія була укомплектована несертифікованими та пошкодженими залізобетонними шпалами. Не було прокладено температурно-напруженої безстикової колії та не перенесено підземні комунікації, що загрожувало аваріями. Крім того, КП "Київпастранс" необґрунтовано закупив 40 тисяч підкладок пружного скріплення та стільки ж гумових шумознижуючих прокладок на понад 5 млн. грн., з яких використали лише 5 тисяч комплектів – тобто понад 4 млн. грн. було витрачено марно.
«Результати» ж обіцянок чиновників, а також їхньої роботи бачать, а то й відчувають на собі тисячі киян, їздячи на кількох застарілих трамваях іще радянської епохи та слухаючи «мелодії безшумних трамваїв» через свої вікна. А також дивлячись на обдерті стіни ще нових станцій. Чому ж виникла така ситуація?
Як пояснив «Вечірці» заступник начальника служби підрядних робіт «Київпастрансу» Костянтин Красавін, при реконструкції станцій швидкісного трамвая підрядна організація, якою тоді був «Київміськбуд-2» (можливо, він брав субпідрядників?) порушувала технології – особливо при облицюванні плиткою. Тому вона й відпадає майже на всіх станціях, тож їм доводиться періодично її… переклеювати. Особливо це актуально для станції «Героїв Севастополя», де плитку клали в холодну пору року, до того ж не врахували, що тут підвищена вологість і деформація під час руху потягів. Тож замість проектних 10 років плитка не протрималася й п'яти. «Київпастранс» замінив її своїм коштом майже на 80 відсотків, а зараз вирішив взагалі зняти. Стіни «обшиють» спеціальною сіткою і поштукатурять, розписавши «під плитку», щоб станція не вирізнялася, так би мовити, на тлі загального «пейзажу». Як зазначив пан Красавін, на ці дефекти вони складають спеціальні акти і передають до суду, де комунальне підприємство вирішує стосунки з «Київміськбудом-2».
Як постійний пасажир швидкісного трамвая, я зауважив, що й сам проект навісів на станціях далекий від досконалого: напевне, його розробляв той, хто ніколи не користувався трамваєм, або ж монтувала якась «потрібна організація». Адже ці навіси далеко не всюди захищають пасажирів від дощу та снігу, а також від них вже поіржавіли металеві лавочки на перонах.
Із цими претензіями представник «Київпастрансу» погодився, додавши, що на кількох станціях просто не змонтовано бокові захисні скляні стінки, а на деяких вандали розбивають або просто знімають їх секції. Тож доводиться замінювати навіси також за кошти підприємства.
Надходять нарікання від мешканців прилеглих до лінії трамвая будинків на шум коліс вагонів, оскільки не всюди, де потрібно, встановлено шумопоглинаючі екрани – зокрема, на ділянці від станції «Польова» до «Героїв Севастополя». На це у «Київпастрансу» є своє пояснення: оскільки останніми роками практично не було бюджетного фінансування, то підприємство не мало можливості ліквідувати названі недоробки.
І сподіваються, що нинішнього року ситуація поліпшиться. У планах – реконструкція станцій «Івана Лепсе», «Героїв Севастополя», «Національний авіаційний університет», «Польова», «Політехнічна», на яких буде встановлено підйомники для людей із обмеженими можливостями, а також дороблено системи водопостачання, каналізації, оповіщення тощо.