Вертеп та мистецтво: чим дивує киян Український дім
До Нового року в Українському домі, що на Європейській площі, підготували цікаві проєкти. У залах на першому поверсі проходить проєкт «ДоДому на Різдво» з творами легендарних майстрів та сучасних митців. А ввечері в атріумі «оживає» осучаснений Галаганівський вертеп 18 століття.
«ДоДому на Різдво» у затишному гостинному просторі Дому об’єднає традиції та сучасність у творах кераміки, малярства, дерев’яній скульптурі та іграшці, різдвяній зірці, ткацьких виробах. В межах виставки представлена творчість Івана Приходька, Володимира Шагали, Неллі Ісупової, Василя Омеляненка, Івана Бабкова, Олександри Прокопенко, Миколи Теліженка, Івана Бобкова, Дмитра Молдованова, Альбіни Ялози.
Зокрема, показують унікальні коци та килими Олександри Прокопенко Художниця Олександра Прокопенко, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України, лауреатка премій ім. Данила Щербаківського, ім. Петра Верни, заслужена майстриня народної творчості, яка досконало володіє усіма техніками ткацтва, килимарства та вишивки. Вона є носієм унікальної традиції коцарства — техніки виготовлення ворсових килимів, яка була поширена на Слобожанщині, зокрема в Харкові, на початку XIX ст. та використовувалась здебільшого для виготовлення попонів для коней. Виразна риса коців — це подовжений ворс, у порівнянні з іншими ворсовими килимами, за рахунок чого у коців більш «пухнаста» фактура. Як зазначають дослідники творчості Прокопенко, мисткиня створює свої коци спираючись на традиції народних образів Наддніпрянщині та Поділля.
Майстриня зі знанням та глибоким осмислення працює з народними традиціями — це проявляється в орнаментах, композиції, виборі кольорів. Її ткані вироби не вторинні — не повторення «знайомого мотиву», а унікальна робота професіонала. Вони оригінальні, сповнені індивідуального розуміння традиції та творчої енергії художниці.
«Наш традиційний проєкт „ДоДому на Різдво“ натхненний бажанням створити атмосферу домашнього затишку і чарівного передчуття свята для наших гостей. Ми представляємо твори легендарних, вже знаних майстрів, і сучасних митців. А оригінальна адаптація старовинного Вертеп. Необарокова містерія настільки заворожує, що коментарі зайві, і його варто побачити на свої очі», — розповідає директорка Українського Дому Ольга Вієру.
Ввечері в атріумі Українського дому показують сучасний музично-театральний перформанс «Вертеп. Необарокова містерія», створений на основі документів Галаганівського вертепу. Захоплююче дійство занурить вас у чарівну традиційну атмосферу українського вертепу й подарує незабутні враження.
Галаганівський вертеп 18 століття є найдавнішим збереженим українським вертепом. Він збережений комплексно в музеї театрального, музичного та кіномистецтва України, в експозиції якого можна побачити і вертепну скриню, і автентичних ляльок, і тексти з нотами. Саме ці артефакти стали натхненням для творчої команди перформансу. Театральне дійство, фактично поставлене за сценарієм барокової доби. Вперше його презентували в дзвіниці «Софії Київської».
У середині 18 ст. студенти Києво-Могилянської академії створили вертепне дійство, яке відбувалося у двоповерховому вертепному будиночку. Тоді дію виконували дерев’яні ляльки. У першій частині відтворювалася відома історія народження Ісуса. До Новонародженого ішли пастушки та три царі, цар Ірод намагався знищити Сина Божого, наказавши вбити всіх дітей до двох років. За що його самого страчує Смерть та відправляє у пекельний світ. У другій частині розігрувалися народно-побутові сценки, в яких висміювалися актуальні для того часу теми. Популярними героями цієї дії були Запорожець, Солдат, Пан, Гусар, Баба і Дід, Циган, Корчмар.
У 1770 році бурсаки показали цей вертеп у маєтку заможних представників козацької знаті, що проживала у селі Сокиринці. Родина Галаганів так щедро нагодувала акторів, що ті подарували їм і вертепний будиночок із ляльками, і ноти та тексти всієї вертепної дії. Звідси й подвійна назва — Галаганівський (Сокиринський) вертеп.
Сучасне перформативне дійство показує дві частини Вертепу: Біблійну історію народження Ісуса та світську картину, зібрану з характерних жанрових сценок.
Вистава не є реставрацією Галаганівського вертепу, швидше — це його сучасне прочитання. Перформери формації Ignea Corda є професійними музикантами, які працювали із музичним матеріалом 18 століття за принципом історично інформованого виконавства, що дає можливість максимально наблизити сучасне виконання барокової музики до її первинного звучання. Перформанс діє за законами театрального дійства живого плану, а не театру ляльок, яким був автентичний Галаганівський вертеп.
Творча команда проєкту: режисер Богдан Поліщук, сценограф та художник по костюмах Олена Поліщук, клавесин: Любов Титаренко, вокал: Руслан Кірш, Олексій Фіщук, Надія Купчинська
Глядачі мають змогу обрати місця у «колі», щоб бути інтегрованими у перформанс, або навколо.
Виставковий проєкт «ДоДому на Різдво» можна відвідати до 30 грудня (11:00-19:00). 30 грудня виставка працюватиме до 17:00.
Вартість: 50 грн. Вхід вільний для пенсіонерів, дітей до 7 років, осіб з інвалідністю 1-2 групи, учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, учасників бойових дій, учасників АТО та членів їх родин, військовослужбовців строкової служби, працівників музеїв, членів Національної спілки художників України, власників членських карток CIMAM, ICOM — за наявності дійсних посвідчень.
Перформанс «Вертеп. Необарокова містерія» можна подивтися 28 та 29 грудня, початок о 19:00. Вартість квитків: 200-400 грн. (гості програми до початку перформансу зможуть відвідати виставковий проєкт «ДоДому на Різдво»).
Адреса «Українського дому»: вул. Хрещатик, 2
Читайте більше про новорічно-різдвяні події у столиці
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»