На сцені філармонії прозвучали твори знаменитого віртуоза контрабасу

Концерт до 200 річчя з дня народження Джованні Боттезіні. Фото: Тетяна Асадчева
Концерт до 200 річчя з дня народження Джованні Боттезіні. Фото: Тетяна Асадчева

У Колонній залі імені Миколи Лисенка відбувся концерт присвячений 200 річчю від дня народження видатного італійського музиканта та композитора Джованні Боттезіні (1821-1889).

Сьогодні його ім’я не дуже відомо публіці, хоча 150 років тому віртуозною грою цього видатного виконавця захоплювалися слухачі усього світу, називаючи його «Паганіні контрабасу».

Саме завдяки Джованні Боттезіні в історії світової музики кардинально змінилося уявлення про властивості контрабаса, як сольного інструменту. У своїх творах композитору вдалося повністю розкрити глибину тембру найнижчого струнного інструменту та його неабиякі технічні можливості.

Джованні Боттезіні — музикант віртуоз та обдарований композитор епохи романтизму. Фото з відкритих джерел

Цікавим фактом біографії видатного музиканта є те, що свій інструмент він обрав досить випадково. З дитинства Джованні Боттезіні вчився грати на скрипці та робив значні успіхи, однак коли юнак вступав до Міланської консерваторії виявилося, що вільні місця для навчання були лише у класі фагота та контрабаса. Хлопцеві не хотілося прощатися зі своєю мрією, тож за короткий термін він готує програму для контрабаса та стає студентом консерваторії. А вже за декілька років він тріумфально підкорює кращі сцени Європи та світу. На відміну від своїх колег, Боттезіні ніколи не грав в оркестрі, а виступав переважно з сольно, успішно виконуючи свої твори.

Богдана Півненко, Назарій Стець та струнний оркестр. Фото: Тетяна Асадчева

У творчій спадщині композитора є не лише твори для контрабаса і струнного ансамблю чи оркестру, але і низка симфонічних творів, кантат та ораторій, 12 опер та навіть Реквієм, написаний на смерть його брата Луїджі…

Однак, надзвичайно обдарованого музиканта приваблювала не лише сцена та створення музики, свого часу Джованні Боттезіні був також досить відомим диригентом. Саме він стояв за диригентським пультом на прем’єрі знаменитої опери Джузеппе Верді «Аїда» 24 грудня 1871 року у Каїрі, створеною видатним італійським композитором з нагоди відкриття Суецького каналу.

Познайомитися з творчістю Джованні Боттезіні — одного із найвидатніших музикантів епохи романтизму мали змогу також слухачі Національної філармонії України, відвідавши концерт творів композитора у чудовому виконанні Національного ансамблю «Київська камерата» під керівництвом диригентки Наталії Стець.

Квінтет струнних ансамблю «Київська кмерата». Фото: Тетяна Асадчева

У концерті взяли участь: народна артистка України Богдана Півненко, а також лауреати Міжнародних конкурсів Назарій Стець (контрабас) та Дмитро Фонарюк (кларнет).

Програму музичного вечора відкрив концерт №2 для контрабаса і струнних у трьох частинах. Слід відзначити чудову техніку та бездоганне виконання соліста Назарія Стеця та оркестру.

Цікаве поєднання тембрів кларнету та контрабасу продемонстрували Дмитро Фонарюк та Назарій Стець, віртуозно виконавши Концертний дует.

Grande allegro для контрабаса та струнних, написане у стилі видатного композитора Фелікса Мендельсона з перших нот заворожувало красивою та вишуканою мелодійною лінією та ліричним характером, притаманному музиці раннього романтизму.

Музика Боттезіні змінила уявлення про роль контрабаса в оркестрі. Фото: Тетяна Асадчева

Другий відділ концерту розпочався Великим Квінтетом №1 у чотирьох частинах у майстерному ансамблі виконавців: Кирила Бондара (скрипка), Дмитра Бондаренка (скрипка), Валентини Буграк (альт), Артема Замкова (віолончель) та Назарій Стець (контрабас).

Родзинкою вчора став фінальний номер концертної програми — Великий концертний дует для скрипки та контрабасу у блискучому виконанні солістів Богдани Півненко та Назарія Стеця.

Твір є надзвичайно яскравим концертним номером, де контрабас — рівноправний учасник камерного ансамблю, що є досить рідкісним явищем для класичної музики кінця ХІХ — початку XX сторіччя. Великий концертний дует вважається одним із кращих творів композитора, чиє віртуозне володіння інструментом підкорило найкращі сцени світу. Сподіватимемося, що ця прекрасна музика призабутого італійського генія частіше звучатиме у концертних програмах нашого міста.

Нагадаємо про цікаві мистецькі події столиці, які можна відвідати найближчим часом та про концерти Національної філармонії на грудень.

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»