Розкішні вбрання культових кінозірок вперше привезли до Києва: де побачити

Виставка суконь у Mandarin Maison. Фото: Тетяна Асадчева
Виставка суконь у Mandarin Maison. Фото: Тетяна Асадчева

З 16 по 31 грудня у мистецькому просторі Mandarin Maison проходить унікальна виставка «Мода і зірки за часів Голлівуду на Тибрі». В експозиції представлена вишукана колекція з 30 вечірніх суконь італійського модного дому Gattinoni, створені Фернандою Гаттіноні для Одрі Хепберн, Інгрід Бергман, Лани Тернер, Анни Маньяні та інших кінозірок середини XX сторіччя.

Мистецький проєкт організований президентом Gattinoni Couture Стефано Домінелло, за ініціативи Посольства Італії в Україні та Італійського Інституту культури в Україні в партнерстві з Будинком подарунків і декору Mandarin Maison.

Виставка створена завдяки історичному архіву Будинку Гаттіноні (Maison Gattinoni), і описує стосунки між великою італійською модельєркою Фернандою Гаттіноні та легендарними зірками світового кіно, яка свого часу створила незабутні та надзвичайно вишукані образи, підреслюючи ефектну зовнішність та шарм кожної з героїнь.

В експозиції представлені близько 30 вишуканих суконь для легендарних кінозірок. Фото: Тетяна Асадчева

Відкривають експозицію сценічні костюми з фільмів «Європа 51» (1952) та «Квітка кактусу» (1969), виготовлені для Інгрід Бергман, далі — сукні Лани Тернер, вірної клієнтки Фернанди Гаттіноні з 1953 року, коли вона приїхала в Рим для знімання драми «Полум’я і плоть» (1954. Далі — кілька луків з колекції до фільму «Казанова» (1958), що належали Кім Новак, а потім — мікроколекція маленьких чорних суконь з особистого гардеробу Анни Маньяні. Спеціальний розділ присвячений Одрі Хепберн і вбранню, що створила для неї Фернанда Гаттіноні для ролі Наташі у фільмі «Війна і мир» (1956).

Виставка мандрує світом з 2010 року. Фото: Тетяна Асадчева

«Для нас велика честь представити в Києві пересувну виставку найвідоміших сценічних костюмів в історії світового кінематографа, майстерно виготовлених Фернандою Гаттіноні. Тепер Київ має можливість безпосередньо оцінити костюми, які багато в чому вплинули на уяву поколінь любителів мистецтва кіно та геніальну майстерність італійської моди у світі», — зазначив Надзвичайний і Повноважний Посол Італійської Республіки в Україні П’єр Франческо Дзадзо.

Кожна сукня вражає вишуканими деталями. Фото: Тетяна Асадчева
Фото: Тетяна Асадчева

Ця експозиція подорожує по всьому світу з 2010 року: її побачили у Парижі, Римі, Лондоні, Нью-Йорку, Берліні, Ер-Ріяді, Бангкоку та інших містах. Куратор київської виставки — Таня Бернер. А на відкриття виставки до Києва спеціально прилетіли Стефано Домінелла — президент модного дому Gattinoni та Франческо Трицца — офіційний діджей показів Dolce& Gabbana, Венеційського фестивалю та фестивалю в Сан-Ремо.

«Ми у своєму артпросторі повсякчас проводимо цікаві та змістовні виставки. Але ця — особлива. З великою радістю ми долучилися до цього проєкту, щоб всі кияни та гості нашого міста могли наживо побачити всю красу та витонченість вбрань кінодів», — зауважив засновник Mandarin Maison та ініціатор артпроєкту «Без обмежень» Олег Дзюбяк.

Дизайнерка Фернанда Гаттіноні у власній мастерні. Фото організаторів заходу

Фернанда Гаттіноні (1907-2002) разом із сестрами Фонтана та Джоле Венеціані, Бікі та Джерманою Маручеллі вважається однією із засновниць італійського стилю. У досить юному віці вона переїхала до Лондона, де працювала підмайстринею у Моліне.

Наприкінці тридцятих років минулого століття, повернувшись до Італії, дизайнерка оселилася в Римі, де знайшла роботу в знаменитій кравецькій майстерні Ventura, офіційному постачальнику Савойського дому.

У 1944 році в маленькій квартирі поруч з Порта-дель-Пополо вона почала шити одяг під власним ім’ям. Однією із перших клієнток була Клара Каламай, яка замовила в неї зелене оксамитове пальто.

Фото: Тетяна Асадчева
Фото: Тетяна Асадчева
Фото: Тетяна Асадчева
Фото: Тетяна Асадчева

Основні риси її стилю: любов до розкішної вишивки, до драпірування і водночас навіть якщо це здавалося б суперечливим, пристрасть до стриманого та суворого стилю, який вона вподобала під час лондонської практики.

Починаючи з другої половини 1940-х років римське ательє Фернанди Гаттіноні стало постійним місцем візиту міжнародної спілки, яка відвідувала столицю Італії. Окрім перших леді та дружин послів — від Евіти Перон до Клер Бут Люс — її клієнтами є ряд кінозірок, зокрема Анук Еме, Люсія Бозе, Бетт Девіс, Марлен Дітріх, Росселла Фальк, Одрі Хепберн, Джина Лоллобріджіда, Анна Маньяні, Кім Новак, Лана Тернер, Моніка Вітті та Елізабет Тейлор, Аніта Екберг.

Фрагмент експозиції. Фото: Тетяна Асадчева

Окрім міжнародного джет-сету, ательє Фернанди Гаттіноні відвідували художники та режисери, від Ренато Гуттузо до Роберто Росселліні. Саме останній познайомив їх у 1950 році з Інгрід Бергман, яка стала її улюбленою клієнткою. Для цієї акторки Фернанда також створила сценічний одяг для кількох фільмів, зокрема для таких: «Європа 51» (1952), «Подорож до Італії» (1954) та «Квітка Кактусу» (1969).

У 1955 році Марія Де Маттеіс, дизайнер костюмів для фільму «Війна і мир» (1956) режисера Кінга Відора, попросила Фернанду Гаттіноні створити костюми для Одрі Хепберн.

Фернанда настільки полюбила костюми, які вона зробила для фільму, що майже одночасно, натхненна героїнею «Війни й миру», вона присвятила лінію Наташі стилю ампір. Сама Одрі була першою шанувальницею колекції та замовила п’ять суконь і накидку. З того часу Хепберн стала постійною клієнткою Гаттіноні.

Одрі Хепберн у сукні Фернанди Гаттіноні. Фото організаторів заходу

Хоча, між ними встановилися близькі стосунки, вони так і не стали друзями:

«Вона була надто досконалою, а я не люблю надто доскональних», — зізналася пізніше Фернанда. Однак, завжди визнавала неперевершену елегантність Одрі Хепберн.

Анну Маньяні Фернанда Гаттіноні одягала в фільмі Альфредо Гуаріні та Джанні Франчоліні «Ми жінки» (1953).

У 1981 році до Гаттіноні приєдналися її син Раньєро (1953-1993) і Стефано Домінелла, нинішній президент модного дому. Поряд з колекціями для бутиків високої моди, будинок Gattinoni випустив декілька ліній prêt-à-porter. Після передчасної смерті сина, Фернанда продовжувала займатися ательє до своєї смерті у 2002 році.

Виставка «Мода і зірки за часів Голлівуду на Тибрі»
Коли: до 31 грудня
Де: 5-й поверх Mandarin Plaza, вул. Басейна, 6

Вхід вільний

Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»