«Я йшов до „Дакару“ майже 30 років»: Сергій Малик про підготовку до світового ралі
На початку січня 2022 року у Саудівській Аравії стартує найвідоміша подія в автомобільному світі — ралі Дакар (Dakar). Трансконтинентальна гонка стане 44-ою на рахунку марафону.
Ралі Dakar було засновано французом Т’єррі Сабіном та проводиться з 1979 року. Перегони вважаються одними з найскладніших і водночас найвідоміших змагань з бездоріжжя на планеті.
З моменту заснування та до 2009 року ралі мало назву «Париж-Дакар» і проводилося в Африці. Тоді перегони стартували у Парижі (площа Трокадеро) та фінішували у столиці Сенегалу — Дакарі. Після зриву ралі-рейду у 2008 році, через загрозу тероризму, гонку перенесли до Південної Америки (Чилі, Аргентина, Перу, Болівія, Парагвай). Останні роки ралі, яке зберегло стару назву, проходить у Саудівській Аравії.
Ралі стартує в Хаілі і завершиться в Джидді. Змагання триватимуть з 2 по 14 січня. Після останньої участі киян на ралі Дакар, пройшло понад 10 років.
Цьогоріч участь у змаганнях бере команда з Києва на чолі з пілотом Сергієм Маликом, який поділився настроєм команди та розповів про підготовку до марафону.
— Пане Сергію, чому ралі Дакар така важлива для автогонщиків?
Щорічний марафон на виживання «Дакар» — це легенда. Проводиться він уже більше 40-ка років. Якщо коротко, то це найстаріша, найскладніша, найпопулярніша і найпрестижніша гонка у світі автоспорту. Кваліфікацію до неї проходять не усі, трасу проходять не усі. Дістатися фінішу — уже перемога.
— Яку цінність ця гонка несе для вас особисто?
«Дакар» — це моя мрія! Я йшов до неї близько 30 років. Усі мої перемоги та рекорди наближали до «Дакару», тому зараз розумію, що це шанс особисто для мене, для команди і шанс вписати Україну в історію гонки. А тому представляти нашу країну на головному ралі планети — це честь.
— У 2008 році ви уже були за крок від участі в ралі. Проте організатори повідомили, що змагань, які в той рік мали відбутися у Північній Африці, не буде. Як тоді це вплинуло на вашу команду?
— Ми готувалися представляти Україну на вітчизняному «КрАЗі». Але ювілейна, 30-та гонка, в той рік не відбулася. Тоді організатори вирішили відмінити гонку через терористичні загрози на адресу учасників змагань.
Звісно це було неприємно, було витрачено багато часу на підготовку, ресурсу. Проте ми розуміємо, що форс-мажори трапляються. Ми не втрачали оптимізму всі ці роки, знали, що буде ще нагода повернутися до участі в «Дакарі».
— Дакар, мабуть, виставляє і більші вимоги до учасників? Як готуєтесь до ралі?
На «Дакарі» найскладніша траса серед усіх гонок. Умови там на межі можливого як для машин, бо нерідко техніка не витримує екстремальних умов і температур, так і для людей. Траса проходить через пустелі, піщані бархани, каменисту місцевість, багнюку… Триває гонка у цих умовах 12 діб. Звісно це важко і фізично, і морально.
«Дакар» вимагає ретельної підготовки, фізичних та психологічних зусиль, адже їхати доводиться в жорстких умовах бездоріжжя. Звісно, ми намагаємось врахувати усі варіанти перебігу подій і готуємось. Проводимо пробні заїзди, перевірили технічний стан транспорту, команда відвідує спортзали і морально налаштовуємось. 25 листопада ми уже відправили вантажівку Renault Kerax D-50 4×4 паромом з Марселю. Вона пройшла контрольний огляд та технічну перевірку. Потім авто чекатиме нас уже на місці старту в Саудівській Аравії.
— Уже відомо яка буде траса цьогоріч?
Маршрут гонки на 2022 рік організатори загально представили. Говорять, що ралі-марафон буде проходити в пісках і подалі від узбережжя Червоного моря. Проте точний маршрут не відомий. Організатори повідомлять його учасникам за годину до старту. Тоді й буде зрозуміло, що нас очікує.
— Розкажіть про команду учасників, які будуть з вами на Дакарі.
До складу нашого екіпажу, команди КМАМК, входять штурман Любомир Шумаков та механік Сергій Мартовенко. І я пілот.
Ми команда злагоджена та однодумців. Адже для «Дакару» мало мати команду фахівців, тут важливо щоб між учасниками була психо-емоційна сумісність.
Заїзд робитимемо на спортивній вантажівці Renault Kerax D-50 4×4. Об’єм двигуна 12,8 л, а потужність близько 700 к.с.
— Ви не раз говорили, що свої рекорди і перемоги присвячуєте певним подіям, датам, людям… Так, рекорд на озері Бонневіль приурочили до 30 річниці Дня Незалежності України. Чи буде мати гонка Дакар символічне значення?
Усі мої перемоги я присвячую Україні. Хочу, щоб про неї знали і говорили як про країну переможців. Тому наша задача номер один — це зробити фініш, бо не усі дістаються до нього на «Дакарі». Я уже говорив, що це марафон на межі людських можливостей. І там уже підняти наш жовто-синій.
Сергій Малик — український спортсмен, який є володарем 41-го національного й світового рекорду у авто/мотоспорті та повітроплаванні. Майстер спорту СРСР та України, чемпіон України з кільцевих перегонів є також Президентом Київського Міського АвтоМотоКлубу (КМАМК).
Українські гонщики також вперше за всю історію змагань братимуть участь у «Rallye Monte-Carlo Classique». Легендарні перегони, засновані у 1911 році, проводить Королівський автомобільний клуб Монако. Офіційна церемонія відкриття ралі відбудеться 24 січня наступного року у Києві.
Оксана КОШОВА