«Рейтинги столичних таксистів часто накручені», — колишній водій таксі про схеми обману пасажирів

Киянин ледь не розбився в автівці п’яного таксиста. Фото: мережа Інтернет
Киянин ледь не розбився в автівці п’яного таксиста. Фото: мережа Інтернет

На прикладі історії киянина, який ледь не розбився в автівці п’яного таксиста із відмінним рейтингом, пояснюємо, як себе захистити у схожих ситуаціях та що треба знати, аби претендувати на відшкодування збитків.

На годиннику 02:30. Киянин Владислав Блецко викликає таксі через мобільний додаток «Uklon». Лічені секунди і він отримує сповіщення, що до нього прямує водій. У той момент Владислав не надав значення, що у профілі водія відсутнє ім’я, проте є дуже високий рейтинг. Нічого лихого не підозрюючи, він сів на заднє сидіння сріблястої «Toyota Prius» та вирушив у дорогу.

Через карантинні вимоги Владислав був у респіраторі. Ймовірно, саме тому не відчув, що у салоні таксі є виражений запах алкоголю. Вже за декілька хвилин автомобіль почало заносити дорогою, а сам Владислав зізнається — почав прощатися із життям.

«Ми вилетіли на зустрічну смугу на швидкості 80-100 км/год, тоді перевернулись, врізавшись в стовп. Сталося це на Софійській Борщагівці, на вулиці Соборна, 126. Я на силу вибрався з понівеченого авто, у мене дуже боліло в грудній клітці. Не міг нормально дихати. Але міг рухатися, бо напевно був в стані афекту», — пригадує «Вечірньому Києву» Владислав Блецко.

Одразу після ДТП водій таксі почав просити Владислава не звертатись до правоохоронців та намагався «залагодити ситуацію». Втім якраз у цей момент на місце аварії прибув екіпаж патрульних. Інспектори відразу почали перевіряти водія.

Під час розмови поліцейські запідозрили, що таксист п’яний. Драгер показав, що норма алкоголю в його крові була перевищена у майже п’ять разів — 0,95 проміле при допустимих 0,2.

Водій «Uklon» не мав при собі ані паспорта, ані водійського посвідчення, ані техпаспорта

Тоді водій пояснив поліцейським, що «дозволив собі 400 грамів коньяку». Машина, якою він керував, була в оренді, а кузов був забрендований логотипами Uklon.

Вражає й те, що водій Служби таксі «Uklon» не мав при собі ані паспорта, ані водійського посвідчення, ані техпаспорта.

Поки водія перевіряли поліцейські, потерпілий Владислав намагався прийти до себе та принаймні зателефонувати рідним. Проте не міг знайти телефон і лише згодом знайшов його у розтрощеній машині.

«Мобільний знайшов у дверній карті. Від сильного удару телефон погано працював. Крім того, від удару повністю розтрощився і мій MacBook Pro, вартістю 96 000 гривень. Я вимагав у водія компенсації, проте, у нього не було грошей навіть заплатити за евакуатор», — розповідає Владислав.

Оскільки у п’яного водія не було з собою ще й паспорта, потерпілий разом з правоохоронцями поїхали до нього додому. Затриманий пред’явив документ, який засвідчили, що автомобілем керував 33-річний Сергій Олексіїв. У паспорті була вирвана сторінка прописки. Сам він родом з Росії, а у 2014 році отримав паспорт громадянина України. Згодом вдалося встановити, що цього водія затримують вже вп’яте за водіння в нетверезому стані, зокрема, двічі — під наркотиками.

Після цього винуватець ДТП написав розписку про те, що протягом трьох днів поверне гроші за пошкоджену техніку. Однак згодом зник і дотепер не виходить на зв’язок. Відшкодувати збитки відмовилися і в сервісі «Uklon»…

Таких історій, як ця — безліч. І хоч сюжети можуть різнитися, проте висновок зовсім не тішить — добитися відшкодування збитків вам, як пасажиру таксі, дуже складно, якщо й взагалі можливо.

Для того, аби все-таки розібратися у ситуації та зрозуміти, як діяти в аналогічних випадках, «Вечірній Київ» звернувся за коментарями до самого сервісу «Uklon», колишнього водія служби таксі та столичного адвоката, який зіштовхувався у своїй практиці зі схожими випадками.

УСЯ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ — НА ВОДІЄВІ

Речник Асоціації перевізників Олександр Дяченко підкреслив, що відповідальність за поїздку несе водій. А більшість сервісів про це відверто пишуть у додатку.

Наприклад, у додатку «Uklon» зазначено, що «у випадку шкоди здоров’ю під час поїздки або матеріальних збитків компанія не несе жодної відповідальності».

Однак цікаво й те, що в цьому ж додатку начебто передбачене страхування пасажира, де «Uklon» пише: «Всі користувачі сервісу „Uklon“ застраховані на випадок ДТП в компанії „ARX Страхування життя“. Ви можете бути певні, що отримаєте необхідну підтримку в разі випадку на дорозі. З Uklon поїздки безпечніші».

Владу так і не вдалось отримати жодної підтримки

Потерпілий Владислав ділиться з нами, що мав нагоду перевірити, як працює це «страхування». Висновок — ніяк. Йому так і не вдалось отримати жодної підтримки від служби перевезень.

Журналісти «Вечірнього Києва» звернулися до компанії «Uklon», однак, ті, відмовилися коментувати інцидент. Проте на сторінці «Uklon» у соцмережах спеціалісти компанії під обурливими коментарями користувачів таки залишили відповідь. Нижче публікуємо детальний текст:

«Дякуємо за увагу до ситуації. Така поведінка драйверів є недопустимою у нашому сервісі, тому обліковий запис водія був образу заблокований. Влад вже поспілкувався з представниками нашої партнерської страхової служби щодо медичного страхування по цьому випадку. Після чого він відмовився від страхової компенсації та наполягав на компенсації фінансовій за техніку. Щодо інших напрямків компесації: компанія Uklon — це онлайн-сервіс (платформа), яка з’єднує Драйверів та Райдерів, й Драйвери не мають з нами трудових відносин. Тому, усі порушення під час поїздки та їх наслідки є відповідальністю самого водія.»

НАКРУЧЕНІ РЕЙТИНГИ І НЕПРАВДИВІ АКАУНТИ ВОДІЇВ

Більшість пасажирів таких сервісів таксі як Uklon, Bolt та Uber обирають саме ці сервіси, адже під час виклику машини ви маєте змогу одразу зрозуміти, хто буде за кермом — бодай «заочно». Після підтвердження поїздки пасажир бачить рейтинг водія, його ім’я, номерні знаки та колір авто. Здавалося б, що саме такий формат допомагає почуватися у безпеці та мати певні гарантії. Втім, виявилося, що і ці моменти кмітливі водії навчились обходити.

«Я б не радив довіряти рейтингам, оскільки знаю точно про випадки, коли акаунти з гарними оцінками просто передавали чи навіть продавали. Тобто це все накручені оцінки», — розповідає «Вечірньому Києву» Дмитро Бондаренко, колишній водій таксі.

Він також запевняє, для того, аби влаштуватись працювати в «Uklon» достатньо лише заповнити анкету на сайті з «липовими» документами, і можна приступати до роботи.

«Коли я прийшов в компанію „Uklon“, особисто в мене нічого не перевіряли. Сказали: ось тобі машина, їзди. 500 грн за зміну. Якщо ти навіть офіційно хочеш бути зареєстрований в цій компанії як водій, вони навіть не кличуть тебе в офіс. Не потрібно їхати на співбесіду — ти просто скидаєш їм фото своїх документів. Вони можуть бути несправжніми, це ніхто не перевіряє, якщо поліція зупинить, це відповідальність водія», — пояснює колишній водій «Uklon».

Також, він зауважив, що тільки но він звільнився з цієї компанії, у службі перевезень швидко обмежили доступ до його облікового запису. Водночас чи видалили його профіль — він не може бути впевнений.

ЩО КАЖУТЬ ЮРИСТИ

Про ситуацію, учасником якої став киянин Владислав, ми поспілкувалися також із адвокаткою об’єднання «Бауман Кондратюк» Анжелою Айдинян та дізналися, що робити у такій ситуації та чи реально себе взагалі захистити.

За словами адвокатки, ТОВ «Уклон» (код ЄДРПОУ 40 625 367) зареєстровано в Україні як товариство, яке здійснює оброблення даних, розміщення інформації, надає рекламні послуги, послуги з посередництва і таке інше, однак власне послуг з перевезення не надає.

«Використовуючи додаток „Uklon“, користувач погоджується на Умови користування, а згідно з такими Умовами Адміністратор (тобто ТОВ „Уклон“) не несе відповідальності за будь-яку шкоду життю та здоров’ю, будь-які прямі чи непрямі збитки, матеріальну або нематеріальну шкоду, у зв’язку з ненаданням чи неналежним наданням послуг тощо», — пояснює Анджела Айдинян

Відтак, ТОВ «Уклон» зняла з себе будь-яку відповідальність, а тому отримати компенсацію за заподіяну шкоду від товариства практично неможливо.

При цьому водій може нести адміністративну (зокрема, у разі порушення ПДР, якщо було завдано певну майнову шкоду або шкоду здоров’ю потерпілого меншу, ніж середньої тяжкості тілесне ушкодження), кримінальну відповідальності (у разі порушення ПДР, якщо потерпілому було завдано середньої тяжкості тілесне ушкодження або більшу тяжку шкоду), а також цивільно-правову відповідальність (у випадку завдання певної матеріальної чи моральної шкоди).

У ситуації Владислава передусім йдеться про цивільно-правову відповідальність за заподіяну майнову шкоду.

«Враховуючи, що добровільно ніхто компенсації не пропонує, пасажиру варто звертатися до суду з позовом про відшкодування завданої матеріальної шкоди. Однак треба бути готовим, що тягар доказування позовних вимог лягає саме не позивача — необхідно зібрати чеки, квитанції тощо», — підкреслює адвокатка.

Відтак, сідаючи в авто таксі, пасажири повинні розуміти, що служба таксі не гарантує вам жодної безпеки. Відсутній також контроль за тим, хто сідає за кермо таксі та, власне, в якому стані водій.

Ситуація могла б бути кращою, якби всі таксисти працювали із ліцензією. Адже для того, аби її отримати, авто повинне відповідати певним вимогам, треба реєструватись фізичною особою-підприємцем (ФОП), почати сплачувати податки Зокрема, згідно з передбаченими ліцензійними умовами треба, щоб автівка пройшла щоквартальне технічне обслуговування та технічний огляд раз в рік. Водій, своєю чергою, повний медогляд. Зараз же більшість водіїв таких ліцензій не мають.

До слова, з 17 березня в Україні почали діяти нові штрафи за порушення правил дорожнього руху. Зокрема, суттєво посилилась відповідальність за керування автомобілем напідпитку. Сума штрафу зросла із 10 200 грн до 17 000 грн з позбавленням права керування на рік.

Якщо водія двічі за рік спіймали нетверезим за кермом, його оштрафують вже на 34 000 грн. Втім, суд може замінити штраф на інше покарання: 10 діб арешту. Але в будь-якому випадку права відберуть вже на 3 роки.

Якщо водія втретє за рік спіймали п’яним за кермом, йому загрожує штраф у розмірі 51 000 грн з позбавленням прав на 10 років і з конфіскацією авто. Замість штрафу суд може призначити 15 діб арешту. Але права та машину однаково відберуть. Важливо, що тепер держава має право продати на аукціоні конфіскований автомобіль і пізніше віддати гроші власнику. Проте навіть такі високі штрафи не лякають горе-водіїв, які не лише самі продовжують їздити п’яними, а й возити напідпитку своїх пасажирів.

Вікторія ГРЕБІНЬ, «Вечірній Київ»